گزارش

احساس ناامیدی ناگهانی مهاجران افغان در سویدن

سویدن با محافظه‌کاری سیاسی و پشتیبانی یک سری از اصلاحات قانونی جدید، به نظر می‌رسد به نفع احساسات ضد مهاجرت کار می‌کند. این کشور که در سال گذشته میزبان 42 هزار مهاجر افغان بوده، به گونه جدی سیاست بازگرداندن مهاجران افغان را در پیش گرفته است. وب‌سایت امریکایی نیوز دیپلی در گزارشی که 11 جولای به نشر رسیده، نوشته است: “سویدن در نیمه اول سال 2016 میلادی 1353 پناهجوی افغان را به افغانستان بازگردانده است، در حالی که این رقم در تمام سال 2015 میلادی به 246 تن می‌رسید.”

به نقل از نیوز دیپلی، سویدن کشوری که در دفاع از پناهندگان شهرت داشت، در این اواخر اما به دلیل تغییر سیاست‎های پناهندگی خود- از جمله بازگرداندن مهاجران افغان به کشورشان- در حال خراب کردن این نام خوب‌ خود است.

مکس، یک کارمند دولتی که در شلتر مهاجران در پایتخت سویدن کار می‌کند، گفت: “اطفال اغلب از طالبان نام می‌برند.” او شرح داد: “یکی از اطفالی که من با او کار می‌کردم، به من گفت که چطور طالبان آمدند و در مقابل او اعضای خانواده‌اش را کشتند و بعد با سر پدرش فوتبال بازی کردند.”

با توجه به تغییر سیاست پناهندگی سویدن، مکس در مورد آینده 30 فرد زیر سنی که در این شلتر زندگی می‌کنند، نگران است. مکس که نمی‌خواهد نام فامیلی‌اش ذکر شود، مشخصن نگران سه طفل 16 ساله افغان است که قرار است به افغانستان بازگردانده شوند. مکس مربی فوتبال آن‌هاست. داستان زندگی پسری که طالبان به جسم پدرش بی‌احترامی کردند، چیزی فراتر از یک فلم وحشتناک است. اما نگاهی به نقاشی اطفال مهاجر افغان در مراکز پناهجویان در سراسر اروپا نشان می‌دهد که اکثر پناهجویان جوان تجارب آسیب‌زایی را تحمل کرده‌اند.

یکی از اطفالی که قرار بود به افغانستان فرستاده شود، در مورد سفرش به مکس گفت: “حتا سفر من از میدان هوایی تا قریه‌ام امن نخواهد بود و من در میان راه خواهم مرد.”

در سال 2015 میلادی 178 هزار مهاجر افغان در اروپا درخواست پناهندگی دادند که از این میان 42 هزار آن در سویدن درخواست پناهندگی داده‌اند.

لنارت اریکسون، کارشناس امور افغانستان برای اداره مهاجرت سویدن می‌گوید: دشمنی دیرینه بین اقوام، ازدواج اجباری، عدم امنیت، اختلافات روی زمین، خدمت سربازی اجباری افراد زیر سن قانونی به طالبان، نیروهای امنیتی افغانستان و همچنین اجبار برای جنگ در سوریه دلایل رایج اعلام پناهندگی هستند.

اندرس فردریکسون، وکیل مهاجرت مستقر در گوتنبرگ گفت: “به باور من، اداره مهاجرت سویدن سخت کار می‌کند تا پناهجویان افغان را به خانه‌شان بفرستند.”

ویکتوریا نیستروم، وکیل مهاجرت در استکهلم شرح می‌دهد: “اداره مهاجرت سویدن می‎گوید که شما باید به شدت جنگ نگاه کنید. اداره مهاجرت سویدن می‌گوید در افغانستان جنگ است، اما آن قدر هم ترس آور نیست، چون هر کس در آنجا زیر خطر کشته یا زخمی شدن قرار ندارد.”

با وجود 11 هزار تلفات ملکی در جریان سال 2015 در افغانستان که بلندترین رقم پس از سال 2001 است و قرار داشتن نام افغانستان در لیست ملت‌هایی که کمترین صلح را در جهان دارند، اداره مهاجرت سویدن بعضی مناطق کشور را به ویژه کابل را امن می‌داند. چنین دلایلی نه تنها برای رد درخواست پناهندگی استفاده شده، بل برای فرستادن افراد و خانواده‌ها به افغانستان نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

آقای فردریکسون می‌گوید که تا کنون قانون سویدن فقط برای مهاجران افغان تغییر کرده است. “اداره مهاجرت سویدن راحت‌تر به مهاجران افغان گفته است که آنها می‌توانند به جای های دیگری در داخل کشورشان فرار کنند تا سایر جمعیت مهاجران.”

با وجود درخواست رسمی وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان مبنی بر این‌که نه تنها آنان امکانات اسکان مجدد مهاجران را ندارد، بل نمی‌توانند امنیت آنان را پس از بازگشت تضمین کند، اداره مهاجرت سویدن به فرستادن مهاجران ادامه داده است.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا