گزارش

خشک شدن چاه‌های آب؛ نگرانی مردم فقیر

افغانستان یکی از جمله کشورهایی است که منابع آبی کافی دارد، اما با آن هم طی سال‌های گذشته مردم با کم‌آبی روبه‌رو بوده‌اند. این مشکل در سال جاری تشدید یافته است و به خصوص در بسیاری از نقاط کابل چاه‌های آب خشک شده‌اند و مردم درصدد دوباره حفر کردن چاه‌های‌شان هستند.
مشکل کمبود آب یکی از هزاران مشکلی است که مردم کابل و بسیاری از ولایات با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اما در پهلوی مشکل کمبود آب مشکل دیگری که بیشتر مردم را نگران ساخته است، مشکل نبود آب صحی است.
مردم شهر کابل از کمبود آب آشامیدنی نگران‌اند و می‌گویند نسبت به چهار یا پنج سال گذشته آب بسیار کم شده است.
حاجی صفر، یکی از باشندگان کابل که در منطقه نو آباد کابل زندگی می‌کند، از کمبود آب شکایت داشته، به راه مدنیت گفت: نفوس کابل زیاد شده و مصرف آب نیز بالا رفته است و چاه‌ها خشک شده‌اند.
وی می‌گوید که مردم فقیر کابل چاه‌هایی را به عمق 80 متر هم حفر می‌کنند، اما آب نمی‌دهند در حالی که سال‌های گذشته این چاه‌ها از 10 تا 12 متر آب می‌داند.
او با اشاره به اینکه امسال باران بسیار کم باریده است، افزود: «دو سال می‌شود که مشکل کمبود آب بیشتر شده است و شاید تا سال‌های آینده ما با نبود آب آشامیدنی روبه‌رو شویم.»
وی دلیل آلوده بودن آب را نزدیکی چاه‌های فاضلاب با چاه‌های آب یاد کرده، گفت که چاه‌های فاضلاب باید 15 متر از چاه‌های آب فاصله داشته باشد، اما مردم این نکته را در نظر نگرفته و آب‌ها را آلوده می‌سازند.
عصمت‌الله باشنده منطقه پل سرخ شهر کابل می‌گوید: دلیل اصلی کمبود آب زیاد شدن نفوس شهر کابل است و شهر کابل گنجایش این نفوس را ندارد.
به گفته وی، در شهر کابل 6 میلیون نفر زندگی می‌کنند اگر هر نفر روزانه یک گیلاس آب بنوشد 6 میلیون گیلاس آب می‌شود و ذخایر زیرزمینی آب رو به خلاصی است.
صمد یکی دیگر از باشندگان شهر کابل که در منطقه سه راهی علاوالدین زندگی می‌کند، وی نیز از مردم شکایت دارد که چاه‌های فاضلاب‌شان را اساسی نمی‌سازند که در نتیجه باعث آلوده شدن آب می‌گردد.
وی با انتقاد از شاروالی کابل گفت: شاروالی بالای کار مردم نظارت ندارد و مردم در هر جایی که دل‌شان خواست چاه‌های فاضلاب حفر می‌کنند.
خشک شدن منابع آب آشامیدنی مردم در کابل به یکی از مشکلات عمده تبدیل شده است. شهروندان زیادی امروزها از این معضل شکایت دارند. این در حالی است که از سوی نهادهای مسوول هیچ تدابیری برای حل این مشکلات در نظر گرفته نشده است. خشک شدن چاه‌های آب در کنار آلودگی آب‌های آشامیدنی، نگرانی مردم را چندبرابر ساخته است.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا