مقاله

چگونه می‌توان با «نوشتن» پولدار شد؟

مجله فوربس فهرست رتبه‌بندی شده‌ی نویسندگان جهان را منتشر کرده که بیشترین حق‌الزحمه را دریافت می‌کنند. نویسندگان خوش‌وقتی که درآمد میلیونی دارند در جهان انگشت‌شمارند. اکثر نویسندگان زندگی ساده‌‌یی دارند. طبق فهرست «فوربس» جیمز پاترسون، نویسنده داستان‌های پولیسی بیش از دیگران درآمد دارد: درآمد سالانه او در سال 2013 میلادی 90 میلیون دالر بود. این نویسنده طی 10 سال اخیر 700 میلیون دالر دریافت کرد و بدین ترتیب رکورد درآمد در ادبیات معاصر را رقم زد.

به گزارش اقتصاد نیوز، دِن براون با 28 میلیون دالر در جای دوم قرار دارد. جوآن رولینگ با 14 میلیون دالر درآمد سالانه در ردیف 10 فهرست قرار گرفته است.

مویان نویسنده چینی برنده جایزه نوبل در ادبیات سال 2012 میلادی که کتاب‌های او به ده‌ها زبان خارجی ترجمه شده است در این فهرست جایی ندارد. درآمد سالانه او سه میلیون و 900 هزار دالر است.

درآمد سیان نانیا؛ نویسنده مشهور بیشتر است، چهار میلیون و 200 هزار دالر. او در صدر فهرست رتبه‌بندی ثروتمندترین نویسندگان چین قرار گرفته است. با این حال کشورهای غیرانگلیسی‌زبان چندان در این بازی جایی ندارند و حتا در کشورهایی هم‌چون فرانسه و روسیه هم اوضاع نویسندگان چندان خوب نیست.

در روسیه و در سراسر جهان، نویسندگانی درآمد بالا دارند که در سبک ادبیات عمومی کار می‌کنند. درآمد نویسنده به‌طور مستقیم به تیراژ آثار بستگی دارد: هر چه تیراژ بیشتر است پول بیشتری به نویسنده تعلق می‌گیرد. اغلب پاداش نویسنده در دو مرحله پرداخت می‌شود. پس از امضای قرارداد پیش‌پرداخت که نیمی یا یک‌سوم مبلغ نهایی است و پس از چاپ کتاب باقی حق‌الزحمه پرداخت می‌شود.

اما بعضی از ناشران تمام حق‌الزحمه را یک‌باره پرداخت می‌کنند. 5 تا 12 درصد قیمت نهایی تیراژ معمولن به نویسنده تعلق می‌گیرد. اگر فروش کتاب خوب باشد ناشر می‌تواند پاداش اضافی پرداخت کند که درصدی از قیمت کتاب خواهد بود اما کمتر از بار اول.

اداره کتاب روسیه اطلاعات مربوط به درآمد نویسندگان را فاش نمی‌کند و فهرست رتبه‌بندی را بر اساس تیراژ تهیه می‌کند. کتاب‌های پولیسی داریا دونتسووا در ردیف اول قرار دارد که نیمه اول سال 2014 میلادی 58  کتاب با تیراژ کل یک میلیون و 73 هزار نسخه را منتشر کرد، یولیا شیلوا 25 کتاب با تیراژ 424 هزار نسخه در جای دوم و الکساندرا مارینینا 41 کتاب با 360 هزار نسخه در جای سوم است. اگر آن‌ها در ازای هر کتاب فقط یک یورو دریافت کنند، درآمد آن‌ها قابل توجه خواهد بود.

زاخار پریلیپین؛ نویسنده مشهور روسیه در یکی از مصاحبه‌های خود گفت: 95 درصد نویسندگان روسیه در ازای هر کتاب یک تا دو هزار یورو دریافت می‌کنند. حق فروش در خارج از کشور از هزار تا 25 هزار یوروست. نویسندگانی که 10، 20 کتاب به چاپ رساندند، خود را راحت‌تر از دیگر نویسندگان احساس می‌کنند و بدین ترتیب برای خود کار می‌کنند.

در اروپا نیز وضعیت مشابهی وجود دارد. طبق اطلاعات مجله «Publishing Perspectives» معادل 54 درصد نویسندگان کمتر از هزار دالر در سال درآمد دارند و مجبورند از طریق دیگری امرارمعاش کنند. اما فروش کتاب فقط قله کوه یخ مالی است.

روش‌های دیگر کسب درآمد نیز وجود دارد: فروش حق ساخت فلم بر اساس آن، سناریو، برگزاری سمینار و شرکت در پروژه‌های مختلف سودآور. نویسنده حرفه‌یی با مدیریت موفق می‌تواند راهی برای ادامه کار دل‌خواه و کسب درآمد برای زندگی پیدا کند.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا