گزارش

افزایش سرقت و ره‌زنی‌های‌ مسلحانه/ آیا پولیس حوزه سیزده با سارقان در تماس است؟

ناامنی و قضایای جرمی در شهر کابل در ماه‌های اخیر افزایش چشم‌گیری داشته و نگرانی‌ها در این خصوص شدت گرفته است.

طی یک هفتۀ اخیر، بیش از ده شکایت از باشنده‌های ناحیه سیزدهم شهر کابل به آدرس روزنامه راه مدنیت رسیده است. باشنده‌های ناحیه سیزدهم شهر کابل (منطقۀ انچی باغبابانان، شفاخانه، سرپل و سرک ۲۰ متره) شاکی‌اند که در هر ۲۴ ساعت چندین واقعه راه‌زنی و سرقت‌ مسلحانه در این منطقه‌ها انجام می‌شوند.

در آخرین مورد، محمد ۱۸ ساله، دانش‌آموز صنف ۱۱ از لیسه سید‌الشهدا در حوالی ساعت ۷ دوشنبه شب ۱۵ حوت در منطقۀ سرک ۲۰ متره توسط افراد ناشناس به قتل رسیده و اشیای شخصی‌اش به سرقت رفته است.

شاهدان عینی می‌گویند که یک سیت مبایل گلکسی سبب قتل این نوجوان شده است. محمدعلی یکی از همسایه‌های مقتول می‌گوید که راه‌زنان تلاش می‎کنند که مبایل محمد را سرقت کنند، ولی چون با مقاومت فرد مقتول مواجه می‌شوند با وی درگیر شده او را با چاقو می‌زنند. در نهایت همین درگیری باعث قتل وی می‌شود.

محمد‌علی می‌افزاید: « از حدود یک سال گذشته تاکنون، پنج حادثۀ راه‌زنی در منطقه سرک ۲۰ متره اتفاق افتاده است که چهار حادثۀ آن منجر به قتل افراد شده و تنها یک مورد پس از تلاش‌های زیاد طبی، توانسته زندگی‌اش را بازیابد.»

به‌قول باشنده‌های محل در جمع مقتولان یادشده، یک دختر نوجوان نیز شامل است که به‌خاطر یک پایه لپ‌تاپ به قتل رسید. همۀ این حوادث در ساعت‌های اول شب در مسیر راه انجام شده‌اند.

فرد دیگری که از ذکر نام‌اش خودداری کرد، گفته‌های محمدعلی را تایید کرده گفت که علاوه بر این حوادث که منجر به قتل افراد شده، ده‌ها مورد سرقت و راه‌زنی دیگر نیز در منطقۀ سرک ۲۰ متره انجام شده است.

باشنده‌های محل راه‌زنی‌ها را کار افرادی ایلاگرد و لاابالی می‌خوانند و اعتقاد دارند که حوزه سیزدهم در مورد گرفتاری این افرد کاری انجام نداده و احتمال قوی وجود دارد که افرادی از میان مسوولان یا پولیس‌های حوزه سیزدهم امنیتی پولیس، با این افراد در تماس باشند.

در همین حال، شعیب پسر هجده ساله، یکی از متضرران است و در منطقۀ سرپل دشت برچی سکونت دارد نیز شاکی است که حوالی ساعت ۶:۳۰ شام وقتی از کلپ ورزشی به طرف خانه‌اش برمی‌گشت، در میان کوچه (کوچه مسجد امام حسن عسکری که عقب حوزه سیزدهم امنیتی پولیس واقع شده است)، پنج فرد ناشناس بر او حمله کرده و او را مورد لت‌وکوب قرار داده و یک سیت مبایل گلکسی که در نزد او بود را با خود بردند. وی شاکی است که حالا دندان‌هایش از اثر ضرب‌خوردگی‌های شدید دچار عارضه شده و زیر درمان است.

او می‌افزاید که اگر افراد یادشده فقط مبایل او را می‌خواست، بدون چون‌وچرا مبایل را به آن‌ها می‌داد؛ زیرا می‌داند که در حوزه سیزدهم امنیتی پولیس بازخواستی وجود ندارد و در چنین وضعی جان آدم از همه‌چیز ارزشمندتر است.

وقتی از شعیب پرسیدم که چرا به حوزه امنیتی شکایت درج نکردی؟ گفت که چون می‌دانستم که حوزه کاری نمی‌کند و مشکل‌های امنیتی خودم بیشتر می‌شد. به گفتۀ وی ممکن است همان آدم‌ها با حوزه در تماس باشند.

برکت‌علی، نوجوانی ۱۷ ساله از ولسوالی جاغوری که در شهر کابل برای فراگیری درس‌ آمده، یکی متضرران راه‌زنی در منطقۀ سرپل دشت برچی است.

برکت‌علی ساعت ۴ عصر وقت برگشت به طرف خانه‌اش با افرادی برمی‌خورد که بدون حرف‌وکلام بر وی حمله می‌کنند و بعد از لت‌وکوب، مبایل و پول‌های او را می‌گیرند و از منطقه فرار می‌کنند.

فرد مسنی که نخواست نامش فاش شود گفت: او پدر یک جوان است که چند روز قبل توسط همین افراد در منطقه سرپل در سرک عقب حوزه امنیتی پولیس مورد حملۀ مسلحانه افراد ناشناس قرار گرفته و هنوز پسرش زیر مداواست.

وی افزود: «شب پنج‌شنبه راه‌زنان درست در عقب حوزۀ سیزدهم، یک لپ‌تاپ و یک سیت مبایل گلکسی پسرم را گرفته و خودش را دوبرچه زده‌اند. من با حوزه در تماس تلیفونی شدم، حوزه پاسخ داد که شما کتبی شکایت درج کنید، من در جواب گفتم که اگر دزدان را می‌گیرید، هنوز در همین منطقه هستند و ممکن است فقط چند کوچه آن‌ طرف‌تر یا این طرف‌تر رفته باشند.»

او علاوه می‌دارد که من پسرم را به شفاخانه منتقل کردم که یک جراحت‌اش دو کوک خورده و جراحت دیگرش سه کوک که دوسیه‌اش هنوز در شفاخانۀ الخیر دهبوری موجود است.

به گفتۀ وی هنوز پسرش بهبود کامل نیافته و چند روزی است که به‌دلیل جراحت‌های شدید از ادامۀ درس‌هایش بازمانده است.

او با نگرانی شدید گفت: همان شب در همسایگی ما در لب جر یک قضیۀ دزدی مسلحانۀ دیگر نیز اتفاق افتاده بود، ولی مشخص نیست که حوزه تعقیب کرد یا خیر.

مصطفی توحیدی‌زاده، ساعت هفت‌و‌نیم شب هنگامی که از خانۀ یکی از دوستانش به طرف اتاقش برمی‌گشت، در میان راه مورد حملۀ دزدان قرار گرفت و از ناحیۀ پا زخمی شد.

توحیدی‌زاده می‌گوید: «هنگامی که از شهرک دوازده‌امام به‌طرف ایستگاه شفاخانه می‌آمدم، در نزدیکی این ایستگاه مورد حملۀ هفت نفر قرار گرفتم که مسلح با چاقو، برچه و پنجه‌بوکس بودند.»

او می‌افزاید که در اثر این حمله از ناحیۀ پا زخمی شده است و پولی که در جیبش بود را به سرقت بردند.

اما او علاوه می‌دارد که در اثر بی‌اعتمادی‌اش به نیروهای امنیتی، پولیس را در جریان قرار نداده است، چون چنین افرادی بدون تماس با پولیس نمی‌توانند آزادانه در جادۀ عمومی دست به راه‌زنی بزنند.

مسوولان حوزه سیزدهم امنیتی این ادعاها را رد کرده و می‌گویند که ممکن است برخی از این ادعاها به‌خاطر مسایل شخصی مطرح شده باشد. وقتی برای گرفتن نظر حوزه سیزدهم پولیس به آن حوزه مراجعه کردم، در حوزه پولیس فردی که اسمش را نمی‌دانستم، گفت: «حوادث کوچک زیاد است. ما با پرسونل محدودی که داریم نمی‌توانیم به همۀ موارد برسیم، همۀ تلاش ما صرف تامین امنیت از مراسم فاتحه‌ها و عروسی‌ها می‌شود.»

او ادعا کرد که روزانه ده‌ها تن توسط منصوبان حوزه سیزدهم امنیتی بازداشت می‌شوند، ولی چون مدرک درستی پیدا نمی‌شود دوباره رها می‌شوند.

گل‌احمد شهنوازی، یکی از وکیلان گذر در ناحیه سیزدهم نیز از افزایش دزدی‌ها و راه‌زنی‌های شبانه در این ناحیه شکایت دارد.

شهنوازی می‌گوید: «ما همواره به حوزۀ مربوطه از افزایش دزدی‌ها خبر داده‌ایم؛ ولی حوزه هیچ‌گونه توجهی به این مشکل نکرده است.»

او می‌گوید که ما در این زمینه از پولیس شکایت داریم؛ چون پولیس در این زمینه اقدام جدی و قناعت‌بخش نداشته است. آقای شهنوازی ارتباط پولیس و دیگر نیروهای امنیتی با این گروه‌ها را رد و یا قبول نمی‌کند.

او می‌‌افزاید: «با این‌گونه قضیه‌ها، از طرف پولیس طوری برخورد می‌شود که گویا پولیس دزد است یا با دزدان هم‌دست می‌باشد.»

به باور او، بی‌توجهی پولیس نسبت به امنیت و آسایش مردم، بی‌کاری و فقر اقتصادی، باعث افزایش این معضل شده است.

سلطان بهشتی، یک دیگر از وکیلان گذر ناحیه سیزدهم است. او نیز افزایش دزدی‌های خیابانی و شبانه در این ناحیه را مایۀ نگرانی می‌خواند.

او می‌گوید که در رابطه با کسانی که باعث اذیت و آزار دیگران در خیابان می‌شوند، چندبار با نیروهای امنیتی تماس گرفته است؛ اما این نیروها فقط وعدۀ اقدام علیه این افراد را می‌دهند که هنوز هیچ اقدامی نکرده است.

این وکیل گذر، بر این باور است که هیچ‌کسی نیست که به شکایت‎‌های‌شان گوش دهد و به این مشکل رسیدگی کند.

او می‌گوید که ارگان‌های امنیتی شماره‌های تماس‌شان را برای او داده است؛ اما هنگامی که مشکلی رخ می‌دهد، اگر تماس بگیرد هم هیچ توجهی صورت نمی‌گیرد.

محمد نعمان، مدیر جنایی حوزه سیزدهم امنیتی پولیس می‌گوید که در حوزه سیزدهم امنیتی پولیس، بیش از ۱.۳ میلیون جمعیت سکونت دارند، بیشتر از ۸۴ هزار خانه رهایشی در منطقه وجود دارند و بیش از ۱۰۰۰ کوچۀ فرعی در منطقه تحت ادارۀ حوزه سیزدهم پولیس موجودند. او نیز تایید می‌کند که شکایت‌های زیادی را حوزه نیز دارد.

وی می‌افزاید که به استثنای واقعۀ شب گذشته (۱۶/۱۵ حوت) وقایع قابل مکث دیگری در مناطق حوزۀ سیزدهم پولیس اتفاق نیفتاده است و امکان دارد برخی از راه‌زنی‌ها کار معتادان باشد ولی مردم محل آن را نمی‌پذیرند و می‌گویند که همۀ آنان دزدان مسلح به برچه، پنجه‌بوکس و حتا تفنگچه هستند.

نعمان اضافه می‌دارد: «قتلی که دیشب انجام شده جدی تحت بررسی ماست، انشاالله اگر رضای خدا باشد ما بر اساس مسوولیتی که داریم فاعلان این قضیه را پیدا می‌کنیم و به پنجۀ قانون می‌سپاریم.»

در همین حال، باشنده‌های محل از منطقۀ سرپل دشت برچی ساعت ۷ صبح دزدی را دستگیر کردند که  وارد خانه شده و پس از لت‌وکوب خانم خانه، مبایل و اشیای قمیتی را می‌خواست با خود ببرد.

به‌گفتۀ شاهدان عینی، در همین زمان خانم دیگری که او نیز باشندۀ محل است و خود را از منصوبان پولیس کابل معرفی می‌کند مداخله کرده و می‌خواست دزد را رها سازد، اما با مقاومت مردم مواجه شد و این خانم منصوب به پولیس نیز با استفاده از پنجه‌بوکس با مردم درگیر شد و فردی را با پنجه‌بوکس مجروح ساخت و در نهایت قضیه به حوزه سیزدهم پولیس کشیده شد.

وقتی در خصوص قضایای مختلف سرقت و راه‌زنی‌هایی که در منطقۀ سرپل دشت برچی اتفاق افتاده است  از آقای نعمان پرسیدم در پاسخ گفت: «ما در مقابل تامین امنیت مردم خود مزد می‌گیریم و وظیفه ما خدمت به مردم است. بعضی قضایا هستند که از نظر ما جرم نیستند (شما به‌عنوان یک فرد مسلکی بیایید و از نزدیک ببیند) آن قضایا اصلن جرم نیستند. با این هم ما همۀ این شکایت‌ها را پی‌گیری می‌کنیم و من شخصن تعقیب می‌کنم.»

این در حالی است که مردم محل از پی‌گیری پولیس در قضایای مشابه ناامید هستند و باور دارند که شکایت‌های‌شان به جایی نمی‌رسند و علاوه بر این احتمال نیز وجود دارد که با اصرار بیشتر، متضرران شناسایی شده بار دیگر سازمان‌یافته‌تر مورد حملۀ سارقان و راه‌زنان واقع شوند.

آقای نعمان هرگونه تماس مسوولان امنیتی حوزه سیزدهم پولیس با سارقان را رد کرده می‌گوید: «هرکسی که باشد چه در داخل یا در خارج از نظام پولیس، در هر دو صورت مجرم، مجرم است و مورد پی‌گرد ما قرار خواهد گرفت.»

اما وی نگفت که برای بررسی این اتهام‌ها با چه شیوه‌یی وارد اقدام خواهد شد.

با تلاش‌های زیاد موفق نشدیم با صدیق صدیقی؛ (سخن‌گوی وزارت داخله) تماس داشته باشیم.

اما کلیت امر این است که افزایش قضایای جرمی در شهر کابل در ماه‌های اخیر، نگران‌کننده‌‎تر از حمله‌های انتحاری و دهشت‌افگن است و مردم از این جهت خیلی نگرانی دارند.

راه مدنیت

 

نوشته‌های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام و احترام دارم به اعضای روزنامه راه مدنیت.
    تشکر از شما موضوع خوبی را بدست نشر سپرده اید.
    مردم ناحیه 13 از دزدی های مسلحانه و رهزنی ها به تنک آمده اند و پولیس حوزه سیزدهم هم هیچ کاری در این قسمت نمیکنند.
    به موارد این دزد ها توسط مردم گرفتار و به پولیس تحویل شده اما بعد از مدت زمانی رها شده اند.
    ضمن دزدی ها برخورد ها مسلحانه بعضی زورمندان سر زمین هم مردم را به تنک آورده است هر چند وقت بعد از طرف شب درگیری مسلحانه صورت میگرد.
    توجه تان را در میان گذاشتن این موضوع با پولیس را خواهانم.
    من باشنده سرک 20 متره سال گذشته در یک کوچه در مدت زمان یک ماه 7 بار دزد آمد و خانه های مردم را دزدی کردند ورفتند.

دکمه بازگشت به بالا