خبر

هیات مذاکره‌کننده با کشور ازبکستان: ازبکستان شریک خوب برای سرمایه‌گذاری است

هیاتی متشکل از وزارت‌خانه‌های زیربنایی/سکتوری که هفته گذشته به کشور ازبکستان سفر کرده بود، این کشور را شریک خوب اقتصادی و تجاری عنوان کرد.

همایون قیومی، مشاور رییس جمهوری در امور زیربناها روز سه‌شنبه در نشستی خبری دستاوردهای سفرش را خوب توصیف کرد و کشور ازبکستان را شریک خوبی برای روابط تجاری و اقتصادی عنوان کرد.

آقای قیومی افزود که مذاکرات بین هیات افغانستان و مقام‌های ازبکستانی، صفحه جدیدی را برای دو کشور باز خواهد کرد. به گفته او کاملوف، وزیر خارجه ازبکستان نیز برای مذاکره‌های بیشتر اواخر ماه جاری به کشور سفر خواهد کرد.

به گفته او، کشور ازبکستان در قسمت زیربناهای خود حدود 180 میلیارد دالر سرمایه‌گذاری کرده است که این سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند برای کشور ما مفید واقع شود.

گفتنی است که در این سفر که ریاست آن را همایون قیومی بر عهده داشته است، محمود بلیغ از سرپرست وزارت فواید عامه، اسدالله ضمیر وزیر زراعت، همایون رسا وزیر تجارت و صنایع، فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه، محمدالله بتاش وزیر ترانسپورت و امان‌الله غالب معین وزارت انرژی و آب حضور داشته‌اند.

اسدالله ضمیر، وزیر زراعت و مالداری در این نشست گفت که در بخش‌های باغداری، تهیه عوامل تولید، کنترول بیولوژیکی امراض، قرنطین حیوان و نبات مریض، مدیریت منابع طبیعی و تحقیقاتی بین دو کشور گفتگوهایی صورت گرفت.

آقای ضمیر علاوه کرد که برای پی‌گیری این موضوع، یک کمیته مشترک کاری ایجاد شده است.

محمدالله بتاش، وزیر ترانسپورت نیز گفت که در پیوند به حمل و نقل بین‌المللی طرحی به جانب ازبکستانی داده شد و از آنان خواسته شده است که حمل و نقل دریایی را متوقف و از راه آهن استفاده کنند.

پیش از این، اموال تجارتی به دریای امو رسانده می‌شد و از طریق آمو به توسط کشتی‌ها دوباره به وسایط نقلیه باربری تحویل داده می‌شد.

وزیر ترانسپورت همچنین گفت که روزانه حدود 30 تا 40 موتر از ازبکستان وارد کشور می‌شوند، ولی وسایط باربری کشور به ازبکستان رفته نمی‌توانند؛ از جانب ازبکستان خواسته شده است زمینه ورود رانندگان افغان را نیز فراهم کند.

محمود بلیغ، سرپرست وزارت فواید عامه گفت که در جریان سفر به ازبکستان چندین موافقت‌نامه، تفاهم‌نامه و طرزالعمل با ازبکستان به امضا رسید.

آقای بلیغ نیز گفت که از شرکت‌های ازبکستانی خواسته شده تا در قسمت زیربناها –راه‌سازی- در کشور ما سرمایه‌گذاری کنند.

همایون رسا، وزیر تجارت نیز از توافق‌هایی که روی مساله‌های ترانزیتی و تجارتی صورت گرفته بود، سخن زد و افزود که ازبکستان می‌تواند کوتاه‌ترین مسیر برای انتقال کالای مورد نیاز ما باشد.

آقای رسا در قسمتی دیگر از سخنان خود گفت که طی چند سال اخیر، تبادله‌های تجاری سالانه 25 درصد با کشور ازبکستان کاهش داشته است. به گفته وی، در سال گذشته تبادله‌های تجاری بین افغانستان و ازبکستان که اکثر واردات بود 315 میلیون دالر شده بود؛ این رقم دو سال پیش حدود 600 میلیون دالر بوده است.

وزیر تجارت همچنین روند صادرات کشور را رو به افزایش خواند و گفت که طی سال گذشته مالی، بر اساس گزارش‌های منتشرشده صادرات کشور به 12 درصد رسیده است.

به گفته وی، در سال 94 مقدار واردات 97 درصد و مقدار صادرات 3 درصد بود. وزارت تجارت در تلاش است که توازن بین تجارت را به وجود آورد.

وزیر تجارت در حالی روند صادرات را رو به افزایش عنوان می‌کند که با توجه به زراعتی بودن کشور، افزایش صادرات باعث تقویت سطح درآمد می‌شود، اما برعکس سطح فقر در کشور از 34 درصد به 39 درصد افزایش یافته است.

فیروزالدین فیروز؛ وزیر صحت نیز که در این هیات حضور داشته است، گفت که در زمینه دارو با جانب ازبکستان گفتگوهایی صورت گرفته است. بالا بردن ظرفیت دواسازان در کشور و اهدای 60 عراده امبولانس بخشی از گفتگوهای دو طرف است.

وزیر صحت، کیفیت دواهای کشور ازبکستان را خوب توصیف کرد و گفت که با آغاز واردات دارو؛ در مرحله اول داروی باکیفیت وارد می‌شود و در مرحله بعد مانع قاچاق دوای تقلبی می‌شود.

واردات بدون نظارت دوا در کشور چالش‌های بزرگی را فراروی مصرف‌کنندگان خلق کرده است که عمده‌ترین آن کیفیت و از طرف دیگر قیمت دواهاست.

گفتنی است که هیات مذاکره‌کننده کشور با جانب ازبکستانی هرچند سفرشان را پردستاورد خواندند، اما باید منتظر بود و دید که این سفر چقدر بر زندگی مردم تاثیر می‌گذارد.

علی‌رضا احمدی/ کابل

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا