خبر

دو قرارداد مهم خریداری برق میان افغانستان و اوزبیکستان امضا شد

راه مدنیت: شرکت برشنا کشور اعلام کرد که دو قرارداد مهم خریداری برق را با شبکه ملی برق اوزبیکستان امضا کرده‌ است.
شرکت برشنا امروز یک‌شنبه (۷جدی) با نشر خبرنامه‌یی گفت که هیات عالی‌رتبه «د افغانستان برشنا شرکت» در سفری‌ که به کشور اوزبیکستان داشت، گام‌های تازه‌‌ را در بخش تورید انرژی برق اوزبیکستان برداشته اند.
طبق خبرنامه این شرکت، در این سفر هیات برشنا با جانب اوزبیکستان دو قرارداد را به امضا رسانده که شامل خرید انرژی برق برای سال ۲۰۲۱میلادی و ساخت پروژۀ لین ۵۰۰کیلوولت سرخان- پلخمری می‌باشد.
بر اساس این قرارداد، خرید انرژی برق، اوزبیکستان در سال ۲۰۲۱میلادی دوهزار و دو صد میلیون کیلووات ساعت برق را به افغانستان صادر خواهد نمود.
همچنین مطابق مواد قرارداد ساخت پروژۀ ۵۰۰کیلوولت سرخان- پلخمری، کار عملی این پروژۀ مهم در سال ۲۰۲۱میلادی آغاز می‌شود و با تکمیل کار پروژۀ ۵۰۰ کیلوولت، در سال اول و دوم چهار میلیارد‌کیلووات ساعت و در سال‌های بعدی در حدود شش میلیاردکیلووات ساعت برق به افغانستان صادر خواهد شد.
برشنا افزود که قراردادهای فوق‌الذکر از سوی صفی الله احمدزی، سرپرست ریاست تجارتی د افغانستان برشنا شرکت و جان داد ایسا قلوف، رییس شبکه‌های ملی برق اوزبیکستان، به امضا رسیده است.
این در حالی‌ست که شرکت برشنا صبح امروز اعلام کرد که یک لین برق وارداتی اوزبیکستان به‌دلیل مشکلات تخنیکی پرچاو شده و مشترکین کابل و ولایات با کمبودی برق مواجه خواهند شد.
برشنا تصریح کرد: «لین برق وارداتی پرچاو شده و مقدار برق وارداتی از ۴۳۰میگاوات به ۲۰۰میگاوات کاهش خواهد یافت»
شرکت برشنا افزود که پس از این پرچاوی، نیازمندی برق کشور با ۲۰۰میگاوات برق وارداتی و ۲۳۰میگاوات تولید داخلی تامین خواهد شد.
هم اکنون نیز برق کابل و سراسر کشور سهمیه‌بندی شده و اکثر مناطق در ۲۴ساعت ۸ساعت برق دارند.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا