خبر

غنی: عدالت تحقق می‌یابد/ سیما سمر: دولت از مدافعان حقوق بشر حمایت کند

محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری کشور در «نشست ملی حمایت از مدافعان حقوق بشر» بر حمایت دولت از مدافعان حقوق بشر تاکید کرد و افزود که عدالت تحقق می‌یابد.

آقای غنی در این نشست که در کابل برگزار شده بود از گروه طالبان و سایر گروه‌های تروریستی انتقاد کرد و گفت که دولت به دفاع از حقوق بشر پای‌بند است.

رییس جمهوری تاکید کرد که پشتیبانی از مدافعان حقوق بشر کار نهادهای عدلی و قضایی است. او افزود، حقوق بشر باید از رویا به عمل تبدیل شود و همه مردم افغانستان از حقوق بشری‌شان مستفید گردند.

آقای غنی افزود: باید این اطمینان برای مردم به وجود بیاید که کسی توان تعرض به حریم خصوصی آنان را ندارد و نخواهد توانست به حقوق آنان در عرصه عمومی دست‌درازی کند.»

کمیسیون مستقل حقوق بشر به منظور پشتیبانی و اتمام حجت با سران دولت این نشست را برگزار کرده بود.

سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر در این نشست خطاب به رییس جمهوری گفت که حقوق بشر با مشکل‌های جدیی مواجه است.

خانم سمر از ناامنی به عنوان اصلی‌ترین مشکل نام برد و گفت که نبود امنیت باعث می‌شود که فعالیت مدافعان حقوق بشری محدود شود. او خواهان توجه جدی به وضع امنیتی کشور شد.

رییس کمیسیون حقوق بشر علاوه کرد: «دست‌آوردهای حقوق بشر بدون قربانی نبوده است. ما در هر سطحی چه در کمیسیون و یا در نهادهای دیگر حقوق بشری و نهادهایی که برای تقویت آزادی بیان فعالیت می‌کنند، همه روزه شاهد دادن قربانی و تهدیدهای بی‌حد و حصر برای خودشان و فامیل‌های‌شان هستیم.»

او خاطرنشان کرد، افغانستان کشوری در حال جنگ است و تامین حقوق بشر در چنین کشوری بدون دادن قربانی امکان ندارد. خانم سمر از حکومت خواست تا از تمام مدافعان حقوق بشر حمایت کند تا آن‌ها بتوانند به درستی رسالت‌شان را که نهادینه کردن حقوق بشر است، به خوبی انجام دهند.

وی از رییس جمهوری همچنین خواست که به حقوق کودکان، زنان، افراد دارای معلولیت، معتادان و دسترسی به عدالت توجه جدی کند. او گفت زنان به عدالت بیشتر از همه نیازمندند.

رییس کمیسیون حقوق بشر همچنین از فرهنگ معافیت و سوء‌استفاده از موقعیت‌های دولتی انتقاد کرد و از رییس جمهوری خواست که به فرهنگ معافیت پایان دهد.

او علاوه کرد: «هنوز هم افراد وابسته به نیروهای مسلح غیرقانونی و افرادی که وابسته به زورمندان است، باعث تخطی‌های حقوق بشر و فساد اداری می‌شوند.»

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر تاکید کرد که هیچ کس نباید فراتر از قانون باشد. او گفت فرهنگ معافیت یکی از چالش‌های اصلی در افغانستان است و هیچ کسی نباید به دلیل تعلقش به حکومت یا سایر نهادها، از پیگرد عدلی و قضایی معاف باشد.

گفتنی است که در چهارده سال گذشته، شماری زیادی از مدافعان حقوق بشر جان‌شان را از دست داده‌ و یا زخمی شده‌اند یا این‌که با انواع محدودیت، تهدید، توهین و تحقیر روبرو بوده‌اند.

در این نشست نماینده سازمان ملل متحد نیز یک بار دیگر تاکید کرد که ما با دولت افغانستان هستیم و به همکاری‌های خود ادامه می دهیم. نماینده این سازمان گفت که تخلفاتی که از سوی دولت صورت می‌گیرد، بسیار جای تاسف است.

خانم کاردل گفت که طی سال جاری، این سازمان 230 مورد پرونده خشونت و نقض حقوق بشر را جمع‌آوری کرده است.

گفتنی است که سازمان ملل متحد، در پیوند به حادثه دوم اسد نیز دولت را متهم به کم‌کاری کرده بود و به صورت تلویحی گفته بود که این اقدام ممکن نیست کار تروریستان باشد.

فرنس میشل؛ میلیبند سفیر اتحادیه اروپا نیز در این نشست گفت که دولت مکلف است حقوق بشر را تامین کند تا مردم از این حقوق اولیه خود لذت ببرند.

آقای میلیبند علاوه کرد که هرچند دفاع از حقوق بشر برای افراد پایین دست جامعه سخت است، ولی دولت باید از آنان محافظت کنند تا مردم به حقوق‌شان برسند.

سفیر اتحادیه اروپا نیز از تخطی‌های افراد داخل حکومت انتقاد کرد.

علی‌رضا احمدی/ راه مدنیت

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا