خبر

پایگاه مالی تروریزم زیر هجوم کماندوهای اردوی ملی

راه مدنیت: کماندوهای ارتش در تازه‌ترین عملیات خود در ولسوالی نوزاد ولایت هلمند 6 باب کارخانه پروسس مواد مخدر را کشف و تخریب کردند.

وزارت دفاع با نشر خبرنامه‌یی گفته است که در این عملیات، دشمنان از ساحه متواری شدند و قوای مسلح کشور بیش از ۱۵ تُن امونیم کلوراید، حدود ۱۱۰۰ کیلوگرام مورفین و ۲۷۷ بیلر خشک کننده مواد مخدر را ضبط کردند.

به نقل از خبرنامه، علاوه بر این مقدار مواد مخدر، ۶ پایه ترازو، 4 عراده واسطه مختلف‌النوع و ۳عراده موترسایکل دشمن نیز در ساحه کشف و منفجر شده است.

ولایت هلمند از نظر جغرافیایی بهترین مرکز برای نبرد تروریستان محسوب می‌شود و از سوی دیگر مزارع وسیع و حاصل‌خیز این ولایت پایگاه مالی خوبی برای این گروه است.

ارتش تاکنون طی ماه‌های گذشته ده‌ها باب کارخانه و مرکز پروسس مواد مخدر را در این ولایت تخریب کرده است، اما کماکان تروریستان در این ولایت به کشت و پروسس مواد مخدر مشغول هستند.

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری چند ماه پیش گفته بود که مواد مخدر بودجۀ جنگ افغانستان را برای تروریزم تمویل می‌کند و بخشی از اقتصاد نامشروع و منابع مالی تروریستان از قاچاق آن تامین می‌شود.

او گفته بود که مواد مخدر پیوند مستقیم با مافیای داخلی و خارجی دارد و تاثیرهای عایدات غیرقانونی آن سبب افزایش فساد اداری، بی‌اعتمادی مردم نسبت به نهادهای دولتی و تضعیف اقتصادی کشور شده ‌است.

آقای دانش اشاره کرده بود که دلیل عدم موفقیت حکومت در راستای محو و از بین بردن کشت مواد مخدر در کشور، تقاضای بازار جهانی برای مواد مخدر در منطقه و جهان، حضور مافیای بین‌المللی مواد مخدر، عدم هماهنگی‌های لازم منطقه‌یی و بین‌المللی برای مبارزه با آن، ادامۀ جنگ و ناامنی، فقر و استفادۀ هراس‌افگنان به حیث یک منبع اصلی به هدف تمویل ماشین جنگی‌شان از مواد مخدر است.

از سوی دیگر وزارت دفاع آمریکا به تازگی اعلام کرده که ۳۰۰ عضو نیروی دریایی امریکا، دوباره در هلمند مستقر خواهند شد. هدف از اعزام دوباره این سربازان به هلمند مشاوره، آموزش و کمک به نیروی امنیتی کشور گفته شده است.

جنرال راجر بی‌ترنر جونیور، فرمانده ماموریت جدید تفنگداران دریایی امریکا گفته این نظامیان برای مشاوره و حمایت از ارتش و فرماندهی ۵۰۵ پولیس افغانستان در هلمند، مستقر خواهند شد.

وی افزود: این یک ماموریت جنگی است و تفنگداران دریایی امریکا آمادگی لازم برای مواجه با هرگونه تهدیدهای امنیتی را خواهند داشت.

ویلیام دی بیدلر جنرال ارشد تفنگداران دریایی امریکایی در رابطه با مدت این ماموریت گفته که تفنگداران دریایی تا زمانی که لازم باشد در ولایت هلمند حضور خواهند داشت.

لازم به ذکر است که طی یک ماه اخیر یک بار دیگر نبرد بین شورشیان طالبان و نیروی امنیتی و دفاعی کشور شدت گرفت و تاکنون ده‌ها عضو این گروه کشته و یا زخمی شده‌اند.

مقام‌های ولایت هلمند حدود دو هفته پیش اعلام کرده بودند که در نتیجۀ یک رشته عملیات، 25 شورشی مرتبط به گروه طالبان به هلاکت رسیدند که چند فرمانده مشهور طالبان نیز در بین آنان بودند.

گفته می‌شود که این افراد در نتیجه حمله هوایی نیروی خارجی در منطقه بازار ولسوالی موسی قلعه ولایت هلمند زمانی که نشست مهمی از سوی افراد طالبان جریان داشته، رخ داده است.

به نقل از خبرنامه‌یی که دفتر والی هلمند منتشر کرده بود، در جریان این حادثه دو کارمند استخباراتی پاکستان، مسوول مالی طالبان، مسوول جلب و جذب گروه طالبان و مسوول قطعه نظامی طالبان کشته شده بودند.

گفتنی‌ است که در ولایت هلمند استخبارات پاکستان نفوذ گسترده‌یی دارد و گزارش‌ها درباره دخالت‌های اخیر ایران و حمایت آن از گروه‌های افراطی نیز در این ولایت، بسترهای افراط‌گرایی را در این ولایت مهیا و منافع این کشورها را فراهم می‌کند.

علی‌رضا احمدی

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا