خبر

کار طراحی بخش افغانستان پروژۀ تاپی به امضا رسید

تصدی افغان گاز با شرکت انجینری بین‌المللی «آی ال اف» تفاهم‌نامه کار طراحی/دیزاین بخش افغانستان پروژه تاپی را به امضا رساند.

این قرارداد روز سه‌شنبه در ارگ ریاست جمهوری در حضور رییس جمهوری، سران دولتی و برخی از اعضای شورای ملی و کابینه به امضا رسید.

محمد همایون قیومی؛ مشاور ارشد رییس جمهوری در امور زیربناها گفت، جای خرسندی است که برای تکمیل شدن پروژۀ ملی و منطقه‌یی یک گام مهم بر می‌داریم و تفاهم آغاز کار تاپی بخش افغانستان را امضا می‌کنیم.

آقای قیومی افزود: این پروژه تنها پایپ‎لاین گاز نیست؛ بل برای انتقال فایبر نوری یک دهلیز اقتصادی است که ترکمنستان، افغانستان، هند و پاکستان را با هم وصل می‌کند و این کشورها را به اروپا ارتباط خواهد داد.

پروژۀ تاپی به ارزش ۴,۷میلیون دالر امریکایی طی دو مرحله تکمیل خواهد شد که برای کشور و منطقه از نگاه اقتصادی و اجتماعی از اهمیت فراوان برخوردار است.

غزل حبیب‌یار؛ سرپرست وزارت معادن در این مراسم گفت: مرحلۀ نخست پروژۀ پایب‎لاین گاز تاپی، تنظیم امنیت پروژه، موافقت‌نامه‌ها، طرح و دیزاین، مطالعات محیط زیستی و اجتماعی، ماین‌پاکی، سروی جزییات مسیر پایپ‎لاین گاز و استملاک زمین که در مدت یک سال تکمیل می‌شود.

وی خاطر نشان کرد که مرحلۀ دوم پروژۀ تاپی که سه سال را در بر خواهد گرفت، تطبیق اساسی و عملی پروژه مذکور است.

پایپ‎لاین گاز تاپی که ۱۷۳۵ کیلومتر طول دارد و ظرفیت انتقال ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز را در یک سال داراست. این پروژه از ترکمنستان آغاز می‌شود و از مسیر هرات، فراه، هلمند، نیمروز و قندهار به پاکستان و هند می‌رسد.

این تفاهم‌نامه در حالی به امضا می‌رسد که همواره، ناامنی یکی از مشکل‌های عمده فراروی توسعه اقتصادی کشور و ترانزیت کالا بوده است.

خانم حبیب‌یار اما افزود که آمادگی در مورد این پروژه حیاتی، بحث‌ها با ارگان‌های ذیدخل در داخل کشور آغاز شده است. مجالس متعدد با وزارت‌های داخله، دفاع، انرژی و آب و سایر نهادها که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در موفقیت پروژه نقش خود را ایفا کنند، تدویر شده است.

گفتنی است که بابت ترانزیت پایپ‎لاین گاز تاپی، سالانه ۴۰۰میلیون دالر عاید به کشور خواهد رسید.

در این مراسم، مراد امانوف؛ رییس عامل شرکت احداث پروژۀ تاپی گفت که پروژه تاپی یکی از پروژه‌ها و دهلیزهای بزرگ اقتصادی در منطقه است که باعث رشد و توسعه اقتصادی در عرصه‌های مختلف و ثبات اجتماعی خواهد شد.

آقای امانوف گفت: «مهم‌ترین مساله این است که این پروژه منجر به ثبات سیاسی و اقتصادی در تمام منطقه می‌شود.»

او خاطرنشان کرد که کارهای مقدماتی و اسناد انجنیری پروژۀ تاپی انجام شده و کشورهای دخیل در این پروژه به ویژه ترکمنستان، متعهد بر تطبیق و تکمیل پروژه تاپی است.

وی همچنان گفت که شرکت‎های زیادی ملی و بین‌المللی علاقمندی زیادی برای سهم در تطبیق پروژه تاپی نشان داده‌اند.

او اظهار داشت که در بخش مالی پروژۀ تاپی در حال مشوره هستیم تا ارزیابی‌های همه‌جانبه انجام شود و مشکل‌های آینده نیز پیش‌بینی گردد. امانوف اضافه کرد که باید آگاهی مردم نسبت به مزایای این پروژه افزایش یابد تا همه به اهمیت آن پی ببرند.

گفتنی است که تکمیل این پروژه ۷،۴ میلیارد دالر امریکایی هزینه دارد. با شروع به کار این پروژه هزاران شهروند کشور نیز مصروف خواهند شد.

قرارداد ابتدایی پایپ لاین گاز تاپی در سال ۲۰۱۴ بین چهار کشور ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند امضا و کار عملی پروژه تاپی در سال ۲۰۱۵ در خاک ترکمنستان آغاز شد. در مراسم آغاز کار این پروژه رهبران چهار کشور حضور داشتند و بر عملی شدن آن تاکید کردند.

علی‌رضا احمدی/ راه مدنیت

 

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا