خبر

سران دولتی چرا فقط به تقبیح بسنده می‌کنند؟

سران حکومتی همواره در پیوند به رویدادهای ناگوار تروریستی و نقض حقوق بشری با نشر یک اعلامیه و تفبیح کردن بسنده می‌کنند و مردم را به خویشتن‌داری دعوت می‌کنند و از سوی دولت هم کار خاصی صورت نمی‌گیرد.

در تازه‌ترین مورد، روز جمعه 13 معدنچی در ولسوالی تاله و برفک ولایت بغلان توسط باشندگان محل تیرباران شدند که 9 تن آنان جان باختند و 4 تن دیگر زخمی شده‌اند.

در پیوند به این حادثه، دفتر معاونت اول و دوم ریاست جمهوری و معاون دوم ریاست اجرایی هرکدام به‌طور جداگانه این رویداد را ددمنشانه خواندند و نکوهش کردند.

آنان ضمن نکوهش و ابراز همدردی، مردم را به خویشتن‌داری دعوت کرده‌اند و قول داده‌اند که عوامل این رویداد را شناسایی و مجازات خواهند کرد.

آقای دوستم معاون اول ریاست جمهوری در اعلامیۀ خود ضمن نکوهش کردن، از شهروندان کشور خواسته است: «از بیداری و هوشیاری تمام در برابر مظالم دشمنان کشور خویش متحد شوند و هرگونه فریب آنان را نقش بر آب سازند.»

آقای دانش؛ معاون دوم ریاست جمهوری نیز در اعلامیۀ خود این رویداد را تقبیح کرده و گفته است در حوادثی که در طی یک سال گذشته رخ داده است نشانه‌های روشنی از انگیزه‌های مذهبی و فرقه‌یی دیده می‌شود. به همین خاطر علاوه بر مسوولیت‌پذیری نیروی امنیتی، هوشیاری و بیداری یکایک مردم در جهت حفظ وحدت و همبستگی بیش از هر زمان دیگر لازم و ضروری است.

محمد محقق؛ معاون دوم ریاست اجرایی نیز با نشر اعلامیه‌یی ضمن نکوهش کردن، گفته است که «افراطيون تكفيرى با كشتار بی‌رحمانه غیرنظامیان می‌خواهند ازیک‌طرف در ميان مردم ايجاد رعب و وحشت ايجاد كنند و از سوى ديگر با این‌گونه اعمال، جنجال‌های قومى و مذهبى را تشديد کنند.»

در اعلامیه به نقل از آقای محقق نوشته شده است: «اما مردم ما هوشيارند و درك می‌کنند كه اين از دسايس دشمن است كه ازیک‌طرف مردم بی‌دفاع را به شهادت می‌رسانند و از جانب ديگر عواملشان با تبليغات اين قضيه رنگ قومى، سمتى و مذهبى می‌دهند.»

واقعه ولسوالی تاله و برفک، اولین مورد نیست که رخ می‌دهد، پیش از این نیز در ولایت غور چندین بار غیرنظامیان و کارگران تیرباران شدند.

همچنین در یک سال گذشته در مسیر زابل، میدان وردگ، سانچارک، غزنی و ده‌ها مورد دیگر مسافران و غیرنظامیان توسط شورشیان و افراد مسلح غیرمسوول کشته شدند و سران دولتی همواره به نشر اعلامیه‌یی این رویدادها را نکوهش کرده‌اند و وعده‌هایی برای بررسی و شناسایی عوامل این رویداد دادند.

اما برخلاف تعهدها و قول‌هایی که به بازماندگان و یا باشندگان محل دادند اکثر پرونده‌ها بدون بررسی رها شدند و شورشیان و یا افراد مسلح غیرمسوولی که در نزدیکی پایگاه‌های دولتی فعالیت می‌کنند، همواره دست به شورشگری می‌زنند.

به‌تازگی نیز، مسوولان امنیتی با شگردی جدید رویدادهای تروریستی که توسط افراطیان و یا افراد مسلح غیرمسوول صورت می‌گیرد را به گروه تروریستی داعش نسبت می‌دهند.

رویداد ولسوالی تاله و برفک نیز به گروه تروریستی داعش نسبت داده شد؛ ولی محی‌الدین مهدی؛ نماینده مردم بغلان در مجلس حضور تروریستان داعش در بغلان را رد کرد و گفت که نسبت دادن این رویداد به تروریستان داعش مسوولیت‌گریزی است.

علی‌رضا احمدی

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا