گزارش

سلام قندولک! چطور استی جگر؟ …

«سلام قندولک! چطور استی جگر؟ برسانمت!» از جمله کلمات آزاردهنده‌ای هستند که گوش هیچ زنی در افغانستان با آن ناآشنا نیست.
امروزه آزارهای خیابانی به یکی از مشکلات جدی برای زنان بدل شده است و گاهی مانع پیشرفت‌شان نیز می‌شود. تمام زنان از وجود خیابان‌آزاری که تقریبا تبدیل به یک فرهنگ بین مردان آزاردهنده شده شکایت دارند و به ستوه آمده‌اند. آزارهای خیابانی روزبه‌روز افزایش یافته ‌است، که این مقوله مانع پیشرفت زنان شده و این قشر بزرگ جامعه را قربانی می‌کند.
برخی از زنان تلاش می‌کنند تا برای رهایی از این آزارها چادری بپوشند و حجاب را بیشتر رعایت کنند تا با امنیت بیشتر در کوچه و بازارهای شهر قدم بگذارند؛ اما سوال این‌جاست که چرا زنان از این متلک‌های آزار‌دهنده در امان نیستند و روزانه حرف‌های بسیاری را به اشکال مختلف می‌شنوند؟ این متلک‌ها زمان و مکان خاصی نمی‌شناسد، حتا گاهی منجر به لمس اعضای بدن زنان نیز می‌شوند؛ اما زنان تا جایی که امکان داشته باشد سکوت را ترجیح می‌دهند.
برخی از زنان و اکثر مردان بر این باورند که میزان خیابان‌آزاری ارتباط مستقیمی با نحوه‌ی پوشش زنان دارد، اما باید دید که آیا زنانی که باحجاب کامل یا با چادری در شهر گشت‌وگذار دارند، از آزار و اذیت خیابانی در امان هستند یا خیر؟
دختر جوان و باحجابی که نخواست نامش گرفته شود گفت: «من در خوشحال‌خان زندگی می‌کنم و هر روز از خانه بیرون می‌شوم تا به پوهنتون بروم. در طول راه با آزارهای زیادی رو به‌رو می‌شوم.»
آزارهای خیابانی باعث شده‌ است تا خیلی از زنان تصمیم بگیرند در خانه باشند، اما بسیاری از زنان فعال و روشنفکر بر این باورند که باید آزارهای خیابانی را نادیده گرفته و به راه مان ادامه دهیم.
دختر جوان دیگری به‌نام خانم «ف» که او نیز محصل است و سال دوم قابلگی را در یکی از پوهنتون‌های خصوصی می‌خواند، می‌گوید: آزار و اذیت خیابانی در افغانستان یک امر عادی‌ست و فرق نمی‌کند که حجاب داشته باشی یا خیر، اما شاید اگر حجاب داشته باشی وضعیت کمی بهتر باشد. وی اظهار کرد که آزارهای خیابانی باعث ناراحتی زنان و کم‌جرات‌شدن آن‌ها می‌شود.
ش. ک، خانم دیگری است که در یکی از مکاتب دولتی معلم است. او که خانم میان‌سال است شاید کمتر از این ناحیه رنج ببرد، اما وی نیز گفتنی‌های خاص خود را دارد. خانم ش. ک می‌گوید: مشکلات ما زیاد است و آزاردهند‌گان پیر و جوان نمی‌شناسد، تمام زنان زیر فشار گپ‌های مردم هستند. او بر این باور است که حجاب از بار آزارها نمی‌کاهد و اگر چادری بپوشی یا نیمه آزاد بگردی مردم گپ‌هایی برای گفتن پیدا می کنند.
خانم ش.ک بیان داشت که از کراچی‌وان‌ها تا آدم‌های تحصیل‌کرده، همه‌ متلک‌های‌شان را می‌گویند و باعث آزار و اذیت زنان می‌شوند.
وی با اشاره به این‌که آزارهای خیابانی باعث عدم پیشرفت زنان می‌شود گفت: «دخترم در یکی از دانشگاه‌ها درس می‌خواند با این‌که حجاب می‌پوشد اما باز هم از آزارهای خیابانی به ستوه آمده است.» خانم ش.ک بیان داشت که او به‌خاطر آزارهای خیابانی تصمیم گرفته بود که دیگر به تحصیلش ادامه ندهد، اما به او گفتیم که شرایط محیط همین‌طور است و ما مجبور هستیم با آن سازش کنیم و تو باید به تحصیلت ادامه دهی!
وی علت افزایش آزارهای خیابانی را بیکاری می‌داند و می‌گوید که دولت باید برای جوانان زمینه‌ی کار را فراهم کند تا این مشکلات کمتر شود.
شاید دلیل افزایش این آزارها سکوت زنان باشد، سکوتی که جرات آزارهای بیشتر را به مردان آزاردهنده می‌دهد، اما باید این مهر سکوت شکستانده شود، تا دیگر کسی جرات ایجاد مزاحمت برای زنان را پیدا نکنند.

نوشته‌های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: مزرعه سرسبز
دکمه بازگشت به بالا