خبر

بعد از 15 سال؛ هنوز برق «پرچوی» و توزیع ناعادلانه!

با فرا رسیدن فصل سرما؛ علاوه بر بالا بودن قیمت مواد سوختی، قطع شدن هر روز برق از دیگر دغدغه‌های شهروندان کابلی است که طی 15 سال اخیر با توجه به وعده‌های همیشگی مسوولان حل نشده باقی مانده است.

مسوولان شرکت برق بر ناتوانی‌شان در توزیع برق اذعان می‌کنند، ولی همواره مشکل را بر گردن مشترکان و مصرف‌کنندگان برق می‌اندازند.

وحیدالله توحیدی؛ سخنگوی شرکت برشنا می‌گوید که مقدار برق مورد نیاز شهروندان کابل 500 مگاوات است، اما اکنون 350 مگاوات در شهر کابل توزیع شده است.

آقای توحیدی می‌افزاید: اکنون شهروندان کابل 50 درصد شبانه‌روز را برق دارند که اگر در روند مصرف برق خود کاهش بیاورند، پرچوی (قطعی) برق کمتر خواهد شد.

این گفته‌ها در حالی ایراد می‌شود که شهروندان کابلی می‌گویند که در 24 ساعت کمتر از پنج ساعت به برق دسترسی دارند و در برخی از موارد در یک شبانه‌ر‌وز هیچ برقی ندارند.

روح‌الله آرمان، باشنده خیرخانه شهر کابل با ذکر ضرب‌المثلی – آب زور سربالا می‌رود- گفت: اکنون این ضرب‌المثل به بی‌برقی و پرچوی‌های برق کابل خوب صدق می‌کند. او اضافه می‌کند یعنی هرکه زور دارد، برق دارد.

حمید، دیگر شهروند کابلی نیز می‌گوید که فکر می‌کنم بی‌برقی تنها بر مردم عادی تطبیق می‌شود و شرکت برشنا نمی‌تواند برق زورمندان را قطع کند.

سخنگوی برشنا اما می‌گوید که قطعی برق ربطی به جکشن‌های داخل شهر ندارد و تنظیم قطع برق توسط فیدری که در منطقه تره‌خیل شهر کابل است صورت می‌گیرد.

هرچند شرکت برشنا مدعی است که برق را بدون در نظر داشت هیچ موضوعی- زور- قطع می‌کند ولی امکان این وجود دارد که در جکشن‌های سطح شهر، کارکنان آمریت‌ها و مدیریت‌های برق از نبود نظارت کافی سوء‌استفاده کنند و برق برخی از خانه‌ها را به خانه‌های دیگر بدهند.

ریاست برشنا موضوع تفکیک و تمایز بین شهروندان را رد می‌کند، اما  چندی پیش این شرکت اعلام کرده بود که بیش از 70 مشترک این شرکت که زورمندان هستند، بهای مصرفی پول برق‌شان را نمی‌پردازند.

این شرکت گفته بود که بیش از ۳ میلیارد افغانی نهاد‌های دولتی و غیردولتی و اشخاص به خاطر نپرداختن پول برق شان قرض‌دار هستند.

گفتنی است که از یک ماه گذشته بدین سو، در شهر کابل برق نوبتی شده است که با قطعی برق؛ همزمان نرخ فروش گاز مایع و مواد سوختی نیز افزایش یافته است.

اکنون بهای فروش یک کیلوگرام گاز مایع برخلاف تصویب ریاست مواد نفتی وزارت تجارت به 70 افغانی رسیده و از سوی دیگر قیمت فروش پترول به دلیل استفاده ژنراتور نیز گرانتر شده است.

با این وجود شرکت برشنا می‌گوید که از هفته بعد برنامه‌یی تنظیم خواهد شد که شهروندان کابلی حدود 8 ساعت در 24 ساعت بی‌برق باشند.

ریاست برشنا همچنین می‌گوید که تا نرسیدن لین جدید، برق شهر کابل همواره این گونه خواهد بود و این معضل در تا اواسط سال 2018 میلادی حل خواهد شد.

پرچاوی‌های برق در کابل تنها در سال روان نیست که شهروندان کابل را در تاریکی نگه می‌دارد. این روند سال‌هاست که سایۀ تاریک‌اش هم‌چنان شهر کابل را می‌آزارد. این در حالی است که مسوولان حکومت با وجود وعده‌های همیشگی، شعارهای‌شان هم‌چنان تحقق ‌نیافته و مردم با این وضع از ابتدایی‌ترین حق زندگی‌شان محروم‌اند.

احمدی/ راه مدنیت

نوشته‌های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا