مقاله

به سلامتی احتکار افغانی!

همیشه در فصل سرما، قیمت تیل و گاز در افغانستان افزایش می‌یابد. برعکس تمام دنیا که با افزایش میزان تقاضا، سطح قیمت کاهش می‌یابد در کشور ما این امر کاملا برعکس است، اما چرا زور حکومت به این قصه نمی‌رسد؟

مافیای تیل و گاز در افغانستان محدود است. چند نفر محدود که مافیا را اداره می‌کنند و طرفه این که معافیت مالیاتی دارند. کارمندان بندر آقینه می‌گویند که در سال‌های گذشته و هنوز، هیچ کدام از مواد نفتی و گازی واردشده توسط شرکت‌های غضنفر، داوی، الکوزی، داوودزی و دیگران، تعرفه مالیاتی پرداخت نکرده و نمی‌کنند.

بقیه شرکت‌های واردکننده نیز با نام و سهمیه این شرکت‌ها کار می‌کنند. آن‌ها هر کدام با پرداخت نیمی از درآمدشان به این شرکت‌های بزرگ مافیایی، می‌توانند از سهمیه آنان استفاده کنند. اما این دارندگان رانت کی‌ها هستند و چطور چنین رانتی دارند؟

ظاهرا تیل چون به مصرف خارجی‌ها می‌رسد و خارجی‌ها در افغانستان مالیات نمی‌دهند، این‌ها از این باریکه استفاده کرده و تمام تیل و گازشان را بی‌تعرفه وارد می‌کنند. در عوض، این شرکت‌های بزرگ در هر انتخاباتی دو سوم هزینۀ کاندیداها را به عهده می‌گیرند. و رابطه آن‌ها با قدرت رابطه‌یی دایره‌یی می‌شود.

این کار گیریم که به خاطر پرداخت هزینه انتخاباتی، قابل چشم‌پوشی است. اما این که چطور در فصل نیاز مردم قیمت‌ها را یک‌باره بالا می‌برند، با هیچ توجیهی جز یک تبانی قابل پذیرش نیست. آن‌ها تیل و گاز را در انبارهای‌شان احتکار می‌کنند که هم جرم شرعی است و هم قانونی. مدعی‌العموم یا لوی سارنوالی و دولت مکلفند آن‌ها را محاکمه و مجازات کنند و طبق قانون مال‌های احتکارشده آن‌ها را مجانی توزیع کنند، اما کجاست مدعی‌العموم؟

وحید معروف

نوشته‌های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. براي کمک به بيماران کشور افغانستان
    و جلوگيري از مرگ نخبگان و خبرگان افغان
    لطف کنيد لينک زير را به وبلاگتان بيافزايد
    http://myvegetarianism.mihanblog.com/extrapage/darmanefori

    به يک مترجم براي آنکه کتاب “خام خواري آوانسيان” را به زبان پشتو براي افغانستان و به زبان عربي براي کشورهاي عراق و عربستان و يمن و سوريه ترجمه کند نيازمند هستيم
    به علاوه، از شما ميخواهيم اگر نسخه ترجمه شده کتاب خام خواري به زبانهاي ديگر کشورهاي قارهها را ميشناسيد، نشاني آن را براي ما بفرستيد

  2. با سلام و احترام
    گزارش ميدهم که استاد خانم حسيني، مجموعه فيلمهاي خيلي مهم و ارزشمند و البته ناياب از درمان بيماران گوناگون با روش خامگياهخواري را تهيه نمودند. روش ايشان، حذف گوشت جانور و تخم مرغ و افزايش مصرف ميوهها و سبزيجات بوده است. متاسفانه روش ايشان را فقط افراد داراي سطح علمي بالا در مقاطع ارشد و دکترا ميفهمند و اجرا ميکنند و به همين دليل طرفدار عمومي ندارد و بنابراين به زودي فيلمهاي ايشان که در طول 15 سال تهيه کردند در اثر بي توجهي به سمت انقراض و فراموشي خواهد رفت و نابود ميشود. اما اين فيلمها در طول 200 سال آينده خيلي مهم و مفيد خواهد شد. زيرا موضوع خامگياهخواري را در طول 100 تا 200 سال آينده ميتوان انتظار داشت که مورد توافق عمومي و فهم عمومي قرار بگيرد و اگر شما امروز از ايشان همه فيلمهايشان را نگيريد به زودي با فوت اين استاد، زحمات او هم به زير خاک خواهد رفت و ضايعه علمي بزرگي به وجود ميايد زيرا هيچ کسي زحمتي مانند او را نخواهد کشيد که او کشيده و اين فيلمها را به وجود آورده است.

    از اينرو؛ از شما خواهش داريم که به ايشان زنگ بزنيد و همه فيلمهاي ديويدي ايشان را از ايشان دريافت بکنيد يا اينکه بگوييد که يک کپي از هاردتان را به ما بدهيد. سپس مجموعه ايشان را در کتابخانه خودتان در لااقل دو نسخه بايگاني و نگاهداري بکنيد. اين فيلمها بايد به حدود 50 عدد رسيده باشد يا حتي بيشتر شده باشد زيرا بعضي از آنها قديمي بوده و او خودش هم فراموش کرده کجا نگاهداري کرده است.

    آدرس ايشان:
    “انجمن و رستوران تغذيه طبيعي ايران” در تهران
    به آدرس: بالاتر از ميدان پونك، انتهاي اشرفي اصفهاني، بلوار سيمون بوليوار، خيابان البرز، نبش كوچه ششم، پلاك 22 مراجعه کنيد.
    شماره تماس به انجمن با نام خانم حسيني:
    تلفن تهران 02144804556
    09121164728 يا 09194694257

    ————
    لطف کنيد اين موضوع را به طور جدي پيگيري بکنيد و همه فيلمهاي ايشان را در کتابخانه خودتان نگاهداري بنماييد.
    در آينده ميتوانيد يک خبرنگار را ملزم کنيد تا متن اين فيلمها را خبري کرده و بنويسد تا در روزنامه يا تلويزيون استفاده گردد.
    با تشکر

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا