خبر

تخریب شخصیتی در فضای مجازی؛ نوع جدید خشونت علیه زنان

 شاه‌گل رضایی، عضو مجلس نمایندگان بر این باور است که طی دو سال عمر حکومت وحدت ملی زنان دستاوردهایی داشته‌اند، اما این دستاوردها هنوز هم شکننده است.

خانم رضایی که در برنامه “پلی میان نخبگان و شهروندان” بنیاد آرمان شهر روز شنبه در کابل سخن می‌زد گفت که حضور زنان در دولت فعلی نسبت به دولت پیشین بهتر شده، اما نمی‌توان از آمار بالای خشونت‌ها چشم‌پوشی کرد.

او با ذکر چندین مورد خشونت علیه زنان افزود که زیرساخت‌های اجتماعی هنوز برای حضور زن در اجتماع مهیا نشده و دستاوردهای زنان نیز شکننده خواهد بود.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که صبح روز شنبه در ولایت قندهار، 5 کارمند زن ریاست میدان هوایی قندهار توسط افراد ناشناس گلوله‌باران و کشته شدند. افراد مهاجم نیز از صحنه متواری شدند.

چند روز پیش نیز نوعی دیگر از خشونت علیه زنان در ولسوالی خیوه ولایت ننگرهار صورت گرفت که یک فرد زورمند مسلح با خواهر 13 ساله همسرش به زور ازدواج کرد. علت این ازدواج باکره نبودن خواهر بزرگ عنوان شده است.

اما علاوه بر خشونت‌های فیزیکی در دنیای حقیقی، زنان در دنیای مجازی نیز مورد خشونت و آزار قرار می‌گیرند تا جایی که زنان را مجاب به خودسانسوری یا حذف از دنیای مجازی می‌کند.

حمیرا ثاقب، رییس خبرگزاری زنان و فعال حقوق زن در پیوند به آزارها در فضای مجازی به روزنامه راه مدنیت گفت که آزار در فضای مجازی، نوع جدید خشونت علیه زنان است.

خانم ثاقب اضافه کرد که دید سنتی به زنان باعث شده، زنان در فضای مجازی نیز مورد آزار و اذیت و تخریب شخصیتی قرار بگیرند که بدترین نوع خشونت علیه زنان می‌توان محسوب کرد.

او اضافه کرد که در فضای مجازی به نام زنان صفحه‌های جعلی ساخته می‌شود، زنان ترور شخصیتی می‌شوند، شماره‌های تماس  زنان در صفحه جعلی به عنوان ارایه‌کنندگان خدمات جنسی به مردان داده می‌شود و ده‌ها نوع خشونت دیگر صورت می‌گیرد.

به باور وی، این آزار و اذیت‌ها باعث می‌شود که زنان به طور ناخودآگاه از نظر روانی تحت تاثیر قرار بگیرند و اقدام به خودسانسوری بکنند.

از سوی دیگر خانم ثاقب اضافه می‌کند که زنان به سطحی از آگاهی رسیده‌اند که دیگر حاضر نیستند به خشونت تن بدهند و این عمل باعث شده است که مردان احساس کنند استیلای‌شان در خطر است.

او علاوه کرد که افغانستان در حال گذار از سنت به مدرنیته است و باید این مرحله را طی کند و زنان نیز شاهد قربانی‌هایی باشند.

براساس آمارهای کمیسیون مستقل حقوق بشر در 8 ماه سال جاری خورشیدی بیش از 2600 مورد خشونت علیه زنان به ثبت رسیده است. طی سال‌های گذشته خشونت علیه زنان، افزایش چشم‌گیری داشته است.

احد فرزام، رییس ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر اما می‌گوید که خشونت‌ها افزایش نیافته؛ بل بالا رفتن سطح آگاهی زنان باعث شده است که آمار ثبت خشونت بالا برود.

او به روزنامه راه مدنیت همچنین گفت که علت دیگر افزایش خشونت‌ها؛ فرهنگ معافیت، ضعف قانون، فساد اداری و فقر معیشتی خانواده‌هاست.

آقای فرزام می‌گوید که این کمیسیون اما با جدیت، تمامی پرونده‌های خشونت علیه زنان را بررسی و پی‌گری کرده است. کمیسیون در مورد پرونده‌های خشونت علیه زنان، آگاهی‌دهی، مستندسازی و گرفتن وکیل مدافع برای زنان مستحق را بر عهده می‌گیرد.

رییس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در نشست بنیاد آرمان شهر همچنین به فقر معیشتی اشاره کرد و افزود که فقر معیشتی باعث می‌شود زنان از تحصیل باز مانند، ازدواج‌های زودهنگام صورت بگیرد و انحرافات اجتماعی انجام شود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، حدود 36 درصد جمعیت کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند که این آمار نیز در افزایش خشونت علیه زنان بی‌تاثیر نیست.

گفتنی است که جامعه بین‌المللی در اکثر تعهدهای خود، مبارزه با خشونت علیه زنان و مبارزه با فساد اداری از پیش‌شرط‌های همکاری‌شان عنوان کرده‌اند.

اما همواره با تلاش فعالان جامعه مدنی و نهادهای دولتی به طور میانگین هفته‌یی سه مورد خشونت علیه زنان به ثبت می‌رسد.

علی‌رضا احمدی/ راه مدنیت

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا