خبر

اصطلاح «سربازان خیالی» به نهادهای امنیتی صدمه زده است

راه مدنیت: صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت امور داخله می‌گوید که اصطلاح «سربازان خیالی» به نیروی امنیتی و دفاعی کشور آسیب زده است.

آقای صدیقی روز شنبه در نشستی خبری در کابل گفت: نهادهایی که باید مورد احترام مردم باشند، از این اصطلاح -سربازان خیالی- آسیب دیده‌اند.

دفتر بازرس ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان ( SIGAR) حدود 4 ماه پیش گزارشی منتشر کرد و گفته بود که ده‌ها هزار سرباز خیالی در صفوف پولیس و ارتش وجود دارد.

سیگار در نامه‌یی که به وزارت دفاع امریکا نوشته بود، از وزارت دفاع خواسته بود تا در مورد ده‌ها هزار «سربازان‌ خیالی» در جمع نیروی امنیتی کشور که معاش می‌گیرند، اطلاعات دهد.

جان ساپکو، سربازرس ویژه امریکا در این نامه نوشته است: «تفاوت میان توانایی نیروی امنیتی افغان و شمار واقعی آن‌ها سوال‌برانگیز است. آیا وزارت دفاع امریکا تدابیر لازم را برای جلوگیری از ضایع شدن پول امریکا در هزینه «سربازان خیالی» در دست دارد یا نه.»

آقای ساپکو، در نامه خود با اشاره به گزارش‌های رسانه‌یی نوشته بود که «مقام‌ها در هلمند گفته‌اند حدود نیمی از نیروی که روی کاغذ هستند، وجود فیزیکی ندارند و حقوق آن‌ها به مقام‌های فاسد می‌رود.»

در آن زمان مقام‌های وزارت امور داخله و دفاع این ادعای سیگار را رد کرد.

اکنون بعد از گذشت چهار ماه، صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت امور داخله می‌گوید که این اصطلاح به نیروی امنیتی و دفاعی کشور آسیب زده است.

او در نشست خبری‌اش گفت که که اکنون برای رفع این نگرانی ۲۰ تیم از مرکز به ولایت‌ها اعزام شده که موجودیت و شمار کارمندان پولیس ملی را در سراسر کشور بررسی کنند.

به گفته آقای صدیقی، تاکنون این هیات‌ها از عدم حضور نیروی پولیس در صفوف آنان خبر نداده، ولی کمبودی‌های وجود داشته که نیروهای پولیس در سال گذشته از این ناحیه با چالش مواجه شده بودند.

سخنگوی وزارت داخله مدعی شد که تاکنون مشخص شده اکثریت سربازان در صفوف نیروی پولیس حضور دارند.

چندی پیش گزارش‌هایی منتشر شد که وزارت دفاع امریکا گفته است بعد از این معاش سربازان پولیس و ارتش افغانستان را بر اساس بایومتریک (عملی است برای اندازه‌گیری و تحلیل بدن انسان) می‌پردازد.

بعد از ادعاهای سربازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان، وزارت دفاع نیز برای مشخص شدن شمار واقعی نیروی ارتش، انگشت‌نگاری این سربازان خود را آغاز کرده ‌است.

گفتنی است که امریکا از آغاز سال ۲۰۰۲ تا حالا بیشتر از ۶۸ میلیارد دالر برای تقویت و تجهیز نیروی امنیتی کشور هزینه کرده است.

در دوسال اخیر نیروی امریکایی حضورشان را در کشور کم‌رنگ‌تر کرده‌اند و بیشتر نقش مشاوره و آموزشی دارند. در این شرایط توجه اصلی امریکا روی نیروی امنیتی بود.

از آغاز ورود امریکا به کشور در سال ۲۰۰۲، نیروی امنیتی در حال افزایش بوده‌اند. در آغاز شمار آن‌ها چیزی حدود ۴۰ هزار تعیین شده بود، ولی با گذشت زمان و نظر به افزایش نیازمندی‌های کشور، نیروی امنیتی بیشتر شدند.

آخرین آمار، شمار نیروی امنیتی و دفاعی کشور را نزدیک به ۳۲۰ هزار نشان می‌دهد، اما مقام ها گفته‌اند که این ممکن است کمتر از این تعداد باشد.

برخی از کارشناسان نظامی می‌گویند تعدادی از سربازان بعد از اینکه شهید و یا از صفوف پولیس و ارتش فرار می‌کنند، همچنان فهرست‌شان وجود دارد و معاش دریافت می‌کنند.

علی‌رضا احمدی

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا