خبر

نمایندگان غور: مجازات نشدن جنایتکاران غور، باعث بروز فاجعۀ اخیر شد

جمعی از نمایندگان ولایت غور در شورای ملی، فعالان مدنی و شهروندان غور مجازات نشدن جنایتکاران در این ولایت را علت اصلی بروز حادثه اخیر می‌دانند.

دو روز پیش افراد مسلح بیش از 30 کودک، زن، دهقان و چوپان را در 15 کیلومتری شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور تیرباران کردند. به گفته شهروندان غور، 11 زخمی و 2 تن دیگر ناپدید هستند.

نادرشاه بحر، عضو مجلس نمایندگان در نشست مطبوعاتی امروز پنجشنبه گفت: “این حادثه به دنبال آن صورت می‌گیرد که قاتلان 14 شهروند غوری شناسایی شد، ولی محاکمه نشدند.”

آقای بحر به حوادث دیگری اشاره کرد و افزود که وقتی عاملان به آتش کشیدن یک قریه شناسایی شدند، وقتی دزدانی که از مسافران باج‌گیری کردند شناسایی شدند و بازخواست نشدند؛ باعث شد که جنایتکاران دست به فاجعه‌یی دیگر بزنند.

محمد داود غفاری، عضو مشرانوجرگه نیز گفت که اگر پیش از این جلوی این افراد گرفته می‌شد، اکنون شاهد بروز این حادثه نخواهیم بود.

به گفته وی، افرادی که دو روز پیش، بیش از 30 شهروند غوری را تیرباران کرده‌اند، دزدانی هستند که در این ولایت فعالیت می‌کنند و دولت نیز به آنان باج می‌دهد.

این در حالی است که روز گذشته والی غور به روزنامه راه مدنیت گفته بود که این افراد منسوب به داعش هستند و دولت نیز درصدد نابودی این شورشیان است.

احمد سعیدی، کارشناس سیاسی در این نشست خبری اما گفت که در غور داعشی وجود ندارد.

آقای سعیدی با اشاره به نمایندگان غور در شورای ملی، اضافه کرد: “جنایتکارانی که در حادثه روز گذشته دست داشته‌اند همه این وکلا آنان را می‌شناسند.”

او علاوه کرد این افراد تا چند سال پیش به دفتر ولایت رفت‌وآمد داشتند.

سخنرانان در نشست امروز به دولت هشدار دادند که اگر دولت به وضعیت امنیتی و اجتماعی ولایت غور توجه نکند دولت را تحریم می‌کنند و دیگر از قوانین دولت اطاعت نمی‌کنند.

تبانی دولت با جنایتکاران

برخی دیگر از نمایندگان و شهروندان غور بر این باورند که عاملان تیرباران بیش از 30 غیرنظامی در ولایت غور در درون نظام پشتیبان دارند و دولت با آنان تبانی می‌کند.

کرام‌الدین رضازاده، عضو مجلس نمایندگان می‌گوید که دولت باید افرادی که با این جنایتکاران تبانی می‌کنند شناسایی و محاکمه کنند.

آقای رضازاده به طور مشخص از فردی نام نگرفت، ولی گفت ما می‌دانیم که در درون نظام افرادی هستند که از این جنایتکاران حمایت می‌کنند.

احمد سعیدی در قسمتی دیگر از سخنان خود نیز به این موضوع اشاره کرد و افزود که برخی از افراد این گروه جنایتکار در سال پیش در زندان بودند اما توسط حلقات درون نظام آزاد شدند. او خواستار شناسایی و بازخواست این افراد شد.

در همین حال برهان‌الدین سلام‌پور، یکی از شهروندان غوری به روزنامه راه مدنیت گفت که این گروه جنایتکار در محدودۀ مرغاب ولایت غور زندگی می‌کنند و توسط یکی از نزدیکان داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت حمایت می‌شود.

او نیز گفت که این گروه تاکنون فجایع زیادی خلق کرده‌اند و به قضیه سنگسار کردنرخشانه، به قتل رساندن 14 مسافر غوری و اختطاف 5 دانشجو اشاره کرد.

گفتنی است که ولایت غور در مرکز افغانستان طی یک و نیم دهه گذشته مورد بی‌توجهی دولت قرار گرفته است و در این ولایت علاوه بر نبود انکشاف متوازن، برخی از اقوام نیز مسلح هستند.

علی‌رضا احمدی/ راه مدنیت

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا