روایت

چگونه یک رابطۀ ایده‌آل داشته باشیم؟

بی‌گمان همه چیز در زندگی بر پایۀ یک منطق استوار است. از آن‌جا که هر واکنش در پی یک کنش اتفاق می‌افتد و کنش‌های روزمرۀ ما اثراتی بر پیرامون‌مان می‌گذارد، بنابراین چه چیزهای را باید در نظر بگیریم تا رابطۀ خود را در سطح کمال و تعالی برسانیم.

ما عمدتن دست به کار نمی‌شویم و منتظر می‌مانیم تا اتفاق‌ها خود اتفاق بیفتند و ما را تکان دهند؛ اما چرا باید منتظر ماند؟ اگر شما اراده، خلاقیت و توانایی داشته باشید، هیچ اتفاقی دور از امکان نیست. باید آموخت که چه رفتارهایی می‌تواند ما را به طرف، دوست‌داشتنی‌تر و جذاب‌تر بنمایاند.

این‌جا به چند مورد از تمرین‌های خیلی ساده و روزمره می‌پردازیم که قادر به تغییر رابطۀ ما از یک سطح عادی به یک رابطه ایده‌آل است:

به لحظات شادتان مراجعت کنید!

گاهی متوجه نیستیم؛ اما با گذشت هر ماه از میزان درک و قابلیت بخشش ما ناخودآگاه می‌کاهیم. شاید در آغاز رابطه احساسات و عواطف فراوانی به همدیگر داشته باشیم. برای بازگشت به هیجان و احساس آغازین باید به‌خاطر آورد که چگونه آغازی داشتیم، همان لحظات خوش ما را یاری خواهد کرد تا به امکان‌ها و داشته‌های رابطۀ خود به معنای واقعی آن پی‌ببریم و مثل آغاز عاشق شدن، رابطه‌مان را به اوج برسانیم.

به خواسته‌های خود و طرف توجه کنید!

به هر میزان که از رابطۀ ما می‌گذرد شناخت و توقع ما از همدیگر بلند می‌رود. هم‌چنین توقع ما از درک طرف بلندتر می‌رود و حتا گاهی توقع می‌کنیم آ‌ن‌چه را هنوز نگفته‌ایم و یا خواهش مبهمی داریم؛ نیز پیش‌بینی و رسیدگی کند. در این مرحله ما انتظار داریم طرف پاسخگو به همه نیازهای ما باشد، حتا اگر حرفی از آن نیاز بر زبان نیاورده باشیم. اگر گاهی طرف قادر به تشخیص این دسته از نیازها و توقعات ما نشود، ممکن است به نظر ما بی‌عاطفه، بی‌حس و بی‌توجه بنماید. این گونه هم رابطه‌ها ادامه پیدا می‌کند؛ اما ادامه‌اش فقط کش دادن است. اگر میل و عزم برگشتاندن آن باشد فقط با یک اجتناب ساده‌ و با ابراز نیازهای خود به همدیگر، می‌شود همه چیز را سر جایش برگشتاند.

نپرسید که روز را چطور گذراندی؟

از دیالوگ‌ها و طرح پرسش‌های خسته‌کن بپرهیزید. مثلن: فلان چیز ما را از هم دور کرده، این کار رابطۀ ما را معمولی ساخته و یا امثال این ده‌ها طرح مسالۀ دیگر که هیچ سودی جز ناامیدی ندارد. به جای خلق ناامیدی و برگشت به گذشته‌های ناخوشایند؛ می‌شود به این فکر کرد که چطور می‌توان حال و هوای طرف را در آخر روز عوض کنید. یا ایده تازه‌یی به یک شام رویایی بریزید. یا حتا در صورت نیاز می‌شود همان گفتگو را داشت؛ اما با ادبیات تازه و جذاب. مثلن بپرسید: رفیق! چه کار مفیدی امروز انجام دادی؟ چقدر روزت در دفتر خوش گذشت؟ و… این‌ها سبب می‌شود طرف ایده‌های تازه به خود و شما بریزد. حتا قناعت شما را هم به‌دست بیاورد. می‌باید در گفتگو با همدیگر بر کلمات جان و هیجان ببخشید.

پژوهشگر و کارشناس همدیگر باشید

از خود بپرسید که چه چیزهایی را در مورد عزیزتان می‌فهمید؛ حساسیت‌ها، عصبیت‌ها، اولویت ها، مشغولیت‌ها، سلیقه و سرگرمی و…. تشخیص داده‌اید؟ آیا می‌دانید؛ البته باید بدانید که چه چیزهایی او را خوش می‌سازد. هیچ وقت از پرسیدن چیزی دریغ نکنید. هم‌چنان سعی کنید به واکنش‌های طرف در موارد و موقعیت‌های مختلف توجه جدی داشته باشید و موضع او و ویژگی‌های او را به ذهن بسپارید.

تلاش کنید همیشه برایش جذاب باشید

هدف اصلی این‌جاست که چگونه جذابیت و دلربایی خود را در یک رابطه و زندگی مشترک، مستمر و دوامدار نگه‌ داریم. هم شما هم شریک زندگی شما باید سعی کنید واکنش‌ها و تغییرهای رفتاری و ظاهری هم‌دیگر را ملاحظه کنید. حتا در مورد جزیی‌ترین تغییرهای طرف ابراز نظر کنید و از تغییرهای مثبت وی قدردانی نمایید.

در بیرون رفتن باهم دریغ نکنید و خلاق باشید

شما می‌توانید ایده‌های تازه و جالب را حتا انلاین به‌دست بیاورید و یا از تخیل خود کار بگیرید و ابتکار کنید. می‌توانید یک شب گرم را با یک پیتزای نرم و یک فلم خوب بی‌پیشنه‌ترین شب زندگی‌تان سازید.

از مشکلات فاصله بگیرید

فشارهای روانی و ذهن‌پریشی‌های روزمزه می‌تواند قاتل اصلی یک رابطه خوب شود. بنابر این تا حد امکان کوشش کنید این دغدغه‌ها را از خود برانید. به ویژه در زمانی که با عزیزان‌تان هستید. سعی کنید از باهمی و انجام کارهای مشترک لذت ببرید. شما می‌توانید با مشکلات‌تان دوتایی بهتر مقابله کنید تا این‌که راه را بر طرف مسدود کنید و خود را قهرمان بسازید.

احساسات درونی خود را ابراز کنید

اغلب ما تنها به سطح بالایی از واکنش‌ها می‌پردازیم. مانند: سطح بلند از خشم یا خوشی. به روایت دیگر تمایل زیادی بر آن داریم تا واکنش‌های نهایی و قطعی خود را بروز دهیم. در حالی ‌که نیاز به ابراز متناسب احساسات همدیگر داریم. همین جاست که ناخواسته به افکار و احساسات خود و طرف مقابل جهت‌دهی می‌کنیم که نهایتن به بی‌طرفی، پنهان‌کاری و یا بی‌اعتنایی می‌انجامد.

با تمام وجود عذرخواهی کنید

عذرخواهی نقش مهم و اساسی را در یک رابطه دارد. اما اگر واقعی و از قلب باشد. زمانی ‌که یک وضعیت نیازمند آن است تا شما باید اشتباه‌تان را بپذیرید، صادق باشد و توضیح دهید و  بر اصلاح آن برنامه داشته باشید. فقط صادق بودن می‌تواند سبب شود تا طرف شما را به صورت کامل ببخشد.

منبع: برایت سد. می

نویسنده: آلیسون-کوئن

مترجم: سینا حوا

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا