خبر

عضو هیات مذاکره‌کنندۀ طالبان: در بحث قانون اساسی جدید، حقوق شیعیان مطرح می‌شود

خیرالله خیرخواه یک عضو هیات مذاکره‌کنندۀ طالبان در یک گفتگوی رسانه‌یی گفت حقوق شیعیان در افغانستان زمانی مطرح‌ خواهد شد که مذاکرات به مرحلۀ بحث بر سر قانون اساسی جدید برسد.
راه مدنیت: هم‌زمان با بروز اختلاف‌ها در مورد طرزالعمل مذاکرات صلح افغانستان در قطر، یک عضو ارشد مذاکره‌‌کنندۀ طالبان می‌گوید مبحث حقوق شیعیان زمانی مطرح می‌شود که مذاکرات به مرحلۀ بحث بر سر قانون اساسی جدید افغانستان برسد.
خیرالله خیرخواه، عضو هیات مذاکرات طالبان در یک گفتگوی رسانه‌یی گفته‌است: «ما می‌خواهیم برای طرزالعمل مذاکرات یک اساس را بگذاریم که اگر اختلافی در جریان مذاکرات پیش آمد، در چارچوب شریعت اسلامی و براساس مذهب حنفی حل شود. این مساله مشکلی برای شیعه‌ها به وجود نمی‌آورد.»
به گفتۀ آقای خیرخواه مسایل مربوط به احوال شخصیه شیعیان وقتی مطرح می‌شود که روی قانون اساسی بحث شود.
گفته می‌شود هیات طالبان مبنای فقه حنفی و سند توافق‌نامۀ صلح این گروه با امریکا را در مذاکرات مطرح کرده که با واکنش هیات افغانستان مواجه شده‌است. براساس گزارش‌ها این اختلاف منجر به توقف مذاکرات شده است.
هیات افغانستان به طالبان، حفظ حقوق و آزادی‌های مذهبی شیعیان و سایر اقلیت‌های مذهبی را پیشنهاد داده‌ است.
هنوز پاسخ رسمی از جانب طالبان به هیات افغانستان داده نشده‌است.
در همین حال تلاش‌ها برای موارد اختلافی در مذاکرات صلح آغاز شده‌است.
گفتنی‌است با گذشت دو هفته از آغاز مذاکرات صلح در قطر، کارشیوۀ گفتگوهای رسمی ترتیب نشده‌ است.
قرار است عمران خان، نخست وزیر پاکستان برای رایزنی با مقامات افغانستان به کابل سفر کند.
عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحۀ ملی نیز گفته بود به زودی به پاکستان سفر خواهد کرد و در مورد روند صلح با مقامات این کشور گفتگو خواهد کرد.
با آغاز مذاکرات صلح میان هیات دولت و گروه تروریستی طالبان در قطر، خشونت‌ها در کشور به گونۀ بی‌سابقه‌یی افزایش یافته که روزانه ده‌ها تن از نظامیان و غیرنظامیان قربانی خشونت‌های گروه طالبان می‌شوند.
پیش‌تر، زلمی خلیلزاد با تاکید بر توافق بر سر آتش‌بس میان دولت و گروه طالبان گفته بود که دوطرف برای امتیازگیری در میز مذاکره خشونت‌ها را افزایش داده که این به نفع هیچ کسی نیست.
آقای خلیلزاد همچنان در مورد نقش کشورهای منطقه‌ بر روند صلح، گفت که ایران به دلیل تیرگی روابط‌ش با واشنگتن در روند صلح افغانستان چالش ایجاد می‌کند.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا