تحلیل

چالش‌های امنیتی را مهار سازید

نزدیک به یک ماه می‌شود که حملات گروه طالبان و داعش شکل تازه‌یی به خود گرفته است. این حملات که در آغاز سال سرکوب و خنثا گردیده بود، اکنون دوباره به اوج خود رسیده است. با آن‌که نیروهای امنیتی توانایی خود را ثابت ساخته و در مهار دشمن ایستادگی خوبی کرده، اما سوالی که مطرح می‌گردد این ‌است که تحرکات تازه‌ی دشمن آیا حاکی از قدرت‌گیری این گروه‌هاست؟
گزارش تازه‌ی سیگار که هفته گذشته به دست نشر رفت، حاکی از آن است که پنج درصد خاک کشور اکنون از دست دولت بیرون شده و به‌دست مخالفان اداره می‌شود. قبلن این آمار 30درصد بود که حالا 35درصد شده است. یعنی در حال‌حاضر حکومت 65.6درصد در کشور حاکمیت دارد.
معلوم نیست این آمار چقدر صحیح است. اگر چنین باشد یک رقم درشت و غیر قابل تصور است. با وجود آن‌که حملات هوایی نیروهای ایتلاف دوباره آغاز شده و هر روزه در گوشه و کنار کشور دهشت‌افکنان را سرکوب می‌کنند ولی تحرک بیشتر این گروه سوال‌برانگیز است. در این صورت یا گزارش سیگار عیب و نقض دارد و یا این‌که حملات تازه‌یی ناتو و امریکایی‌ها بی‌فایده است و گروه‌های تروریستی تقویت شده‌اند.
از سویی هم، حالا حملات تروریستی مرگ‌باری انجام می‌شود که نگران‌کننده است. حمله بر کاروان موترهای نیروهایی امنیتی در ماه قبل که بیش از 100 تن قربانی گرفت و حمله‌ی شب یک‌شنبه بر مهمان‌خانه‌ی نارت گیت، که کابل را تکان داد، گواه آن است که این گروه‌ها بار دیگر با تمام امکانات خود وارد هرنوع جنگ و ایجاد وحشت و دهشت شده‌اند و در تلاش جبران شکست عملیات “عمری” استند.
در روزهای گذشته، طالبان بر ولسوالی قوش تپه در ولایت جوزجان که این ولایت مقر و مرکز نفوس معاون اول ریاست‌جمهوری جنرال دوستم است، سبب سقوط این ولسوالی گردیدند. در کنار آن، در هفته‌ی گذشته حملات سنگین تهاجمی بر ولسوالی‌های قلعه زال، چهار دره و سایر نقاط کندز صورت گرفت که بعد از مانورهای کم و بیش طالبان، دوباره عقب زده‌ شدند.
در جنوب، ولسوالی خانشین ولایت هلمند سقوط کرد و دوباره به‌دست نیروهای دفاعی کشور درآمد. هم‌چنین ولایت فاریاب شاهد زدوخوردهای طرف‌داران جنبش و جمعیت است و نقاط استراتژیک آن تحت تهدید شدید طالبان و حرکت اسلامی ازبکستان قرار دارد. تاخت و تاز‌های افراد مسلح غیر مسوول افزایش و ناامنی‌ها گسترش یافته است.
حکومت با تعهدی که دارد تاکنون با موفقیت و با جدیت عمل کرده، اما باید بیشتر عمل کند و جلو وخیم شدن وضعیت را بگیرد. درهمین‌حال، ماه قبل، داعش که متحمل حملات سنگین نظامیان کشور در ننگرهار شده بود و تلفات زیادی را متقبل گردیده‌ بودند، حملات تهاجمی خود را بر ولسوالی کوت این ولایت انجام دادند که با تلفات حدود 150 نفر دوباره عقب زده شد و درنهایت این ولسوالی به گونه‌ی کامل به‌دست نظامیان کشور افتید.
با آن‌که نیروهای کماندو و اردوی کشور در برابر داعش قوی ایستاده و نیروهای این گروه را سرکوب کرده، اما به عنوان یک چالش در مقابل نیروهای امنیتی پنداشته می‌شود که این نیروها را سرگرم خود ساخته است.

نوشته‌های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا