تحلیل

سفر دانفورد با تعهد حمایت نظامی/ پیوند جدید امریکا و افغانستان

دیروز جنرال جوزف دانفورد؛ رییس ستاد ارتش امریکا وارد افغانستان شد و در دیدار با رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، بر ادامه همکاری‌های همه‌جانبه ارتش امریکا از نیروهای هوایی افغانستان متعهد شد.
هرچند آقای دانفورد مشخص نکرده است این کمک‌ها به چه میزان و با چه شیوه‌یی صورت خواهد گرفت، ولی می‌توان به عنوان آغاز فصل جدید همکاری‌های نظامی میان حکومت افغانستان و امریکا به قضیه نگریست.
توان‌مندسازی نیروهای مسلح افغانستان به‌خصوص نیروهای هوایی کشور از جمله تعهدهایی است که امریکا و ناتو بارها به مردم افغانستان اعلام داشته‌اند، ولی با توجه به گذشت تقریبن دو سال از تحویل مسوولیت‌های نظامی به نیروهای مسلح تا کنون کار چندانی برای قوای مسلح افغانستان نکرده‌اند.
دانفورد در سخنان‌اش تاکید کرده که امریکا به حمایت نیروهای مسلح افغانستان ادامه داده و مصمم است این نیروها را به صورت همه‌جانبه تجهیز و تقویت کند.
با توجه به نیازمندی‌ هوایی نیروهای کشور و نیازمندی‌ امروزی شاید از لحاظ نظامی کمک‌های اخیر ایالات متحده امریکا مساعدت چندانی به نیروی هوایی کشور نباشد، اما می‌شود به ادامه کمک‌های هوایی به نیروی‌های هوایی کشور بر بنیاد اظهارات جنرال دانفورد امیدوار بود.
در یک دید کلی ادامه این کمک‌های نظامی به‌ویژه تجهیزات هوایی از این جهت قابل تقدیر است که تاثیر عمیقی بر روان و مورال جنگی قوای مسلح کشور خواهد گذاشت و از طرف دیگر پیام واضحی به مخالفان مسلح و طالبان سلاح به‌دست دارد.
نیروهای هوایی افغانستان به‌دلیل فقر شدید تجهیزات هوایی طی سال‌های گذشته همیشه به عملیات‌های هوایی نیروهای ناتو و امریکایی در صحنه‌های نبرد محتاج بوده‌اند. این امر موجب شده است که گاهی بدون پشتیبانی هوایی در میدان‌های سخت نبرد رها شوند.
به گفته مسوولان وزارت دفاع کشور، ادامه این کمک‌ها از یک‌سال به این طرف توان‌مندی‌ ارتش ملی را بالا برده و اکنون قوای مسلح افغانستان قادرند جبهات جنگ را خود اداره و کنترول کنند.
ایالات متحده امریکا که به شدت اعتمادش را نسبت به حکومت‌ به رهبری آقای کرزی از دست داده بود، رغبت چندانی به کمک‌های بیشتر و جدی‌تر، آن هم در بخش نیروی هوایی به افغانستان نداشت، اما از آن‌جایی که طی یک‌سال‌ونیم اخیر کمک‌های نظامی امریکا به‌خصوص در بخش نیروی هوایی به افغانستان شدت گرفته است معلوم می‌شود که رهبری حکومت وحدت ملی توانسته است رابطه خدشه‌دار شده کابل و واشنگتن را بازسازی نماید.
در نهایت امر، بهبود روابط شکسته شده امریکا و افغانستان و از سرگیری کمک‌های زیربنایی نظامی امریکا به افغانستان قابل تقدیر است و امیدواری‌ها را به آینده بیشتر می‌سازد.
در عین حال گفته می‌شود که ایالات متحده امریکا به تعداد ۱۰ فروند چرخ‌بال MD 530 را نیز جدیدن به ارتش افغانستان کمک کرده است، اما هنوز توانمندی‌ جنگی این چرخ‌بال‌ها مشخص نیست و توسط منابع رسمی در مورد چیزی گفته نشده است.
جنرال محمد رادمنش، معاون سخن‌گوی وزارت دفاع ملی به راه مدنیت گفت که این کمک‌ها به نیروهای هوایی افغانستان ادامه دارد و تاکنون طیارات مختلف جنگی به نیروی هوایی افغانستان کمک شده است، ولی گفتنی است که این چرخ‌بال‌ها به‌دلیل تشنج اوضاع در ترکیه هنوز به افغانستان نرسیده و احتمال می‌رود امروز به میدان هوایی کابل برسند. این در حالی‌ست که قبل بر این نیز امریکا به نیروی هوایی افغانستان کمک کرده بود.
به قول وی، ایالات متحده تا کنون بیش از 150 فروند چرخ‌بال و جنگنده، به افغانستان کمک کرده است که مهارت‌ها و توانمندی‌ ارتش ملی افغانستان را فوق‌العاده بالا برده است.
به گفته رادمنش در کنار این، پیلوتان زیادی را نیز تا کنون ایالات متحده امریکا برای افغانستان آموزش داده است.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا