خبر

بررسی فهرست تروریستان دو کشور با نظارت کشور سومی

وزارت خارجه کشور اعلام کرد که آماده است روند بررسی فهرست تروریستان دو کشور پاکستان و افغانستان تحت نظارت کشور سومی صورت بگیرد.

شکیب مستغنی؛ سخنگوی وزارت امور خارجه روز پنج‌شنبه (۵ حوت) در نشستی خبری در کابل گفت که افغانستان آماده است روی فهرست تروریستان کار کند و کشوری سومی نیز از این روند نظارت کند.

پاکستان به دنبال حمله به ایالت سند که منجر به کشته شدن بیش از 70 تن شده بود، افغانستان را متهم به پناه دادن تروریستان کرد و فهرستی از تروریستان را به حکومت وحدت ملی فرستاد.

وزارت خارجه کشور نیز در اقدام مشابه، فهرست 32 مرکز تروریستی که در خاک پاکستان فعالیت می‌کنند را به حکومت پاکستان داد. در این فهرست 85 تن از سران و رهبران شبکه تروریستی حقانی و طالبان نیز وجود داشت.

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست گفت که فهرست جانب پاکستان را دریافتیم و در حال بررسی ادعا هستیم. او گفت: امیدواریم جانب پاکستان نیز فهرستی که با اسناد و شواهد فرستاده شده، مورد بررسی قرار دهد.

آقای مستغنی همچنین گفت که جانب پاکستان به فهرست وزارت خارجه جواب مثبت داده ولی ما خواهان اقدام عملی؛ دستگیری و تحویل‌دهی تروریستان به کشور هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه کشور در پیوند به ادعای کشور پاکستان نیز گفت که دولت افغانستان همواره تروریزم را یک معضل برای کشور و جهان دانسته و قوای مسلح کشور نیز اجازه نمی‌دهد که تروریستان در داخل کشور پناهگاه داشته باشند.

این اولین باری نیست که مقام‌های دولتی کشور پاکستان را متهم به پشتیبانی از تروریزم می‌کند. پیش از این نیز ده‌ها بار مقام‌های بلندپایه دولتی مدعی حمایت پاکستان از تروریستان شده بودند. پاکستان نیز همواره این ادعاها را رد کرده بود.

دفاع از کشور در صورت نقص اصول بین‌الملل

سخنگوی وزارت خارجه در پیوند به موشک‌پراکنی‌های اخیر نظامیان پاکستانی گفت که اگر این روند ادامه پیدا کند، آماده دفاع از خاک کشور خود هستیم.

آقای مستغنی گفت که پاکستان اگر اصول بین‌الملل را نقض کند، نیروی امنیتی و دفاعی کشور ما آماده است پاسخ محکمی به پاکستانی‌ها بدهد.

او خاطرنشان کرد که پیش از این نیز تخطی‌هایی توسط نظامیان پاکستانی صورت گرفته بود، ولی با گفتگوهای دیپلماتیک موضوع حل شد.

نظامیان پاکستانی بعد از اینکه مدعی شدند حمله بر ایالت سند از افغانستان سازمان‌دهی شده، طی هفته جاری، بیش از 400 موشک به نقاط هم‌مرز در ولایت کنر و ننگرهار شلیک کرده بودند.

شلیک این موشک‌ها، ده‌ها خانواده را آواره کرد و بر اساس گزارش‌ها یک کودک و یک زن کشته و نزدیک به ده تن دیگر زخمی شده‌اند.

علی‌رضا احمدی/ راه مدنیت

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا