خبر

سید طیب جواد سفیر افغانستان در لندن شد

به نقل از منبعی موثق، سید طیب جواد که قبلن سفیر افغانستان در ایالات متحده امریکا بود به عنوان سفیر افغانستان در لندن مقرر شده است.

سید طیب جواد از سال 2003 تا سال 2010 سفیر افغانستان در ایالات متحده امریکا و همچنان سفیر غیرمقیم در کشورهای مکسیکو، برازیل، ارجنتاین و کلمبیا بوده است. جواد یکی از دیپلومات‌های موفق و از چهره‌های سرشناس سیاست جوان کشور در یک‌ونیم دهۀ گذشته به شمار می‌رود.

او با بیش از هفت‌سال به عنوان سفیر افغانستان در ایالات متحده امریکا؛ بزرگترین کشور حامی افغانستان، در 15 سال اخیر یکی از سیاست‌مداران اثرگزار کشور بوده است.

سید طیب جواد، فرزند ميرحسين شاه، در سال ۱۹۵٨ ميلادی در شهر قندهار به دنیا آمد. دوره‌های متوسطه و عالی را در لیسۀ استقلال شهر کابل فرا گرفت. وی از دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل فارغ گردید.

در اوایل سال ۱۹۸۰، یک‌سال بعد از اشغال کشور توسط شوروی وقت، آقای جواد افغانستان را به مقصد آلمان ترک گفت و مدتی در آنجا به تحصیل پرداخت. بعد از آن به امریکا رفت و در آنجا از دانشگاه C.W.Post  در لانگ آیلند نیویارک، درجه کارشناسی ارشد MBAA را به دست آورد.

آقای جواد به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، فارسی و پشتو  مسلط است. از وی نوشته‌های زیاددی در زمینه سیاست، ادبیات، حقوق و تصوف در نشریه‌های مختلف و به زبان‌های مختلف در اروپا، امریکا، پاکستان و ایران شده است.

طیب جواد تا کنون به‌دلیل تلاش‌ و ابتکارهای سیاسی‌اش جوایز متعددی به‌دست آورده است.

در سال 2003 به‌دلیل فعالیت‌های وسیع آقای جواد در لویه جرگه قانون اساسی، نشان دولتی وزیرمحمداکبر خان را دریافت کرد. در سال 2007 دانشگاه واشنگتن دی‌سی، به او دکتورای افتخاری «سازماندهی رهبر» را تفویض کرد. و در سال 2008 جایزه «شهروند جهانی» را از سازمان ریشه‌های صلح دریافت کرد.

سید طیب جواد در کنار سایر چهره‌های جوانی که در حکومت وحدت ملی به سمت‌های مخالف گماشته شده‌اند نیز یکی از چهره‌های جوان و موثر دهۀ اخیر افغانستان است.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا