خبر

توضیح و تشریح قوانین رسانه‌یی در میدیوتیک

نشست 3 روزه توضیح و تشریح قوانین رسانه‌یی از طرف میدیوتیک افغانستان و با اشتراک روسای اطلاعات و فرهنگ 34 ولایت کشور در کابل برگزار شد.
حمیدالله ځاځی، هماهنگ‌کننده عمومی میدیوتیک هدف از برگزاری این اجندا را تشریح و توضیح مجموعه قوانین رسانه‌یی و شریک ساختن آن با روسای اطلاعات و فرهنگ 34 ولایت خوانده و گفت: مجموعه قوانین رسانه‌یی عبارت از قانون رسانه‌ها، دسترسی به اطلاعات، مقررۀ رسانه‌ها و کاپی‌رایت است.
آقای ځاځی بیان کرد هدف اساسی به وجود آوردن یک دید واحد به قوانین رسانه‌یی در افغانستان است تا کار رسانه‌یی، مقرره رسانه‌ها، دسترسی به اطلاعات و حمایت از آن‌ها یکسان باشد.
وی اظهار کرد در قوانین رسانه‌یی افغانستان سلسله مفاهیمی وجود دارد که از نظر حقوقی و تطبیق بر روسای اطلاعات و فرهنگ 34 ولایت مبهم است و باید تشریح شود، زیرا آن‌ها نظاره‌گر تطبیق قوانین در ولایات هستند.
اسدالله غضنفر، مشاور فرهنگی ریاست‌جمهوری طی این کنفرانس پیام ریاست‌جمهوری افغانستان را ارایه کرد و گفت: ریاست‌جمهوری از برگزاری این نشست استقبال می‌کند.
وی تصریح کرد رسانه‌ها به عنوان قدرت بنیادین در حکومت‌های دموکراتیک از اهمیت و تاثیر خاصی برخوردار است.
در این پیام آمده بود قوانین رسانه‌یی برای ایجاد نظم و انضباط درگسترش آزادی بیان و تعریف آن با بیان ابعاد مختلف رسانه‌یی بسیار مهم است و ضرورت تشریح و توضیح قانون اساسی یک نیاز مهم و حیاتی به شمار می‌رود.
آقای غضنفر افزود: با توجه به گسترش رسانه‌ها و تقویت اطلاعات از طریق رسانه در شرایط کنونی قوانین رسانه‌یی مستلزم موشکافی من‌حیث منبع مشروعیت فعالیت رسانه‌یی است.
در عین حال مژگان مصطفوی، معین نشراتی وزارت اطلاعات‌وفرهنگ اظهار داشت: امیدوار است که با تشریح و توضیح قوانین رسانه‌یی و تطبیق آن بتوان به شعار حکومت وحدت ملی که قانون‌گرایی و قانون‌مندی است، عمل کرد.
وی با اشاره به این‌که در جهان امروزی تدوین قوانین و مقررات رسانه‌یی یکی از ضرورت‌های اجتماعی است، تصریح کرد قوانین رسانه‌یی محدود کردن کار رسانه‌ها نیست بل این قوانین خطوط و حدود کار رسانه‌ها را مشخص می‌سازد.
خانم مصطفوی افزود تدوین قوانین رسانه‌یی ارزش کار خبرنگاران را نمی‌کاهد و آن‌را محدود نمی‌سازد.
خانم مصطفوی تصریح کرد در قانون افغانستان بحث سانسور قبل از انتشار، مساله توقیف و تادیل رسانه وجود ندارد و این از برتری قانون است.
وی با بیان این‌که جرایم در قوانین کشور بسیار صریح و روشن بیان شده است، گفت: شاید ضرورت به تصریح بیشتر در این قسمت وجود داشته باشد.
خانم مصطفوی اظهار کرد یک هیات خبره در قسمت بررسی جرایم و تخلفات رسانه‌یی برای رسانه‌ها وجود دارد تا با یک خبرنگار مثل مجرم جانی برخورد نشود.
وی تصریح کرد که در وزارت اطلاعات و فرهنگ طی یک سال اخیر کمیسیونی تشکیل شده که ممنوعیت توقیف خبرنگاران را تضمین می‌کند.
به باور خانم مصطفوی قوانین رسانه یی مشکلات و چالش‌هایی دارد که بزرگترین آن بحث محتواست و نیاز به کار بیشتر دارد.
اورنگ صمیم، رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت ننگرهار که در این نشست شرکت داشت از برگزاری استقبال کرده به راه مدنیت گفت: وظیفه است تا بعد از ختم این قوانین را به رسانه‌ها و ارگان‌های دولتی توضیح داد تا آن‌ها هم از قوانین رسانه‌یی آگاه شوند.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا