خبر

ده پروژه بزرگ راه‌سازی در مناطق مرکزی

در گزارشی که در صفحه فیس‌بوک محمود بلیغ؛ وزیر فواید عامه کشور منتشر شده، از ده پروژه کلان راه‌سازی در مناطق مرکزی خبر داده شده است:

جاده دره صوف- یکه‌ولنگ: این جاده ۱۸۰ کیلومتر طول دارد و به عنوان دهلیز شمال جنوب افغانستان Afghanistan North South Corridor از اهمیت بالایی برخوردار است. این جاده توسط بانک انکشاف آسیایی تمویل می‌شود. این پروژه از سوی کمیسیون تدارکات ملی منظور شده و تا یک‌ماه دیگر کار رسمی آن آغاز خواهد شد.

جاده دوشی- یکه‌ولنگ: این جاده ۱۵۲ کیلومتر طول دارد که بانک جهانی آن را تمویل خواهد کرد. سروی و استملاک این جاده ۹۰درصد پیش رفته و تا دو ماه دیگر به اعلان گذاشته می‌شود. همچنان جاده‌یی دیگر از یکه‌ولنگ تا قندهار به طول ۵۵۰ کیلومتر که بخشی مهم دهلیز شمال- جنوب افغانستان است؛ مطالعه امکان‌سنجی و دیزاین آن در نظر گرفته شده است. اسناد این جاده به دونر فرستاده شده و پس از تایید دونر کارش آغاز خواهد شد.

جاده گردن‌دیوال: بخش اول به طول ٤٠ كيلومتر سه سال پيش قرارداد شده بود و فعلن كار آن جريان دارد. بخش دوم به طول ٦٠ كيلومتر حدود يك‌ماه پيش قراردادش امضا گرديد و به زودي شروع كار آن با حضور مقام‌های حكومتی به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

جاده میدان- بامیان: بخش دوم جاده میدان بامیان که از کوتل اونی تا شهر بامیان ۸۲ کیلومتر طول دارد تا ختم ماه جاری تکمیل می‌شود و به‌گونه رسمی این جاده نیز افتتاح می‌شود.

جاده نیلی- ورس- پنجاب: کار اسفالت این جاده از شهر نیلی تا ولسوالی پنجاب ولایت بامیان به طول ۱۶۰ کیلومتر  از سوی بانک انکشاف آسیایی تمویل خواهد شد. کار این جاده در ماه‌های آینده آغاز می‌شود که تا سه سال دیگر به پایه اکمال خواهد رسید. هم اکنون از شهر نیلی تا کوتل قوناغ به شکل جاده درجه ۲ زیر کار می‌باشد.

جاده قره‌باغ- جاغوری: این جاده تا کنون چهار مرتبه به اعلان سپرده شده و در آخرین مورد چند شرکت جاده‌سازی اشتراک کرده‌اند. پروژه هم اکنون تحت ارزیابی قرار دارد و بعد از این، جهت منظوری به اداره تدارکات ملی فرستاده خواهد شد. به همین ترتیب  قرارداد جاده جلریز- سنگلاخ به طول ٢٠ كيلومتر دو ماه قبل امضا و فعلن كار آن آغاز شده است.

جاده اسپيلان- ميرامور: اين سرك به طول ٢٠ كيلومتر بوده، سروي و ديزاين ١٣ كيلومتر آن تكميل و تحت اعلان تداركاتي مي‌باشد. متباقي مسير تحت ديزاين است. اما مشخص نشده که این جاده درجه ۲ اعمار می‌شود یا اسفالت خواهد شد.

سرك‌هاي داخل شهر نيلي: اين سرك به طول حدود ١٠ كيلومتر يك‌بار دو ماه قبل به اعلان داده شده بود، ولي متاسفانه كمپني شركت‌كننده واجد شرايط نبود. اين پروژه به اعلان مجدد سپرده شده و انتظار می‌رود كار عملي آن امسال آغاز گردد.

خبر ساخت این پروژه‌های سرک‌سازی در حالی منتشر می‌شود که رییس‌جمهور غنی در آغاز پیکارهای انتخاباتی، به مردم مناطق مرکزی وعده سپرده بود که :«به زندان جغرافیایی افغانستان مرکزی پایان می‌دهیم.»

نوشته‌های مشابه

یک دیدگاه

  1. مناطق مرکزی افغا نستان از نظر وزیر صاحب شامل وردک ، بامیان ،دایکندی است غور از این نظر از جغرافیایی مرکزی کشور حذف شده این وزیرصاحب با شرمی تمام ولسوالی ها وردک با میان ساخته می شود ما شاهرا مرکزی غور نادیده گرفته می شود !

دکمه بازگشت به بالا