خبر

در نظرسنجی خانۀ آزادی: در انتخابات بعد، 64درصد مردم به نمایندگان فعلی رای نمی‌دهند

خانه آزادی افغانستان در یک نظرسنجی که به تازگی منتشر کرد گفته است که 64درصد مردم از کارکرد نمایندگان فعلی در پارلمان کشور ناراضی هستند و در انتخابات بعد رای نخواهند داد. 14 درصد دیگر اما به نمایندگان فعلی رای خواهند داد.

این نظرسنجی در 34 ولایت با 7367 تن مصاحبه شده که 16.2 درصد در کابل و مابقی در ولایت‌ها صورت گرفته است و تناسب جنسیتی 71 درصد مردان و 29 درصد دیگر زنان تشکیل داده‌اند.

خانه آزادی می‌گوید بیشتر کسانی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند، بین سنین 18-27 سال بودند که اکثرشان تحصیل‌کردگان هستند.

روح‌الله رضوانی، پژوهشگر ارشد خانه آزادی روز سه‌شنبه در نشستی خبری این نظرسنجی را ارایه کرد و گفت که 70 درصد پاسخ‌دهندگان معتقدند که نمایندگان مجلس به وظایف خود خوب عمل نکرده‌اند.

آقای رضوانی افزود که 37درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که نمایندگان مجلس در افزایش فساد نقش مستقیم داشته‌اند. تنها 8درصد شرکت‌کنندگان از عملکرد نمایندگان در روند مبارزه با فساد ابراز رضایت کرده‌اند.

به گفتۀ وی و به نقل از نظرسنجی، 46درصد پاسخ‌دهندگان نیز گفته‌اند که نمایندگان آداب و نزاکت‌های اجتماعی را رعایت نمی‌کنند.

بیش از 27درصد پاسخ‌دهندگان به خانه آزادی گفته‌اند که نمایندگان منافع شخصی را بر منافع ملی ترجیح داده‌اند و 19 دیگر گفته‌اند که منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح داده‌اند. بر اساس این نظرسنجی نمایندگان ابتدا منافع قومی، بعد سیاسی حزبی و در مرحله آخر منافع ملی را مد نظر می‌گیرند.

11درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که نمایندگان پی‌گیری حل مشکل‌های ملی بوده‌اند، اما 47 درصد دیگر گفته‌اند که نمایندگان به دنبال منافع شخصی خود بوده‌اند.

در نظرسنجی همچنین ذکر شده که 22 درصد پاسخ‌دهندگان از نمایندگان ولایت‌شان اظهار رضایت کرده‌اند. 67درصد دیگر گفته‌اند که نمایندگان‌شان در زمان‌های رخصتی به ولایت‌شان سفر نمی‌کنند.

۸۳درصد از افرادی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند، گفته‌اند که حضور نمایندگان در ولایت‌ها نیز به دلیل حل مشکل‌های مردم نبوده و بیشتر برای رسیدگی به مسایل شخصی‌شان بوده ‌است.

بیش از 88درصد پاسخ‌دهندگان نیز گفته‌اند که نمایندگان حضور منظمی در مجلس نداشته‌اند.

گفتنی است که پیش از این نیز بارها به نمایندگان مجلس اتهام‌های گوناگونی، از رشوت گرفته تا معامله بر سر تعیین وزیران زده شده بود.

همچنین گفته شده بود که برخی از این نمایندگان در غصب زمین، قاچاق مواد مخدر و قاچاق سلاح نیز دست دارند.

گاهی نیز اعضای مجلس همدیگر را به فساد اداری، سوء‌استفاده از صلاحیت‌ها، تمویل تروریزم و غصب زمین‌های دولتی متهم کرده بودند. برخی دیگر از نمایندگان نیز معتقدند که عده‌یی از نمایندگان کل نمایندگان مجلس را بدنام می‌کنند.

علی‌رضا احمدی/ راه مدنیت/ کابل

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا