گفتگو

نوت گینگریچ در گفتگو با اشپیگل: از ترامپ نترسید!

نوت گینگریچ؛ رهبر فکریِ محافظه‌کاران و یکی از نزدیکان ترامپ، در گفتگو با اشپیگل دربارۀ مسیر سیاسی رییس‌جمهور منتخب صحبت می‌کند و ترامپ را بر سر مسایل سلاح‌های هسته‌یی و خطر جنگ تجاری «بسیار محتاط» می‌داند. این مصاحبه به خاطر اهمیت‌اش در راه مدنیت نیز نشر گردید:

از صد روز اول ریاست جمهوری ترامپ چه انتظاری باید داشته باشیم؟

انتظار عمل و اقدامات زیادی را داشته باشید. دونالد ترامپ فرد بسیار عمل‌گرایی است. فکر می‌کند در چند هفته اول آغاز ریاست جمهوری‌اش، میراث اوباما را با لغو برخی از دستورات اجرایی از میان بردارد. شاهد پیش‌رَوی به‌سوی طیف گسترده‌یی از مواضع جدید خواهید بود و فکر می‌کنم در هفته‌های اول بسیار موفق می‌شود.

بسیاری از مردم می‌ترسند پس از مراسم تحلیف ترامپ در روز بیستم جنوری، ایالات‌متحده به کشوری خودکامه به سبک و شیوۀ پوتین تبدیل شود. این ترس در اروپا نیز قابل ‌لمس است.

این حرف بسیار غیرمنطقی و تقریبن احمقانه است. منظورم این است که هرکسی که آزادترین کشور جهان و دارای متنوع‌ترین جوامع را از هر لحاظ با روسیه مقایسه کند، باید به عقل و منطقش شک کرد. آیا تابه‌حال به مسکو رفته‌اید؟

– متأسفانه نه.

– پس از یکی از همکارانتان سؤال کنید که کار کردن به‌عنوان خبرنگار در روسیه چگونه است، و دوباره نگاهی به امریکا بیندازید. این دو کشور قابل ‌مقایسه نیستند. از اروپا و مردم اروپا شناخت خوبی دارم. پدرم نظامی بود و در «اشتوتگارت» زندگی می‌کردیم. در رشته تاریخ اروپا دکتورا گرفتم و در فرانسه و بلجیم هم زندگی کردم و از شنیدن این مزخرفات اروپایی‌ها خسته شده‌ام.

مثلن امریکایی‌ها و اروپایی‌ها از جنگ و رقابت‌های تسلیحاتی می‌ترسند. اخیرن خود ترامپ گفت قصد دارد تسلیحات نظامی را توسعه دهد.

اگر به گسترش سلاح‌های هسته‌‌یی در روسیه در ده سال اخیر توجه کنید، می‌فهمید که خیلی وقت است این رقابت آغاز شده. روسیه در حال مدرن سازی سلاح‌های هسته‌یی است. آن‌ها در حال طراحیِ سیستمی برای فرار از ضد موشک‌های بالستیک هستند. علاوه بر این، روس‌ها دارند روی سلاح‌های رباتیک هم سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ مانند یک تانک رباتیک. این تمرکز و سرمایه‌گذاری روس‌ها بر فن‌آوری‌های جدید، از تمام تحقیقات دفاعی و هزینه‌های صرف شده در اروپا هم پیشی گرفته است. از ترامپ نترسید.

آیا دونالد ترامپ روابط امریکا با ناتو را تغییر خواهد داد؟

تغییر چشم‌گیری نخواهد بود. اما فکر می‌کند با کشورهایی که حداقل 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف مسایل دفاعی نمی‌کنند، برخورد سرسختانه‌‌یی خواهد داشت. از آن‌ها می‌پرسد که چرا امریکا باید اجازه دهد مجانی و رایگان از مزیت‌های ناتو برخوردار شوند.

یعنی امریکا تنها از کشورهایی در ناتو پشتیبانی کامل نظامی‌خواهد کرد که شرط 2 درصد هزینه را رعایت کنند؟

فکر نمی‌کنم بتواند دقیقن این‌طور برخورد کند، اما یقین دارم با این کشورها برخورد مستقیم و سختی خواهد داشت. ناتو یک اتحاد است، پس تمام اعضای این اتحاد باید قادر و توانا باشند.

اروپایی‌ها از احتمال اتحاد جدیدی میان پوتین و ترامپ هراس دارند. در این‌باره چه نظری دارید؟

ترامپ عقیده دارد نیازی به جنگ سرد با روسیه نیست، اما ترامپ دراین‌باره بسیار محتاط است. در ضمن، همه شما درباره این موضوع رویکردی اسکیزوفرنیایی دارید. مردم می‌ترسند رقابت تسلیحاتی به وجود آید و ترامپ تسلیم پوتین شود. خیلی جالبه. مردم این دو ترس را همزمان دارند. اما از کدام‌یک بیشتر می‌ترسند؟ ترامپ گفت اگر کسی دنبال رقابت و جنگ تسلیحاتی باشد، او را غرق می‌کنیم.

پیام توییتری ترامپ که این بحث را آغاز کرد علاوه بر پوتین، خطاب به چین هم بود

خوب اگر بخواهم صادقانه بگویم، در دریای جنوبی چین سعی داریم این پیغام را برسانیم که تا زمانی که ما در دولت هستیم، به قدرت برتر دریایی در دنیا تبدیل نخواهند شد.

دوباره برگردیم به روسیه: سازمان‌های اطلاعاتی امریکا اطمینان دارند روسیه در مبارزات انتخاباتی ما اختلال ایجاد کرد. آیا واشنگتن می‌تواند این رفتار را تحمل کند؟

خودتان هم می‌دانید که اوباما صدراعظم آلمان را استراق سمع می‌کرد. کشورها از این‌جور کارها می‌کنند. از نظر من روسیه کاری نکرد که تأثیری بر نتیجه انتخابات امریکا گذاشته باشد.

اما جمهوری‌خواهانی مانند سناتور لیندسی گراهام و جان مک‌کین دیدگاه کاملن متفاوتی نسبت به این موضوع دارند و خواستار واکنش شدید امریکا شده‌اند.

دیگر از افرادی که محبوبیت زیاد، اما قدرت کمی دارند، خسته شده‌ام. فکر می‌کنم هزینه برخورد و درگیری با روسیه خیلی زیاد خواهد بود. فقط دوست دارم بدانم چگونه می‌خواهند این کار را بکنند. با این کار تنها سروصدا برپا می‌کنم. همین حالا هم پوتین به سروصداهایی که اوباما و وزیر امور خارجه‌اش جان کری ایجاد کردند، حسابی عادت کرده است. این کارها روی مسکو تأثیری ندارد.

ترامپ دایم با ولادیمیر پوتین همدردی می‌کند. می‌دانید چرا پوتین این‌قدر برای دونالد ترامپ جذاب است؟

نه، نه واقعن. فکر می‌کند که دونالد، پوتین را فرد قوی‌ای می‌داند و خودش نیز مرد محکمی است. اما فکر نمی‌کنم دولت پوتین را از هر لحاظ مدل ایده آلی بداند.

برخی اروپایی‌ها می‌ترسند ترامپ دیوانه شود و دکمه هسته‌یی را فشار دهد.

او درباره سلاح‌های هسته‌یی بسیار بسیار محتاط و دراین‌باره شدیدن نگران است. شاید این‌ یکی از دلایلی باشد که قصد دارد آگاهانه و با دقت با پوتین رفتار کند؛ زیرا ترامپ از تعداد سلاح‌های هسته‌یی روسیه مطلع است و می‌داند اگر مجبور شوند، خیلی راحت‌تر از امریکا از سلاح‌های هسته‌یی استفاده می‌کنند.

ترامپ ممکن است در برخورد با روسیه محتاط باشد، اما با دیگر کشورها به‌خصوص مکزیک، بسیار خشن است. فکر می‌کنید ترامپ دیوار را خواهد ساخت؟ و آیا واقعن مکزیک هزینه ساخت آن را پرداخت خواهد کرد؟

فکر می‌کنم این دیوار ساخته می‌شود و در نهایت مکزیک مجبور خواهد شد هزینه‌اش را پرداخت کند.

 رییس‌جمهور مکزیک بارها اعلام کرده این کار را نخواهد کرد.

خوب، راه‌های زیادی برای حل این مساله وجود دارد. می‌توانیم برای تمام پول‌هایی که وارد مکزیک می‌شود و تمام موتر‌هایی که از مکزیک وارد امریکا می‌شوند، هزینه تعیین کنیم. می‌توانیم تمام پول‌های کارتل مواد مخدر مکزیک که در امریکا نگهداری می‌شوند را توقیف کنیم. تمام این کارها هزینه دیوار را می‌پردازد.

 با تحمیل تعرفه و عوارض یک جنگ تجاری راه می‌اندازید که درنهایت به خود امریکا هم آسیب می‌زند.

نه. به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار تجاری در دنیا، چندان نگران کشورهایی نیستم که قصد آغاز جنگ تجاری دارند. فکر می‌کند درنهایت شکست می‌خورند.

قبلن گفته بودید که بزرگ‌ترین نگرانی‌تان درباره ریاست جمهوری ترامپ این است که تیمش کنترل اعصاب خود را از دست دهند. منظورتان دقیقن چیست؟

منظورم این است که اتفاقات زیادی ممکن است سرعت آن‌ها را کم یا در کل متوقف کند: مراحل اداری، مقررات، لابی‌گرها، رسانه‌های خبری. فشار کلی موانعی که بر سر ایجاد تغییرات وجود دارد، آن‌قدر زیاد است که ممکن است دولت ترامپ عقب بکشد و تصمیم بگیرد مثل دولت‌های دیگر معقول رفتار کند. اگر تصمیم بگیرند معقولانه رفتار کنند، شکست‌خورده‌اند.

منظورتان چیست؟

هر کس به بروکسل دقت کرده باشد می‌داند من چه می‌گویم. سعی می‌کنند بروکراسی بروکسل را تغییر دهند، اما تا ظرفیت و قدرت واقعی نباشد، نمی‌توان آن را تکان داد. همان‌جا می‌نشیند و به شما زُل می‌زند. ما هم این مشکل را در امریکا داریم. به خاطر داشته باشید که اکثر بروکرات‌ها به هیلاری کلینتون رای دادند. پس اکثر آن‌ها ازآنچه ترامپ سعی دارد انجام دهد عمیقن ناراضی‌اند.

شما در طول مبارزات انتخاباتی همکاری نزدیکی با ترامپ داشتید. آیا او شخصاً در طول این ماه‌ها تغییر کرد؟

چیزهای زیادی یاد گرفت. اکنون در برابر مسوولیت‌ها هشیارتر است. حالا خوب می‌داند با چه چالش‌های بزرگی روبرو است. فکر می‌کنم چیزهای زیادی درباره دنیا یاد گرفته است. اکنون با حدودن 75 رهبر در جهان صحبت کرده و به دنبال راهی است که تا حد ممکن مؤثر و کارآمد باشد.

افراد زیادی گفتند زمانی که وارد کاخ سفید شود، رفتارش بیشتر شبیه روسای جمهور خواهد شد، اما تا حالا این اتفاق نیفتاده.

دونالد ترامپ واقعن همان کسی است که نشان می‌دهد. مثلن احتمالن تا آخر عمرش پیام توییتری می‌فرستد. فقط امیدوارم مردم این موضوع را فراموش کنند. هر رییس‌جمهوری سبک خودش را داشت. قرار نیست همه آن‌ها از استندرد خاصی پیروی کنند.

آیا ترامپ چیزی مثل یک استراتژی بزرگ دارد؟

نه. اما جهت‌گیری بزرگی دارد. استراتژی بزرگ ندارد. او می‌خواهد قدرت و اقتدار امریکا را به آن بازگرداند و اقتصاد امریکا را مجددن شکوفا کند.

آیا در طول مبارزات انتخاباتی لحظه‌یی پیش آمد که در آن مطمین شوید دونالد ترامپ پیروز خواهد شد؟

بله، خیلی زود. در ماه اگست 2015 مناظره‌یی با مجری تلویزیون “مگان کلی” داشت و همه سران و نخبگان گفتند که ترامپ در این مناظره شکست خورد. اما حدود 60 تا 70 درصد مردم در اینترنت معتقد بودند پیروزِ مناظره ترامپ بوده است. پیش خود فکر کردم اگر اختلاف میان نخبگان و مردم عادی تا این حد زیاد است، پس اتفاق غیرعادیی در حال رخداد است. کشور از صحت و درستیِ سیاسی و دولت‌هایی که دست روی دست گذاشته‌اند، به ستوه آمده. مردم از تعبیرِ ضعف تحت عنوانِ عقل و بصیرت خسته شده‌اند. همه‌چیز خیلی ساده است.

در دوران ریاست جمهوری او مهم‌ترین مشاور چه کسی خواهد بود؟

هیچ‌کس. او مشاوران زیادی خواهد داشت. هرگز به خود اجازه نخواهد داد به نقطه‌یی برسد که تنها از یک یا دو نفر مشاوره بگیرد.

شما خودتان به‌عنوان یکی از گزینه‌ها برای معاونت و همچنین بخشی از کابینه ترامپ مطرح بودید. چرا اکنون خارج از دولت او قرار دارید؟

چون می‌خواهم برنامه‌ریزی استراتژیکی برای سال 2025 داشته باشم و می‌خواهم بتوانم بدون هرگونه نگرانی از خط و جهت‌گیری حزب، آزادانه سخن بگویم. عقیده دارم این جذاب‌ترین ریاست جمهوری در طول عمر من است. پتانسیل این را دارد که بسیار خوب و یا بسیار ناامیدکننده باشد. قصد دارم هر چه در توانم هست را برای موفقیت آن انجام دهم. برای انجام این کار به پُست یا مقام خاصی نیاز ندارم. درهرصورت شانس موفقیت او بسیار بالاست.

چه چیز باعث شده این‌قدر خوش‌بین باشید؟

ما کشوری عظیم با منابع بسیار گسترده هستیم. روحیۀ ذاتی امریکا افرادی مانند برادران رایت، هنری فورد، بیل گیتس و مارک زاکربرگ را می‌سازد. زمانی که پا در مسیر بگذاریم، بسیار توانمند خواهیم بود. حتا یک مدیر اجرایی نه‌چندان خوب نیز می‌تواند خیلی زود به موفقیت‌های زیادی برسد. حال اینکه دونالد ترامپ یک مدیر اجرایی فوق‌العاده است.

ترجمه: سایت فرادید

نوشته‌های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا