خبر

در سمینارِ رسانه و توسعۀ روستا: رسانه نقش بارز در نظم اجتماعی دارد

وزارت انکشاف دهات به منظور آگاهی‌دهی و کنترول مهاجرت روستاییان به شهرها، سمیناری با حضور سخنگویان ریاست جمهوری، ارگان‌های محلی و برخی از وزارت‌خانه‌ها در کابل برگزار کرد.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری در سمینار «نقش رسانه در توسعه دهات» که روز سه‌شنبه برگزار شد، گفت که روستاییان تصور غلطی از زندگی شهری دارند در صورتی که وضعیت زندگی در روستاها بهتر از شهرهای کنونی کشور است.

آقای مرتضوی اضافه کرد که روستاییان فکر می‌کنند کابل شهر رویاهاست، اما نمی‌توان به آسانی نقطه‌یی در کابل پیدا کرد که شرایط زندگی شهری را داشته باشد.

این مقام ریاست جمهوری افزود که یک تصور غلط باعث شده روستاییان به منظور زندگی بهتر به شهرها هجوم بیاورند و از سوی دیگر دولت نیز توانایی جذب این همه جوان را ندارد که به شهرها مهاجرت کرده‌اند.

آقای مرتضوی خاطرنشان کرد که باید از طریق رسانه‌های اجتماعی و گروهی، روستاییان را آگاهی داد تا از مهاجرت بیش از حد روستاییان جلوگیری شود. او می‌گوید که اگر معلومات درست به روستانشین‌ها داده نشود، وضعیت از این بدتر خواهد شد.

معاون سخنگوی ریاست جمهوری از جرایم سازمان‌یافته، آلودگی هوا، ترافیک وسایط نقلیه و ده‌ها مشکلی که شهریان با آن مواجه‌اند نام برد و گفت که این مشکلات در روستاها وجود ندارد.

گفتنی است اکثر کسانی که از روستاها به شهرها مهاجرت می‌کنند به دلیل نبود امکانات رفاهی و خدمات اجتماعی است. به باور کارشناسان اگر توسعه متوازن در کشور صورت بگیرد، مهاجرت روستانشینان به شهرها نیز کاسته می‌شود.

منیره یوسف‌زاده، سخنگوی ارگان‌های محلی که در این نشست حضور داشت به روزنامه راه مدنیت گفت: درست است که رسانه‌ها نقش موثری در آگاهی‌دهی مردم دارند و به عنوان یک ستون دولت را می‌توانند در امر حکومت‌داری خوب پشتیبانی کنند، اما توسعۀ نامتوازن بخشی از مشکل روستانشینان است.

یوسف‌زاده افزود: انسان ذاتن می‌خواهد از شرایط بد به شرایط خوبتر وارد شود و اگر دولت تلاش نکند و زمینه توسعه متوازن را فراهم نسازد، مهاجرت بدون تبلیغات مثبت و منفی رسانه‌ها صورت می‌گیرد.

وی همچنین علاوه کرد که نگه داشتن جوانان روستایی در محل‌شان، نیازمند یک برنامه گسترده و فراگیر است. او گفت که در سال 96 از طریق برنامه میثاق شهروندی، رابطه‌یی بین مردم و مسوولان به وجود می آید.

سخنگوی ارگان‌های محلی خاطرنشان کرد که در بودجه سال 96 کمتر از 2 درصد بودجه شهرداری‌ها به جوانان اختصاص داده می‌شود تا در کارهای دولت نقش داشته باشند.

وی افزود اگر بودجه سال 96 درست مصرف شود، به صورت قطع تغییری مثبت در وضعیت زندگی مردم به وجود خواهد آمد.

در این نشست شاه حسین مرتضوی همچنین به نقش موثر رسانه‌های اجتماعی و گروهی اشاره کرد و افزود که فناوری معلوماتی از سوی دیگر می‌تواند، در قسمت نظم اجتماعی، تنظیم خانواده‌ها، آموزش و پروش، اقتصاد، حوادث و خلق یک احساس مشترک سهم بارزی داشته باشد.

آقای مرتضوی گفت که اگر از رسانه‌ها به صورت درست استفاده شود، مردم را به هم نزدیک و حس هم‌زیستی را فراهم می‌کند و اگر درست استفاده نشود خطرهای ناگواری در پی خواهد داشت.

لازم به ذکر است که گزارش‌هایی منتشر شده که دشمنان کشور و عناصر بیگانه حدود 10 هزار حساب فیسبوکی جعلی ساخته‌اند و در حال تفرقه‌افکنی بین مردم افغانستان است. کاربران این حساب‌ها جهت‌گیری زبانی، دینی و مذهبی دارند و مردم را تحریک به نزاع می‌کنند.

 

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا