خبر

برشنا: مردم پول برق خود را منظم می‌پردازند «بیش از 95درصد مردم برچی صرفیۀ خود را پرداخت کرده‌اند»

مسوولان برق/برشنا کابل می‌گویند که سطح آگاهی مردم بالا رفته و مسایل سیاسی را از موضوع‌های اجتماعی تفکیک می‌کنند و صرفیه برق خود را به صورت منظم می‌پردازند.

سه ماه پیش از این جنبش روشنایی اعلام کرده بود که هواداران جنبش روشنایی اقدام به نافرمانی مدنی کرده‌اند و صرفیه و مالیات خود را نمی‌پردازند. آنان به صورت نمادین ده‌ها بل برق را به آتش زدند، اما اکنون ریاست برشنا کابل می‌گوید که تاکنون به چنین موردی -نافرمانی مدنی- برنخورده است.

محمدعمر نهضت، مدیر عمومی آگاهی عامۀ ریاست برشنا کابل در گفتگو با روزنامه راه مدنیت گفت که شرکت برشنا با مردم مشکلی ندارد و مردم نیز تنش‌های سیاسی را از مشکل‌های اجتماعی درک می‌کنند.

آقای نهضت افزود که حتا در برخی از موارد، مردم به صورت داوطلبانه به مراکز توزیع بل مراجعه می‌کنند و خواهان پرداخت صرفیه برق خود می‌شوند.

وی همچنین گفت که عده‌یی از مردم -به غیر از زورمندان- به دلایل مسافرت، مریض بودن، ناتوانی مالی و یا هم فراموشی یک و یا دو دوره را نپرداخته‌اند، اما با هشدار برشنا اقدام به پرداخت می‌کنند که این یک امر طبیعی است.

به گفتۀ مدیر عمومی آگاهی عامۀ ریاست برشنای کابل، حدود 2090 زورمند که در چارچوب دوایر دولتی نیز فعالیت می‌کنند، پول برق خود را پرداخت نکرده که با رسانه‌یی شدن نام‌های‌شان عده‌یی از آنان نیز اقدام به پرداخت کرده‌اند.

از سوی دیگر یافته‌های روزنامه راه مدنیت نیز نشان می‌دهد که باشندگان غرب کابل، به‌طور مشخص ساحۀ «برچی» نیز پول‌های مصرفی برق‌شان را به طور منظم پرداخت می‌کنند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد به طور میانگین، بیش از 95درصد باشندگان برچی و برخی از مناطق هم‌جوار پول برق مصرفی خود را می‌پردازند.

بر اساس این یافته‌ها، از جکشن امام حسن مجتبی که خدمات برق‌رسانی بیش از 700 مشترک را انجام می‌دهد، تنها 37 تن در دورۀ قبل پول برق خود را نپرداخته‌اند.

همچنین در جکشن دیگر که بالاتر از جکشن امام حسن مجتبی موقعیت دارد و محدودهای مهتاب قلعه تا ایستگاه شفاخانه را پوشش می‌دهد از بین حدود 800 مشترک نزدیک به 40 مشترک پول مصرفی برق خود را نپرداخته‌اند.

مسوول این جکشن می‌گوید که این تعداد عدم پرداختی، معمول است و طی 6 دوره‌یی که در سال؛ بل برق توزیع می‌شود به‌طور متوسط این مقدار وجود دارد.

این مسوول فنی جکشن می‌گوید که در برخی از فصل‌های سال کمی تعداد قطعی‌ها بیشتر است، اما با سرد شدن هوا مردم توجه بیشتری به پرداخت صرفیه برق خود می‌کنند.

در همین حال برخی از شهروندان غرب کابل نیز می‌گویند که سیاسی‌کردن پروژۀ برق مواجه کردن دولت با ملت، کار عده‌یی از رهبران جنبش روشنایی است که می‌خواهند از نام شهروندان سوء‌استفاده کنند.

حسین‌علی باشنده برچی می‌گوید: «ما به گفته‌های جنبش روشنایی کاری نداریم، برقی که ما مصرف می‌کنیم برق وارداتی است و ریاست برق نیز مکلف به پرداخت پول به کشورهای صادرکننده است؛ ما باید پول برق خود را بپردازیم تا با خاموشی مواجه نشویم.»

این شهروند، همچنین اضافه می‌کند که پرداخت پول برق نوعی قانون‌پذیری محسوب می‌شود و عدم پرداخت پول برق، جایی در فعالیت‌های مدنی ندارد.

غلام‌رسول، دیگر باشنده این محل نیز می‌گوید که ما نباید با فعالیت‌های غیرمدنی خود پایه‌های دولتی که لرزان است را خراب‌تر کنیم؛ بل باید با تقویت دولت، پایه‌های آن را مستحکم‌تر کنیم.

علی‌محمد احمدی نیز می‌گوید: «ما نمی‌خواهیم پس‌منظر درخشان شهروندی ما به خاطر منفعت‌طلبی یک مجموعه مشخص سیاه و خدشه‌دار گردد.»

او افزود: مردم برچی در 15 سال گذشته بهترین نقش شهروندی را به نمایش گذاشته‌اند. مردم ما در پروسه‌های سیاسی همواره به صورت فعال حضور داشته‌اند و قوانین را به بهترین وجه گردن نهاده‌اند. درست نیست با عمل غیر مدنی یک حلقه، پس‌منظر مردم تیره شود.

گفتنی است که در شهر کابل و حومۀ آن، 11 جکشن و چهار آمریت برای توزیع برق فعالیت می‌کنند که وظیفۀ آنان خدمات‌رسانی و حفظ مراقبت شبکۀ برق است.

ریاست برق کابل بیش از 508هزار مشترک برق دارد که حدود 433هزار مشترک آن را منزل‌های مسکونی تشکیل می‌دهد و بقیه آن، اداره‌های دولتی، کارخانه‌ها، مساجد و مکان‌های تجارتی است.

ریاست برشنا به غیر از کارخانه‌ها برای  سایر مشترکان هر دو ماه یک‌بار بل برق توزیع می‌کند.

علی‌رضا احمدی/ راه مدنیت

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا