خبر

نمایندۀ خاص ملل متحد در افغانستان: حمله‌های داعش به‌منظور تفرقه صورت گرفته بود

طرف‌های درگیر از مراکز عمومی به عنوان سنگر استفاده نکنند

راه مدنیت: سازمان ملل متحد (یوناما) در گزارش جدید خود آورده که در سال 2016 میلادی 11418 تن فرد ملکی در درگیری‌های مسلح، تلفات داشته که نسبت به سال قبل 3 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

تدامیچی یاماموتو، نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان روز دوشنبه، در نشستی خبری گفت: در سال 2016 میلادی تلفات افراد ملکی 3 درصد افزایش یافته است که بسیار دردناک است.

آقای یاماموتو افزود: کشتن و زخمی کردن هزاران فرد ملکی خیلی تکان دهنده است و تا حد زیادی قابل پیشگیری. وی علاوه کرد که تمام طرف‌های درگیر در جنگ باید اقدام‌های فوری و قاطع را اتخاذ کنند تا شهروندان عادی به زندگی‌شان ادامه دهند و مورد حفاظت قرار گیرند.

به گفتۀ مسوولان سازمان ملل متحد، به طور عمده مسوول نزدیک به دو سوم تلفات غیر نظامیان، مخالفان مسلح هستند و نیروی دولتی نیز یک چهارم این تلفات را انجام داده است.

دانیل بل، رییس حقوق بشر یوناما در این نشست گفت: بیشترین تلفات (7 هزار) مورد، توسط مخالفان مسلح صورت گرفته که 61 درصد آمار منتشر را به خود اختصاص داده است.

به گفتۀ خانم بل، 24 درصد تلفات غیر نظامیان را نیروی دولتی، 10 درصد تلفات در درگیری‌های زمینی، که به هیچ گروهی نسبت داده نشده و 5 درصد دیگر بر اثر اشیا منفجر نشده صورت گرفته است. یوناما از سال 2002 تاکنون 20 هزار مورد تلفات بر اثر اشیای منفجر نشده در سراسر کشور به ثبت رسانده است.

در گزارش یوناما آمده که مانند سال 2015 میلادی درگیری‌های زمینی میان عناصر ضد دولت و نیروی دولتی، به ویژه در مناطقی که غیرنظامی‌ها در آن زندگی و یا رفت‌و‌آمد دارند، به عنوان دلیل اصلی تلفات افراد ملکی باقی مانده است.

نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفت: از طرف‌های درگیر می‌خواهم که به تعهدهای خود عمل کنند و در مراکز شلوغ نبرد نکنند و از مراکز عمومی به عنوان سنگر استفاده نکنند.

کاهش تلفات زنان

سازمان ملل، در گزارش جدید خود آورده که در سال 2016 میلادی نسبت به سال گذشته تلفات زنان در درگیری‌ها کاهش داشته است.

خانم دانیل بل، با ابراز خشنودی افزود که تلفات زنان نسبت به سال گذشته کاهش داشته است؛ اما تلفات کودکان 24 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

رییس حقوق بشر یوناما، به قضیه‌های اخیر در ولایت‌های شمالی کشور اشاره کرد و گفت: 10 مورد زنان محاکمه صحرایی شده‌اند که اکثر آنان توسط مخالفان مسلح به دلیل مسایل ناموسی صورت گرفته و نگران کننده است.

این مقام سازمان ملل متحد، همچنین نگرانی خود را از تهدیدها علیه رسانه، دخترانی که به مکتب می‌روند نیز اعلام کرد و خواهان توجه جدی شد.

جرایم جنگی

نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید: حمله‌یی که غیرنظامیان را مورد هدف قرار دهد، جزو “جرایم جنگی” محسوب می‌شود.

آقای یاماموتو به حملات گروه تروریستی داعش در سراسر کشور به‌خصوص کابل اشاره کرد و گفت: این حمله‌ها جزو جرایم جنگی حساب می‌شود.

گروه تروریستی داعش، در سال 2016 میلادی سه بار بر اجتماع‌های مدنی و مذهبی در شهر کابل حمله کرد که بیش از 150 تن را کشته و صدها زخمی به جا گذاشت.

 نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان گفت: حمله‌های گروه تروریستی داعش به منظور متفرق کردن جامعه افغانستان صورت گرفته بود.

پیش از این نیز، معاون ریاست‌جمهوری و ریاست‌اجرایی کشور نیز، در سخنرانی‌ها جداگانه گفته بودند که عناصر سلفی‌گری و گروه تروریستی داعش، درصدد تفرقه بین جامعه افغانستان است.

جدی نبودن تهدیدهای داعش

تدامیچی یاماموتو، برای افغانستان همچنین به تحرک‌های گروه تروریستی داعش اشاره کرد و گفت که این تحرک‌ها چندان جدی نیست و تاثیر آن‌چنانی ندارد.

آقای یاماموتو علاوه کرد که حملات گروه تروریستی داعش که در کابل صورت گرفته، هشدار دهنده است و باید متوجه بود که تاثیر آن‌چنانی ندارد.

او نگرانی خود را از سرازیر شدن تروریست‌های گروه داعش که در سوریه و عراق می‌جنگند، اعلام کرد و گفت: اگر آنان به صورت درست سرکوب نشوند و به افغانستان پناه بیاورند، خطرناک خواهد بود.

نمایندۀ سازمان ملل گفت: جامعۀ جهانی و دولت افغانستان متوجه گروه تروریستی داعش هستند.

گروه تروریستی داعش به صورت متمرکزتر، در ولایت ننگرهار تحرک‌هایی دارد، اما هر روزه چندین تن آنان بر اثر حمله‌های نیروی دفاعی و امنیتی کشور به هلاکت می‌رسند.

علی‌رضا احمدی

 

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا