خبر

وزارت صحت: سال جاری میلادی پولیو محو می‌شود/ شش‌میلیون کودک با تهدید مواجه هستند

راه مدنیت: مقام‌های وزارت صحت عامه می‌گویند که با برنامه‌ریزی‌های این وزارت، سال ۲۰۱۷ میلادی مرض فلج اطفال / پولیو محو خواهد شد.

میوند احمدزی مسؤول برنامه محو پولیو در وزارت صحت روز یکشنبه در نشستی خبری در کابل گفت که برنامه کمپین محو فلج اطفال / پولیو از روز دوشنبه آغاز می‌شود و امیدواری وجود دارد که در این سال پولیو محو شود.

قرار است در سال جاری میلادی حدود ۹٫۵ میلیون کودک واکسین شوند که شش میلیون انان در شرایط بسیار بد تهدید ویروس فلج اطفال قرار دارند. این کودکان در ولایت‌های جنوب، جنوب شرق و شرق کشور ساکن‌اند.

اقای احمدزی همچنین در این نشست گفت که سال 2016 سالی پر از دستاورد برای وزارت صحت در زمینه محو پولیو بوده است و در این سال ثبت پولیو کاهش چشمگیری داشته است. در 7 ماه سال جاری خورشیدی تنها از یک ولسوالی واقعه پولیو ثبت شده است.

وی همچنین گفت، در سال ۲۰۱۶ در چهار ولسوالی ۱۳ واقعه ثبت شد اما سال 2015 میلادی این مقدار، 20 واقعه پولیو در 15 ولسوالی کشور ثبت شده بود که نسبت به سال قبل ۷ واقعه بیشتر است.

در سال 2016، در ولسوالی‌های برمل پکتیکا ۷ واقعه، نوزاد هلمند ۱ واقعه، شیگل کنر ۴ واقعه و شاه‌ولی‌کوت کندهار ۱ واقعه ثبت شده بود و سایر نقاط کشور نشانه‌ای از مرض فلج اطفال وجود نداشته است.

آقای احمدزی خاطر نشان کرد که علت ثبت و یا شیوع این بیماری در این ولسوالی‌های مذکور، تردد مسافران و مهاجرت‌ها به ان سوی مرز به خصوص وزیرستان شمالی است.

گفتنی است که کمپین محو پولیو با همکاری سازمان صحت جهانی و اداره یونیسف با هزینه 60 میلیون دالر راه اندازی شده است.

ملیسا کورکوم، نماینده یونیسف در این نشست گفت که این اداره با دولت افغانستان و دیگر نهادهای صحی در امر محو مرض پولیو تلاش می‌کند.

خانم کورکوم افزود که برای محو و نجات از این مرض نیاز به برنامه همگانی است و باید برنامه‌ها به صورت منظم برای مقابله با پولیو انجام شود.

مندیپ راهاتی، معاون بخش پولیو سازمان صحی جهان در افغانستان نیز تاکید کرد که این نهاد دولت افغانستان را حمایت می‌کند.

او گفت که مرض پولیو یک مرض خطرناک است که اطفال زیر سن به آن مصاب می‌شود و این نهادها برای نجات کودکان از فلج شدن مشترکا کار می‌کند.

لازم به ذکر است که وزارت صحت عامه در سال گذشته نیز وعده سپرده بود که تا آخر سال 2016 میلادی، مرض پولیو را محو خواهد کرد اما در این سال نیز چندین مورد ثبت شد.

مسئولان وزارت صحت می‌گویند که علت ناکامی وزارت صحت در محو فلج اطفال، ناامنی بود و تعداد زیادی از کودکان از واکسین باز مانده بودند.

میوند احمدزی گفت: در سال گذشته 4 ولسوالی کندز، شهر کندز و چندین روستا که حدود 9 هزار کودک را در بر داشت، به دلیل ناامنی از واکسین باز ماندند.

او افزود که در ساحات مختلف این کشور، کمپین‌های واکسین پولیو به دلیل جنگ و درگیری به تعویق افتاده و برخی ساحات تا اکنون تحت پوشش کامل قرار نگرفته‌اند.

این مسئول وزارت صحت همچنین گفت که در سال 2016 میلادی 4 کارمند واکسیناتور کشته شدند که 2 تن انان در ولایت نیمروز بر اثر انفجار ماین و یک تن در ولایت قندهار و فردی دیگر در ولایت بادغیس بر اثر درگیری و ناامنی کشته شدند.

وزارت صحت همچنین می‌گوید که در سال روان میلادی، ناامنی نیز یک چالش عمده در برابر پروگرام محو پولیو خواهد بود و در کنار آن انتقال ویروس پولیو از خاک پاکستان به افغانستان چالشی دیگر به حساب می‌آید.

گفتنی است که سال گذشته، به دلیل ناامنی و حمله‌های ارتش پاکستان به پایگاه‌های تروریستان ده‌ها هزار مهاجر پاکستانی به ولایت‌های جنوب شرقی و شرق کشور پناه آوردند.

گزارش‌های منتشر شده حاکی از نگرانی‌ها و وجود ناامنی و انتقال بیماری‌های مزمن از آن سوی مرز بود.

علی‌رضا احمدی

نوشته‌های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا