خبر

وزارت معارف: مکتب افغان‌ترک بهترین مکتب در کشور است

اسدالله محقق جهانی؛ سرپرست وزارت و معین نصاب تعلیمی می‌گوید که وزارت معارف در حال ارزیابی مکاتب خصوصی و دولتی است و مکتب افغان ترک بهترین مکتب در کشور است.

آقای محقق جهانی، که در هفتمین دور فراغت شاگردان دختر مکتب افغان‌ترک شرکت کرده بود به روزنامه راه مدنیت گفت: مکتب افغان ترک «اظهر من‌الشمس» در کشور است. او افزود که این مکتب تاکنون هزاران فرزند این کشور را تربیت کرده که اکنون در پُست‌های کلیدی مصروف‌اند.

سرپرست وزارت معارف علاوه کرد که از کارکرد مکاتب افغان‌ترک راضی هستیم.

این در حالی است که مکتب دخترانه افغان‌ترک در کابل، روز پنج‌شنبه هفتمین دور فراغت 74 شاگرد خود را با حضور نمایندگان مجلس، سران حکومت وحدت ملی، هیات رهبری وزارت معارف و خانواده‌های شاگردان جشن گرفت.

اسدالله محقق جهانی؛ سرپرست وزارت معارف که در این نشست صحبت می‌کرد گفت که لیسه‌های افغان‌ترک طی 18 سال گذشته دستاوردهای بزرگی داشته و هزاران فرزند این سرزمین را آموزش داده که مصدر جامعه شده‌اند.

آقای محقق جهانی همچنین با ذکر چندین آیه و شعر بر اهمیت علم و دانش تاکید کرد و از دانش‌آموزان خواست که به تحصیل خود ادامه دهند.

فوزیه کوفی، نماینده بدخشان در مجلس که در این نشست حضور داشت از کارکرد مکاتب افغان‌ترک تمجید کرد و گفت که این مکتب برای اولین بار صفحۀ جدیدی را در افغانستان باز کرده است.

مکتب دخترانه افغان‌ترک کابل طی 10 سال فعالیت 670 شاگرد را فارغ کرده که در سال گذشته 99 درصد آنان در کانکور کامیاب شده‌اند.

خانم نور آغایف، مدیر مکتب گفت که طی سال‌های گذشته شاگردان این مکتب در چندین مسابقۀ المپیادی شرکت و 24 مدال کسب کرده‌اند.

مکتب افغان‌ترک در 5 ولایت کابل، بلخ، ننگرهار، قندهار و هرات فعالیت می‌کند و تاکنون شاگردان زیادی از این مکاتب فارغ شده‌اند.

پلوشه صافی، از فارغان هفتمین دور مکتب اظهار کرد: از 5 سال تحصیل در این مکتب، دستاوردهای خوبی کسب کرده است و این مکتب زمینه‌ساز برای رفتن شاگردان به مدارج عالی تحصیلی می‌شود.

خانم پلوشه گفت که مکتب افغان‌ترک دارای معیارهای بالای ملی و بین‌المللی است و شاگردان در مکتب به توانایی‌های خود پی می‌برند. او بر این باور است که در مکاتب افغان‌ترک به دلیل اینکه شاگرد کمتری در یک صنف وجود دارد، توجه بیشتری به آنان می‌شود. او از تحصیل در این مکتب بسیار راضی است.

حمایت از مکاتب افغان‌ترک

در این محفل در حالی که اکثر سخنرانان از کارکرد مکاتب افغان‌ترک تمجید می‌کردند و آن را برای آموزش فرزندان این کشور مفید می‌خواندند، برخی دیگر اعلام حمایت از این مکتب کردند.

امان‌الله غالب، عضو مجلس نمایندگان در این نشست گفت که نباید ما اجازه دهیم هیچ گونه دیدگاه سیاسی وارد معارف کشور شود و باعث بروز مشکل گردد.

آقای غالب خاطرنشان کرد که ملت افغانستان اجازه نمی‌دهند مکاتب افغان‌ترک از هم پاشیده شود و از آن حمایت می‌کنیم.

این گفته‌ها در حالی از سوی این نماینده مجلس ایراد می‌شود که چندی پیش گزارشی مبنی بر مسدودسازی مکاتب افغان‌ترک منتشر شد و به نقل از یک دیپلمات کشور ترکیه گفته شده بود که این مکاتب به ریاست اوقاف معارف ترکیه سپرده می‌شود.

در آن گزارش همچنین ذکر شده بود که مکاتب افغان‌ترک سالانه هزاران دالر را که از شاگردان می‌گیرد برای سازمان‌های تروریستی هزینه می‌کند.

سرپرست وزارت معارف در این مورد به روزنامه راه مدنیت گفت که وزارت معارف «خواب‌برده» نیست که این چنین اقدامی در داخل کشور صورت گیرد.

آقای جهانی علاوه کرد، طی سال‌هایی که مکاتب افغان‌ترک در کشور فعالیت کرده است، هیچ گونه رفتار سوء یا پشتیبانی از آن دیده نشده؛ بل بسیار مفید نیز بوده است.

لازم به ذکر است که برخی از تنش‌های سیاسی در داخل کشور ترکیه باعث شد اتهام‌هایی به مکاتب افغان‌ترک زده شود.

علی‌رضا احمدی/ راه مدنیت

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا