خبر

خشونت علیه زنان مانع فقرزدایی، انکشاف پایدار و صلح است

راه مدنیت: دیبرا لاینز، نمایندۀ خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفت: «خشونت علیه زنان و دختران علاوه بر نجات‌یافتگان خشونت، برای خانواده‌ها، مردم و جامعه نیز دارد. این موضوع مانعی بر سر راه ریشه‌کن کردن فقر، انکشاف پایدار و تلاش‌ها در جهت صلح می‌باشد.»

دفتر معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان (یوناما) در گزارش امروز خود (۵ قوس) به نقل از خانم لاینز نمایندۀ خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان آورده است: «خشونت علیه زنان و دختران در افغانستان، دسترسی آن‌ها به حقوق بشری و آزادی‌های بنیادی‌شان را در حساس‌ترین زمان تاریخ معاصر این کشور، به خطر می‌اندازد.»

یوناما در گزارش خود با اشاره به اینکه افغانستان در شرایط حساسی قرار دارد، تاکید داشته: «همبستگی ما با زنان افغان و تعهد ما به ترویج و حفظ حقوق بشری آن‌ها نیز باید به گونۀ برابر بی‌سابقه باشد.»

این گزارش آورده که سازمان ملل متحد درافغانستان با دولت، جامعۀ مدنی، نهادهای غیردولتی و همکاران انکشافی برای پاسخ‌دهی به انواع خشونت علیه زنان و دختران از طریق حمایت مستقیم به ارایه‌کنندگان خدمات، برنامه‌هایی با نورم اجتماعی جهت جلوگیری از خشونت و کمپاین‌ها و دادخواهی‌ها همکار است.

یوناما گفته که در جریان کمپاین ۱۶روزۀ دولت افغانستان به حمایت ملل متحد، فعالیت‌های خویش در بخش دادخواهی و ارتقای سطح آگاهی مردم جهت رسیدگی به خشونت علیه زنان و دختران را افزایش می‌دهد.

 به فراگیری ویروس کووید۱۹ و تاثیرات آن بر زنان و دختران در کشور

دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در این گزارش با اشاره به فراگیری ویروس کووید۱۹ و افزایش خشونت علیه زنان و دختران در سطح جهان  آورده: افغانستان نیز از این امر مستثنی نیست. همه‌گیر شدن کرونا، عوامل اصلی خطر برای خشونت علیه زنان و دختران چون کمبود غذا، بیکاری، ناامنی اقتصادی و بسته شدن مکاتب را تشدید نموده است.

این گزارش، عواقب خشونت علیه زنان و دختران چون تاثیرات جسمی، جنسی و روانی که مانع اشتراک کامل آن‌ها در جامعه می‌شود را بسیار جدی خوانده است.

 از سویی یوناما گفته، «اقداماتی که برای جلوگیری از گسترش ویروس روی دست گرفته شده نیز موانع اضافی را به وجود آورده و برای نجات‌یافتگانی که به دنبال کمک هستند، خطر را افزایش داده است.»

دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان تصریح نموده: «جایی که خدمات وجود دارد، شمار زیادی از نجات‌یافتگان خشونت به دلیل محدودیت‌های رفت و آمد، اختلال در خدمات و فرصت‌های محدود برای دریافت کمک، اغلب قادر به دریافت کمک و حمایت نیستند.»

از سویی الیتا میلیر، رییس دفتر ملل متحد برای زنان در افغانستان با اشاره به اینکه در سراسر جهان مکان‌های امن برای حفاظت در حالت اضطرار برای شمار زیادی از زنان و دختران وجود دارد، گفته که در بسیاری از این مکان‌ها زنان و دختران مورد خشونت قرار می‌گیرند.

او افزود «تعامل روزانۀ ما با زنان افغان در سراسر کشور از آغاز شیوع همه‌گیری، افزایش نگران‌کننده‌یی را در سطح خشونت علیه زنان و دختران برجسته می‌سازد. آمار ما در مورد تاثیرات از نگاه تمایز جنسیتی کووید۱۹ نیز با این موضوع مطابقت داشته است.»

یوناما در گزارش خود خواسته که در روز جهانی محو خشونت علیه زنان همه برای جلوگیری و جبران خسارت خشونت علیه زنان و دختران، به‌ویژه در زمان همه‌گیری کووید۱۹ تلاش‌ها را افزایش دهند.

 در این گزارش آمده: در این روز بین‌المللی کمپاین ۱۶روزۀ جهانی محو خشونت مبتنی بر جنسیت آغاز می‌شود که تا ۱۰دسمبر، روز جهانی حقوق بشر ادامه می‌یابد. شعار امسال روز جهانی محو خشونت علیه زنان «جهان را نارنجی کنید: تمویل، پاسخ، جلوگیری، جمع کردن!» می‌باشد که بر تسریع پاسخ‌گویی پالیسی‌های مشخص در برابر خشونت مبتنی بر جنسیت در زمینۀ کووید۱۹،  پالیسی تحمل صفر در برابر خشونت مبتنی بر جنسیت در تمام عرصه‌های جامعه، تمرکز دارد.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا