گزارش

باغی بدون آزار و اذیت برای زنان

وجود تفریح‌گاه‌های خوب و مناسب یکی از اساسی‌ترین نیازهای هر جامعه است، اما در کشور ما این نیاز خیلی جدی گرفته نشده و تعداد تفریح‌گاه‌ها انگشت‌شمارند. به خصوص تفریحگاه‌های مشخص برای زنان به تعداد انگشت‌های یک دست هم نمی‌رسند.
باغ شهرآرا که به نام باغ زنانه مشهور است، یکی از تفریح‌گاه‌های ویژه برای بانوان است. در این باغ تنها زنان اجازه ورود دارند و به پسران بزرگتر از هفت سال نیز اجازه ورود داده نمی‌شود.
باغ شهرآرا باغ بزرگ و زیبایی است، اما با آن هم بازدیدکنندگان کمی به چشم می‌خورند و فضای باغ کاملن آرام و دلنشین است.
تاریخ ساخت این باغ به زمان سلطنت گرگانیان هند می‌رسد، این باغ توسط شهربانو عمه “ظهیرالدین محمد بابر”ساخته شده بود.
از این باغ امیرعبدالرحمان خان نیز برای پذیرایی مهمانانش استفاده می‌کرد و گفته می‌شود که بعضی از معاهدات مهم نیز در زمان امیر در همین باغ به امضا رسیده است.
این باغ با وجود قدامت زیاد، امکانات و سهولت‌های محدود دارد. با آن هم بسیاری از زنان که به خاطر فضای مردانه و آزار و اذیت به سایر تفریح‌گاه‌ها نمی‌روند، زمان‌های تفریحی خود را در این باغ، راحت و آزادانه سپری می‌کنند.
محبوبه محبوب، مدیر امور فرهنگی باغ شهرآرا در گفتگو با راه مدنیت گفت:«این باغ از گذشته‌های دور وجود داشته و بزرگی این باغ از دامنه منطقه برکی الی شفاخانه شهرآرا می‌رسید، اما به اثر تغییرات و تحول‌هایی که طی سال‌های متمادی در کشور جریان داشته، مساحت این باغ بسیار محدود شده است.»
به گفته خانم محبوب، باغ شهرآرا یگانه مکانی است که مردان متعصب و سنتی، خانم‌های‌شان را با خاطری آسوده به تفریح می‌فرستند.
ریاست امور زنان ولایت کابل نیز در محوطه این باغ قرار دارد و زنان را در بخش آموزش و مشوره‌دهی کمک می‌کند. این ریاست تا اکنون توانسته است مشکلات خانوادگی بسیاری از زنان را حل سازد.
در این باغ کورس‌های آموزشی سه ماهه نیز جریان دارد که زنان می‌توانند با سه ماه آموزش از بخش‌های زبان انگلیسی، کمپیوتر و انترنیت گواهی‌نامه به دست آورند.
در روزهای رسمی از شنبه الی چهارشنبه برای داخل شدن در این باغ به تکت نیاز نیست، اما در روزهای پنج‌شنبه و جمعه هر نفر یک تکت به قیمت 10 افغانی خریداری می‌کند.
به گفته خانم محبوب، در روزهای رخصتی بازدیدکنندگان این باغ حتا به 4000 تن هم می‌رسند و خانم‌هایی هم در این باغ هستند که در روزهای پنج‌شنبه و جمعه صنایع دستی‌شان را به فروش می‌رسانند.
این باغ 39 نفر کارمند دارد که 4 تن آنان باغبان استند، اما به دلیل بزرگی باغ این باغبانان بسنده نیست و گاهی برای صفاکاری این باغ در بعضی روزها کارمندان دیگر نیز روزانه استخدام می‌شوند.
این باغ در سال 1385 به وزارت امور زنان سپرده شد و بعد از آن با کمک “یو.اس.آی.دی”و “موسسه پاملرنه” شاهد تغییرات چشم‌گیری بوده است.
ایجاد چنین باغ‌ها در سراسر کشور یکی از برنامه‌های وزارت امور زنان است تا زنان بیشتری بتوانند با خاطر آسوده به تفریح بروند.
خانم محبوب از مردم و بازدیدکنندگان این باغ می‌خواهد تا نزاکت‌های شهروندی و فرهنگ استفاده از تفریح‌گاه‌ها را در نظر بگیرند.
مراجعان این باغ می‌گویند که بودن چنین باغ‌ها باعث می‌شود زنان بتوانند وقت فراغت‌شان را به خوشی سپری کنند.
مهریه یکی از خانم‌هایی است که برای تفریح به باغ شهرآرا آمده است. وی می‌گوید که این باغ خوبی‌های زیادی دارد و به همین خاطر گاهی به این جا می‌آید.
دختر جوان دیگری که نخواست نامش گرفته شود، اظهار داشت: این باغ بسیار خوب است، اما وجود باغبانان مرد کمی فضای این باغ را گرفته است و آدم نمی‌تواند بسیار راحت باشد.
وجود چنین فضاهای زنانه‌ برای تفریح زنان و جاهایی که خانم‌ها به راحتی در آن گشت‌وگذار کنند، از نظر روحی و روانی یک ضرورت پنداشته می‌شود.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا