خبر

شهرداری کابل: مالیاتی که از دست‌فروشان گرفته می‌شود، خودسرانه است/ حدود 500 هزار افغانی در ماه از دست‌فروشان ناحیه سوم اخاذی می‌شود

راه مدنیت: شهرداری کابل می‌گوید دست‌فروشانی که در سطح شهر کابل مصروف کار هستند، ثبت شهرداری نیستند و هرگونه پولی که از آنان گرفته می‌شود، خودسرانه است.

عبدالله حبیب‌زی، سرپرست شهرداری کابل، به روزنامه راه مدنیت گفت که شهرداری تا کنون اقدامی در پیوند به جمع‌آوری مالیات از دست‌فروشان نکرده است.

آقای حبیب‌زی افزود: هرگونه پولی که به عنوان مالیات از دست‌فروشان شهر کابل صورت می‌گیرد، خودسرانه می‌باشد و ممکن است توسط افراد زورمند باشد.

پیش از این نیز روزنامه راه مدنیت گزارشی تحت عنوان «اخاذی پولیس از دست‌فروشان شهر؛ «سهم پولیس از هر دست‌فروش روزانه ۲۰ افغانی» منتشر کرده بود.

در این گزارش به نقل از دست‌فروشان ساحۀ کوته سنگی نوشته شده بود که پولیس روزانه مبلغ 20 تا 50 افغانی و در حد متوسط ماهانه 600 افغانی از یک دست‌فروش اخاذی می‌کند.

در این گزارش، یکی از مسوولان ناحیه سوم شهرداری کابل از گرفتن مالیات یا اخاذی توسط پولیس اظهار بی‌اطلاعی کرده بود، اما گفته بود که حدود 800 دست‌فروش در این ناحیه فعالیت می‌کنند.

بر اساس آمار ناحیۀ سوم شهرداری کابل و گفته‌های دست‌فروشان این ناحیه، حدود 500 هزار افغانی در ماه از دست‌فروشان توسط افراد زورمند و پولیس اخاذی می‌شود.

سالانه این اخاذی‌ها حدود 6 میلیون افغانی فقط در یک ناحیه شهر کابل می‌شود. شهر کابل 16 ناحیه دارد.

این مقدار پول اگر به صورت درست مدیریت و به حساب دولت واریز شود، در افزایش عواید کشور نقش به‌سزایی ایفا می‌کند، ولی بروکراسی و فساد اداری فراگیر در کشور باعث شده این پول به جیب افراد زورمند و مفسد برود.

سرپرست شهرداری کابل اما می‌گوید که قرار است سال آینده خورشیدی، شهرداری کابل طرحی را آماده کند و تمامی دست‌فروشان کابل را ثبت و موقعیت مشخصی برای آن تعیین کند تا بر اساس آن مالیات جمع‌آوری شود.

این دست‌فروشان نه تنها به عواید دولت منفعتی نمی‌رسانند؛ بل بخش عمدۀ سرک را اشغال می‌کنند و مانعی برای عبور و مرور موترها و عابران می‌شوند.

آقای حبیب‌زی از ریاست ترافیک کابل نیز خواست که اجازۀ تردد به دست‌فروشان در کناره‌های جاده ندهد تا مانع ازدحام وسایط و راه‌بندی شوند.

اکنون این پرسش بی‌جواب می‌ماند که اگر شهرداری از پولیس می‌خواهد که مانع تجمع دست‌فرشان در کناره‌های جاده شود، چرا پولیس مانع نمی‌شود؟

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا