خبر

دانش: مطالبه حقوق اقلیت‌ها هنوز هم مخالف وحدت ملی پنداشته می‌شود

راه مدنیت: سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهوری می‌گوید که هنوز هم در کشور ما ذهنیت برخی از افراد و حلقات طوری است که اگر از حقوق یک اقلیت و هویت فرهنگی و زبانی صحبت شود، فورا گفته می‌شود که این سخن مخالف وحدت ملی است؛ در حالی که احترام به هویت و فرهنگ همۀ اقوام کشور عین وحدت ملی است و موجب تحکیم همبستگی و همدلی می‌شود.
آقای دانش امروز یک‌شنبه (۲۳قوس) در کنفرانس ملی اقلیت‌های آسیب‌پذیر و روند صلح صحبت می‌کرد، با اشاره به روند صلح کشور گفت: با وجود اینکه حکومت و مردم افغانستان از پروسۀ صلح به تمام معنا حمایت می‌کنند، اما اقلیت‌های کشور در مورد حقوق‌شان جدآ نگران هستند.
به گفته وی، اقلیت‌های قومی، زبانی و مذهبی حق دارند که در جریان مذاکرات صلح قرار داشته و نمایندگان آن‌ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم در روند مذاکرات صلح حضور داشته باشند.
همچنین معاون رییس‌جمهوری اطمینان که داد حقوق بشر، حقوق زنان و حقوق اقلیت‌ها در مذاکرات صلح جزء اصول اساسی حکومت افغانستان و غیرقابل تنازل است. وی تاکید کرد که ما نمی‌خواهیم یک‌بار دیگر به گذشته‌های تاریک برگردیم و اقوام کشور و زنان این سرزمین را به حاشیه برانیم و یک حکومت استبدادی، مطلق‌العنان و انحصارگرا و مردسالار را حاکم بگردانیم.
وی افزوده که در افغانستان بستر حقوقی مناسب برای تامین حقوق اقلیت‌های قومی، زبانی و فرهنگی فراهم شده و قانون اساسی کشور تنوع و تکثر قومی، زبانی، فرهنگی و حقوق اقلیت‌ها را به رسمیت شناخته، اما تاکنون به مکلفیت‌های دولت در این زمینه به درستی عمل نشده است.
آقای دانش تاکید داشت که در قانون اساسی کشور از اقوام اوزبیک، ترکمن، بلوچ، پشه‌یی، نورستانی، ایماق، عرب، قرغیز، قزلباش، گوجر، براهوی و اقوام پامیری نام برده شده، اما برای رشد و تقویت زبان، ادبیات، فرهنگ و تاریخ این اقوام کاری صورت نگرفته است.
او در ادامه بیان نمود که که این اقوام ممکن است از نگاه مذهبی مورد تبعیض و محرومیت نباشند، ولی از نگاه فرهنگی کاملا از حقوق خود محروم مانده‌اند.
از سویی هم، سیما سمر، وزیر دولت در امور حقوق بشر و روابط بین‌الملل نیز در این کنفرانس گفت که تامین حقوق اقلیت‌ها از مکلفیت‌های اساسی دولت است و به هیچ بهانه‌‌یی، نباید نادیده گرفته شود.
وزیر دولت در امور حقوق بشر بیان داشت که اقلیت‌های کشور حق دارند که در روند صلح شامل شوند و باید مکانیزمی تعریف گردد که حضور و مشارکت آن‌ها را در این روند تضمین کند.
همچنین خانم سمر بر ارایه خدمات و فراهم‌سازی زمینه تعلیم و آموزش به کودکان و زنان اقلیت‌های کشور تاکید کرد و افزود هرقدر که صدای اقلیت‌ها بیشتر شنیده شود، به همان میزان دموکراسی بهتری خواهیم داشت.
در همین حال، رولاند کوبیا، نمایندۀ ویژۀ اتحادیه اروپا برای افغانستان نیز از طریق یک پیام ویدیویی در این کنفرانس سخنرانی می‌کرد، گفت که صلح پایدار در افغانستان زمانی محقق می‌شود که حقوق اقلیت‌ها تضمین شود.
نمایندۀ ویژۀ اتحادیه اروپا بر شمولیت اقلیت‌ها در روند صلح و ساختار دولت تأکید کرد و گفت که تضمین حقوق اقلیت‌ها در روند صلح، یک عامل مهم برای پیشرفت مذاکرات صلح است.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا