خبر

«خونین‌ترین» سال برای خبرنگاران/ افزایش 400درصدی خشونت در 2016

راه مدنیت: نی؛ حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان اعلام کرده که در سال جاری میلادی 415 مورد خشونت علیه خبرنگاران در این دفتر ثبت شده است.

عبدالمجیب خلوتگر، رییس اجرایی نهاد نی، روز پنج‌شنبه در نشستی خبری گفت که خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی 436 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

آقای خلوتگر گفت که سال 2016 خونین‌ترین سال برای خبرنگاران بوده است و در این سال 14 خبرنگار و کارمند رسانه‌یی کشته شده‌اند.

به گفته وی، در سال 2016، علاوه بر کشته شدن 14 خبرنگار و کارمند رسانه‌یی، 23 مورد جراحت برداشته، 3 مورد بازداشت موقت شده، 43 مورد لت‌وکوب شده و 238 مورد تهدید به مرگ شده‌اند که 40 مورد آن انفرادی و مابقی آن به صورت گروهی انجام شده است.

خلوتگر گفت: 326 مورد خشونت از سوی گروه تروریستی طالبان، 64 مورد دولت و 26 مورد دیگر از سوی افراد ناشناس صورت گرفته است.

رییس اجرایی دفتر نی علاوه کرد که علت افزایش این تهدیدها و خشونت‌ها؛ شدت ناامنی در کشور است.

همچنین دفتر نی اعلام کرد که تهدیدها علیه خبرنگاران بیشتر مربوط به ولایت‌های ارزگان، هلمند، قندوز و فراه می‌شود. اکثر این تهدیدها از سوی گروه‌های تروریستی صورت گرفته است.

مجیب خلوتگر در مورد روند رسیدگی خشونت علیه خبرنگاران نیز گفت که 410 مورد پرونده‌یی که به وزارت امور داخله فرستاده شده بود، فرآینده بررسی‌اش صورت گرفته و اکنون به دفتر معاون دوم ریاست جمهوری فرستاده شده است.

آقای خلوتگر همچنین افزود که 7 پرونده به دادستانی فرستاده شده بود که تنها 2 مورد آن بررسی و به دفتر معاونت دوم ریاست جمهوری ارسال شده است. ریاست امنیت ملی اما هنوز پرونده‌یی را بررسی نکرده است.

تحمل خشونت برای از دست ندادن شغل

دفتر نی؛ حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد همچنین اعلام کرد که بر اساس یک نظرسنجی که بین کارمندان بانو در رسانه‌ها صورت گرفته؛ بیش از 83 درصد بانوان انواع خشونت را تجربه کرده‌اند.

عبدالمجیب خلوتگر گفت که 83.2 درصد بانوان گفته‌اند که انواع خشونت را تجربه کرده‌اند که 10.9 درصد آن در درون سازمان‌های رسانه‌یی بوده و 89.1 درصد آن بیرون از سازمان‌های رسانه‌یی بوده است.

به گفته وی، 66 درصد کارمندان بانو در رسانه‌ها این خشونت‌ها را به خانواده‌هایشان و رسانه‌یی که کار می‌کنند، گزارش نداده‌اند و علت آن را ترس از بی‌شغل شدن عنوان کرده‌اند.

بر اساس این نظرسنجی دفتر نی، 7.1 درصد بانوان گفته‌اند که خشونت فیزیکی، 55 درصد لفظی، 26.5 درصد جنسیتی و 11.3 درصد انواع خشونت را تجربه کرده‌اند.

مبارزه جهت پیش‌گیری خشونت علیه بانوان طی چند سال گذشته و با توجه به فشار کشورهای کمک‌کننده، در اولویت برنامه‌های فعالان حقوق زن، جامعه مدنی و دولتی بوده است، ولی نشر آمار نشان می‌دهد با وجود این برنامه‌ها تاکنون از میزان خشونت علیه زنان کاسته نشده است.

چندی پیش نیز مجلس نمایندگان، قانون منع آزار و اذیت جنسیتی کودکان و زنان را تصویب کرد. اکنون باید منتظر ماند که این قانون تا چه اندازه رعایت می‌شود.

خودسانسوری رسانه‌ها

دفتر نی همچنین در مورد آزادی بیان نیز گفت که آزادی بیان نسبت به سال گذشته در وضعیت بسیار بدی قرار دارد، ولی از نظر زیرساخت‌ها کارهایی شده که مایۀ دلگرمی است.

عبدالمجیب خلوتگر گفت که در برخی موارد، دوستی و آشنایی مدیران رسانه با مقام‌های دولتی باعث خودسانسوری در رسانه‌ها می‌شود و گاهی نیز خبرنگار به دلیل ترس از بی‌شغل شدن واقعیت‌ها را کتمان می‌کند.

وی اما علاوه کرد که ایجاد کمیتۀ مصونیت خبرنگاران، تشکیل کمیته مشترک خبرنگاران با رسانه‌ها و چند مورد فعالیت دیگر باعث دلگرمی در مورد آزادی بیان شده است.

دفتر نی همچنین می‌گوید که طی 18 ماه گذشته حدود 500 کارمند رسانه‌یی -خبرنگاران، کارمندان رسانه و چند مورد مسوولان رسانه- کشور را ترک و به کشورهای دیگر درخواست پناهندگی داده‌اند.

گفتنی است که خشونت، تهدید و ناامنی‌های اخیر نه تنها باعث فرار این تعداد خبرنگار از کشور شده، بل صدها هزار تن دیگر نیز کشور را ترک کرده و به کشورهای اروپایی درخواست پناهندگی داده‌اند.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا