خبر

فوزیه کوفی: جامعه مدنی، سیاسی و وابسته است/ انتقاد کوفی از فرخنده زهرا نادری!

فوزیه کوفی، نمایندۀ مردم بدخشان در مجلس نمایندگان می‌گوید: فعال‌های جامعه مدنی‌-سیاسی وابسته هستند اما یک اهرم فشار خوب برای اصلاحات هستند.

خانم کوفی روز شنبه در نشستی که شماری از نهادهای مدنی در کابل برگزار کرده بود این حرف‌ها را بیان کرد و از نوع فعالیت‌های نهادهای مدنی انتقاد کرد.

این نماینده مجلس همچنین از سران حکومتی به خصوص زهرا فرخنده نادری، مشاور رییس‌جمهور در امور بین‌الملل نیز انتقاد کرد و آنان را به بیکاری متهم کرد.

خانم کوفی این انتقاد را در حالی ابراز کرد که خانم نادری، در نشست مذکور شرکت کرده بود و قبل از پایان یافتن محفل را ترک کرد.

فوزیه کوفی گفت: “سران حکومت با این حرکت‌ها می‌خواهند نشان دهند که بسیار مصروف هستند، در حالی که نیستند.”

در این نشست نُه نهاد مدنی، 18 وعده از 100 تعهد حکومت وحدت ملی را پیگری کردند و آنان بر این باورند که این وعده‌ها تا ختم دولت حکومت وحدت ملی عملی نخواهد شد.

تیمور حکیم‌یار، هماهنگ کنندۀ نهادهای مدنی گفت:  ناهماهنگی‌های کاری زیادی در وعده‌های حکومت وجود دارد که امکان ندارد تا ختم دوره اجرایی کند.

حمیرا ثاقب، رییس‌خبرگزاری زنان افغانستان دلیل این کُندکاری‌های حکومت را، ناهماهنگی و بی‌خبری اعضای یک اداره عنوان کرد.

زهرا فرخنده نادری، مشاور رییس‌جمهوری در امور بین‌الملل که در این نشست حضور داشت گفت: نهادهای مدنی باید به صورت سیستماتیک با دولت در ارتباط باشد.

خانم نادری گفت: فعالیت‌های این نهادها باید به صورت مکتوب به دولت داده شود تا جایگاه فعالیت‌های مدنی در چارچوب دولت بایگانی شود.

او علاوه کرد که دیدگاه‌های جامعۀ مدنی، باید متعهدانه باشد؛ چون اگر دیدگاه‌های فعال‌های مدنی، سیاسی باشد، چالش‌هایی را نیز به‌وجود می‌آورد. بعد ازاین گفته‌ها، فوزیه کوفی فعال‌های مدنی را متهم به سیاسی و وابسته بودن کرد.

سران حکومت وحدت ملی، در جریان مبارزه‌های انتخاباتی و بعد از رسیدن به کرسی، بیش از صد وعده به مردم دادند که هیچ‌کدام تاکنون به صورت کامل اجرایی نشده است.

تغییر در وضع اقتصادی، سیاسی، حفاظت از افراد ملکی، وضعیت زنان، مهاجرت از عمده‌ترین تعهدهای سران حکومت بوده است.

در نظرسنجی که بعد از یک سالگی حکومت وحدت ملی انجام شده بود، بیش از 66 درصد مردم از عملکرد و تعهدهای دولت ناراضی بودند.

براساس نظرسنجی صورت گرفته، 7 درصد مردم کاملن راضی و 4.6 درصد نسبا راضی بوده‌اند.

علی‌رضا احمدی/ راه مدنیت

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا