خبر

وزارت صحت بیش از 8 هزار مورد آزار جنسیتی را در سال جاری ثبت کرده است/ از 5 زن 4 زن خشونت را تجربه می‌کند

مقام‌ها در وزارت صحت عامه در نشست “اقدامات جامع و هدفمند هر عضو جامعه برای خاتمه دادن به خشونت علیه زنان” اظهار کردند که در سال جاری بیش از 8 هزار مورد آزار جنسیتی را به ثبت رسانده اند.

احمد جان نعیم، معین پالیسی وزارت صحت عامه، روز یکشنبه در نشست مذکور ابراز کرد که 8188 مورد خشونت جنسیتی علیه زنان صورت گرفته است.

آقای نعیم علاوه کرد که این خشونت‌ها شامل 15 درصد محرومیت از منابع، 5 درصد ازدواج اجباری، 34 درصد تجاوز فیزیکی، 42 درصد احساسی، 2 درصد تجاوز جنسی و 2 درصد ازار جنسی می‌شود.

معین پالیسی وزارت صحت عامه در قسمتی دیگر از سخنان خود گفت که وزارت صحت 12 مرکز حمایتی خانواده در سراسر کشور ایجاد کرده است که افرادی که با خشونت مواجه‌اند را پوشش می‌دهند.

به مناسبت 25 نوامبر، روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، وزارت صحت، امور زنان و صندوق جمعیت سازمان ملل برنامه 16 روزه مبارزه با خشونت علیه زنان را در کابل برگزار کردند.

متین شاهین، معاون دفتر صندوق جمعیت سازمان ملل در این برنامه اظهار کرد که بیش از 80 درصد زنان از یک نوع خشونت رنج می برند که باید با این ناهنجاری مبارزه صورت گیرد.

آقای شاهین افزود، مبارزه با خشونت علیه زنان و کودکان باید از شخص شروع شود. تا شخص تغییر نکرده است، جامعه نیز تغییر نمی کند. او همچنین ادامه داد که اکثر مردم شعار می دهند ولی عمل نمی کنند.

به گفته وی، خشونت علیه زنان در فرهنگ و برخوردهای اجتماعی ما نهادینه شده است که باید برای مبارزه با این پدیده از شخص خود شروع کنیم.

بر اساس آمارهای وزارت صحت و صندوق جمعیت سازمان ملل، در کشور از هر 5 زن، 4 تن آنان خشونت را تجربه می‌کنند. میانگین جهانی خشونت‌های جنسیتی یک تن از سه زن است.

لازم به ذکر است که همه ساله، با نزدیک شدن روز جهانی منع خشونت علیه زنان، تا چند روز بعد از آن برای حقوق زنان دادخواهی هایی صورت می گیرد ولی بعد از مدتی این دادخواهی‌ها به فراموشی سپرده می شود.

شاه گل رضایی، عضو مجلس نمایندگان، در نشست امروز کارکردهای 15 ساله اخیر برای احقاق حقوق زنان را چشمگیر خواند ولی گفت که این کارکردها هنوز هم کافی نیست.

خانم رضایی اضافه کرد، اکنون بر اساس قانون، 28 درصد مجلس را باید زنان تشکیل دهد، در کابینه 4 بانو وجود دارند، 4 زن به عنوان سفیر انتخاب شده‌اند و در ریاست‌ها و معینت‌ها زنان زیادی فعالیت می‌کنند ولی باز هم ناکافی است.

این عضو مجلس نمایندگان به خشونت‌های اخیر- شلاق زدن، سنگسار و لت و کوب- اشاره کرد و گفت این خشونت‌ها در جامعه ما بسیار دردآور است.

وی ادامه داد، هنوز دختران زیادی هستند که واجد شرایط تحصیل در دانشگاه و مکتب‌ها هستند ولی دسترسی ندارند؛ دسترسی نداشتن به عدالت و محکمه صحرایی از دیگر موضوعاتی بود که به آن اشاره کرد و دردآور خواند.

به باور او، باید رویکرد مبارزه با خشونت علیه زنان و برابری جنسیتی با شکل دیگری صورت بگیرد اما وی به نمونه و طرح خاصی اشاره نکرد.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، وزارت‌خانه‌های صحت و امور زنان کمپین 16 روزه‌یی برای مبارزه با خشونت علیه زنان را برگزار کرده اند. وزارت صحت در قسمت حمایت و مبارزه با خشونت خود را مکلف عنوان کرد.

وزارت صحت عامه می گوید که در شش ماه سال جاری، 10 میلیون مرد و 15 میلیون زن به مراکز صحی مراجعه کرده‌اند که نشان دهند نیاز بیشتر زنان به خدمات صحی است.

علی‌رضا احمدی/ راه مدنیت

نوشته‌های مشابه

یک دیدگاه

  1. واقعاً درد آور است کشوری با نفوس 99.99999 فیصد مسلمان و مجاهد با داشتن مردمان با غیرت ، تاریخ 5000 هزار ساله ……………………………………….. این یعنی ما در جامعه مرده زندگی میکنیم.

دکمه بازگشت به بالا