مقالات

جنبش روشنایی رو به زوال؟

کنفرانس جنبش روشنایی نمایش واضح از حامیان و تمویل‌کنندگان این جنبش بود. رحمت‌الله نبیل، احدی، سپنتا و پتمن در کار رهبران جنبش روشنایی واضح ساخت که چه دست‌هایی در پشت جنبش روشنایی و تحریک آنان قرار داشته است.

جنبش روشنایی نشست خود را زیر نام فعالیت مدنی برگزار کرده است، اما آنچه سوال‌برانگیز است حضور دو مقام امنیتی دوران حکومت آقای کرزی در این نشست می‌باشد. حضور آقایان نبیل و اسپنتا سوال‌های زیادی را از نشست جنبش روشنایی خلق کرد.

جنبش روشنایی در ماه‌های اخیر صرف فرصت و فضا را برای افراد و اشخاصی که علیه حکومت غرض‌آلود عمل می‌کنند فراهم کرده است.

برای نمونه از نشست دو روز قبل جنبش هیچ رسانه‌یی حرف برگزارکنندگان آن را نشر نکرد. این معلوم است که یا جنبش سخنی برای گفتن ندارد و یا آنکه خود می‌خواهد تا حرف‌های دیگران بیشتر نشر و برجسته شود. البته نکته‌ جالبی را آقای احدی در آن نشست بیان کرد. وی گفت که جنبش یک حرکت کاملن قومی است.

رهبران جنبش روشنایی با اقدام اخیر خود مبنی بر نافرمانی مدنی تمام هواداران اصلی خود را از دست داده است. اکنون در فضای مجازی اکثریت هواداران جنبش آنان را نقد می‌کنند. مهم‌تر از همه این‌که رهبران جنبش روشنایی حکومت را تهدید به براندازی می‌کنند. چیزی که طالبان و داعش هم بر آن تلاش دارند. جنبش روشنایی در آغاز با مطالبات عدالت‌خواهانه خوبی آغاز شد، اما در جریان راه عوامل بیرونی و داخلی دست به دست هم دادند تا اهداف خود را از طریق این جنبش به دست آورند.

هواداران جنبش نسبت به اهداف و سیاست‌های رهبران‌شان با تردید نگاه می‌کنند. آنان حتا در مسایل مالی و جمع‌آوری کمک‌ها بالای رهبران جنبش تردید پیدا کرده‌اند.

نشست اخیر جنبش با چهره متضاد سیاسی خود سوال‌برانگیز شد. واقعن چه وجه اشتراک بین احدی، پتمن، نبیل و بهزاد وجود دارد؟

و سوال‌های دیگر که تاریخ آن را جواب خواهد داد. اکنون پس از واضح شدن برخی مسایل، اعضای جنبش در حال ترک این جریان می‌باشند. برخی هم در تلاش‌اند با دولت نزدیک شوند و برخی دیگر درصددند تا برای خود راه و مسیر جدیدی باز نمایند. به این ترتیب جنبش در کمتر از یک سال عملن رو به زوال رفت.

محمدصادق اخلاقی

نوشته‌های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا