مقاله

چگونه CV حرفه‌یی بنویسیم؟

اولین بار روزمه یا CV توسط لیوناردو داوینچی500  سال پیش نوشته شده است، اما پس از آن نسل به نسل همه چیز کم‌وبیش در تغییر بوده است تا اینکه آرام آرام امروزه داشتن یک روزمۀ حرفه‌یی نیاز همۀ کارجوهای کار شده است، اما با آن هم بسیاری از فارغ تحصیلان آن را اشتباه می‌نویسند. توضیح لازم در این صفحه شما را یاری می‌کند تا چگونه یک روزمۀ حرفه‌یی داشته باشید.

روزمه یا cv چیست؟

خلاصۀ کلی از تاریخچه زند‌گی یک شخص که شامل دوره آموزشی و حرفه‌یی، تجارب کاری که معمولن برای برنامه‌های کاربردی می‌باشد روزمه گفته می‌شود. داشتن روزمه یگانه راه مناسب و راحت برای دست‌یابی به فرصت‌های کاریابی می‌باشد که سبب می‌شود تمام اطلاعات لازم شخصی شما را به شکل بسیار مناسب و حرفه‌یی در دسترس مرجع‌های قابل ملاحظه قرار دهد.

روزمه شما می‌تواند یک سند مناسب برای بازاریابی خودتان ثابت شود. چون‌که شخص شما نیاز دارید تا قدری از مهارت‌ها، توانایی‌ها و تجارب خود را به کارفرمایان به فروش بگذارید. حتا گاهی ممکن از آن برای ایجاد برنامه‌های متعدد به کارفرمایان در بخش‌های مختلف زند‌گی استفاده کرد، اما بسیاری از استخدام‌کنند‌گان، روزمه‌های طویل را قبول نمی‌کند و به جای آن از فرم درخواستی خود استفاده می‌کنید. بیشترینه فرم‌های درخواستی قسمی طراحی شده که خارج از اطلاعات ضروری و مورد نیاز کارفرمایان مانند ویژگی‌های شخصی، مهارت‌ها، توانایی‌ها و تجارب را در آن درج کرده نمی‌توانید و علاوه بر این، زمان پر کردن این چنین فرم‌ها از شما خواسته می‌شود تا به عنوان بازتابی از تعهد خود به زندگی حرفه‌یی‌تان نیز خلاصه در چند سطر بنویسید.

راه بهتر از این نیست که خود شما در چهارچوبی اساسی و معیاری خلص سوانح خود را بنوسید و هر زمان نیاز شد از آن استفاده‌ کنید.

چه زمانی یک روزمه باید استفاده شود؟

  • هنگامی‌ که یک کارفرما برای برنامه‌های کاربردی خویش از شما آن‌ را می‌طلبد.
  • هنگامی ‌که شما خود برای دریافت کدام پست درخواست می‌دهید.
  • هنگامی ‌که یک برنامه کاربردی یا سوداگرانه در اعلان گذاشته می‌شود.

چه اطلاعاتی در یک روزمه باید گنجانیده شود؟

به نظر شما مهم‌ترین جنبه‌های یک روزمه در نگاه یک کارفرما چه‌ها بوده می‌تواند؟

45درصد تجارب کاری مرتبط

35درصد مدارک و مهارت‌ها

25درصد قالب یا فارمت آسان و خوانا

16درصد دستاوردها

14درصد دستور و املا

9درصد مدارک تحصیلی البته مدارک برتر

9درصد فردیت/ میزان میل به موفقیت

3درصد هدفمند بودن/ هدف روشن

2درصد مضایف کلیدی

1درصد اطلاعات تماس

1درصد تجربه‌های شخصی

1درصد مهارت‌های کمپیوتری

اطلاعات شخصی: به‌طور معمول این بخش شامل نام، آدرس، تاریخ تولد (هرچند با قوانین تبعیض در نیروی کار نوشتن سن در حال حاضر امر ضروری نیست) شماره تلیفون و نشانی ایمیل می‌باشد.

در قالب یا فارمت رزومه‌های انگلیسی/ بریتانیایی معمولن عکس شامل نمی‌باشد مگر اینکه شما یک بازیگر باشید، اما در کشورهای اروپایی مانند فرانسه، بلجیم و آلمان داشتن عکس به اندازه پاسپورت در گوشه سمت راست بالایی صفحه اول روزمه یک امر معمول است. در بریتانیا و امریکا به این باورند که داشتن عکس در روزمه فرصت آسان‌تر برای رد یک نامزد بر اساس قومیت، جنسیت و سن می‌گردد، اما اگر شما میل به داشتن عکس در روزمه خود دارید پس باید عکسی انتخاب کنید که فقط نمایانگر قالب سر و شانه شما باشد با لباس مناسب و یک لبخند ساده.

مدارک و شرایط تحصیلی: شامل درجه تحصیلی دانشگاهی و زمان آن می‌شود.

تجارب کاری: باید طوری بنویسید که نمایانگر عملکرد قابل ملاحظه‌ شما باشد؛ مانند: ایجاد، برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی. از ذکر امرهای معمول و عادی جلوگیری کنید. سعی کنید مهارت‌های شما ارتباط نزدیک با کاری که درخواست می‌دهید داشته باشد.

علاقه‌مندی‌ و دستاوردها: این بخش را کوتاه و استوار به هدف نگه دارید. همان‌طور که شما با افزایش سن، سابقه اشتغال یا کاری خود را ارجحیت می‌دهید به همان میزان علاقه‌مندی و دستاوردهای شما معمولن کاهش می‌یابد تا حد زیادی قابل اهمیت و باارزش‌تر از قبل می‌گردد. از تفصیل کلیشه، قدیمی و خسته‌کننده در روزمه‌تان بپرهیزید؛ مانند: «معاشرت با دوستان و یا عادت به خواندن، تماشای تلویزیون…» مگر این‌که سرگرمی‌هایی که معمول نباشد، می‌تواند جذابیت خلق کند و شما را متفاوت‌تر از جمعیت نشان دهد و یا هم ذکر یگان سرگرمی‌هایی که منافع مرتبط به شغل‌تان داشته باشد.

مهارت‌ و قابلیت: در این بخش تا حد امکان کوشش کنید مهارت‌هایی که واقعن بر آن حاکم هستید و یا هم در زمینۀ مدرکی دارید بنوسید؛ به طور مثال چیزی که بسیار معمول است مهارت‌های آشنایی به زبان‌ها، آشنایی با برنامه‌های کمپیوتر، قابلیت رانندگی و….

مراجع داوری یاReference : زیادتر کارفرمایان در مراحل ابتدایی درخواست مراجع را از درخواست‌کنند‌گان نمی‌کنند مگر اینکه از ارایه معلومات لازم راضی نباشند. بنابراین ارایه مراجع در مرحله اول درخواست کاری الزامی نمی‌باشد کافی است بنوسید مراجع داوری یا Reference در صورت درخواست در دسترس قرار داده می‌شود. به طور معمول دو مرجع داوری برای شما کافی است که یکی از دوران دانشگاهی شما تصدیق کند و دیگر از داشتن تجارب کاری.

اگر شما بر آن هستند تا بر بیشتر از یک فرصت کاری درخواست بفرستید، بهتر است روزمه خود را مطابق نیازها و ضرورت‌های هر کدام جداگانه ترتیب و تنظیم کنید و تغییرهای آن را به‌خاطر بسپارید.

چه چیزهایی CV را خوب می‌سازد؟

اگر قواعد ذیل را در کلیات روزمه خود در نظر بگیرید یک روزمه درست و کامل خواهید داشت:

  • ارایه درست از مهارت‌ها و تجارب‌تان نظر به پستی که درخواست می‌دهید
  • معلومات کوتاه، دقیق و آسان
  • دقت در محتوا، املا و دستور زبان

برای مطمین شدن در اخیر می‌توانید از کسی کمک بگیرید تا برای‌تان آن را یک‌بار مرور کند و به نظر آنان احترام قایل باشید.

چه اشتباه‌هایی را بیشتر نامزدان در روزمه خود قایل می‌شوند؟

56 درصد املا و دستور زبان نادرست

21 درصد نامناسب بودن در پست مذکور
16 درصد سابقه کاری ضعیف
11 درصد فرمت غیر معیاری و غیر حرفه‌یی
9 درصد نداشتن دستاوردها
8 درصد مشکل در تماس و نشانی ایمیل

5 درصد پروفایل یا سوانح بیش از حد مبهم و بی‌هدف
2 درصد درج معلومات نادرست یا دروغ
1 درصد داشتن عکس نامناسب

3 درصد دیگر درج معلومات غیر ضروی و مهم (ذکرعضویت‌ها،  لیست سرگرمی‌های شخصی یا استفاده از اختصارات)

CV  چقدر باید طول داشته باشد؟

کدام قانون مطلق بر معیار طول روزمه وجود ندارد، اما بهتر است اضافه از چهار صفحه A4 نباشد. در یک نظرسنجی از کارفرمایان چنین دریافت گردیده که بشترینه نهادهای امریکایی 35درصد ترجیح می‌دهند روزمۀ یک صفحه‌یی داشته باشند، اما در نهادهای اروپایی 19درصد ترجیح می‌دهند بین دو تا چهار صفحه روزمه داشته باشند. هر قدر شما بتوانید سوابق کاری و تحصیلی خود را خلاصه بنوسید به همان میزان به نفع شماست؛ چون بیشتر از دیگران قابل توجه کارفرمایان قرار می‌گیرد.

چطوری روزمه را خلاصه در سه صفحه بنویسید؟

  • نخست حاشیه صفحه را در MS Word به اندازه27 سانتی بیاورید. بعد در انتخاب و اندازه خط “فونت” دقت کنید. معمولن در نوشتن روزمه (CV) اندازه خط “فونت” را بین 10 یا 11 انتخاب می‌کنند و برای نوشتن از خطوط خوانا استفاده کنید.
  • جدول‌ها را با دو یا سه ستون استفاده کنید.
  • به جای نوشتن پرگراف‌های طولانی از علامت‌های نشان Bullets بر ارایۀ محتوای یک بخش استفاده کنید.
  • در اخیر اندازه فاصله بین خطوط و کلمه‌ها را مراعات کنید.

وقتی نوشتن روزمه یا CV تمام گردید با دقت کامل تکرار آن را بخوانید، معلومات درج‌شده در روزمه یا باید مختصر و قابل فهم باشد. معلوماتی که ارایه می‌کنید باید درست و  راست باشد.

در کدام قالب روزمه را برای درخواست کار بفرستید؟
63درصد قالب یا فرمت آفیس‌ورد “MS Office Word”
36درصد قالب یا فرمت پی‌دی‌اف نرم‌افزار  Adobe Acrobat
بقیه از قالب‌های غیر حرفه‌یی و معیاری استفاده می‌کنند که احتمال بیشتر بر رد شدن درخواست آنان دارد، اما در این اواخر بیشتر از هر قالب دیگر قالب یا فارمت PDF سند قابل حمل  و محفوظ ثابت شده است و هم‌چنان قابلیت باز شدن در هر سیستم را دارا می‌باشد.

بعد از اتمام نوشتن روزمه مرحل بعدی جستجوی یک کار خوب و مطابق مهارت‌ها و سوابق کاری می‌باشد. این مرحله هم‌چنان مهم بوده و به دقت کامل نیاز دارد. بعد از اینکه شما فرصت کاری مطابق قابلیت‌ و مهارت‌های خود پیدا کردید، روزمه خود را برای بار آخر مرور کنید و به نشانی داده‌شده با دقت کامل بفرستید.

فراموش نکنید که در متن ایمیل یا مکتوب درخواستی یک پرگراف کوتاه و پرمهم نیز بنویسید که دربرگیرنده علاقه شما در پست مذکور و خلاصه قابلیت‌های شما باشد.

مترجم: سینا حوا

منبع: www.kent.ac.uk

نوشته‌های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا