خبر

کرزی: پاکستان جانشین استعمار انگلیس است/ خط دیورند را به رسمیت نمی‌شناسیم

حامد کرزی؛ رییس‌جمهوری پیشین کشور در کابل اظهار کرد که کشور پاکستان به عنوان یک کشور مستقل، اما جانشین استعمار انگلستان است.

آقای کرزی، امروز شنبه در نشستی که در مورد آب‌ها و مرزهای کشور بحث می‌کرد، گفت که پاکستان جانشین استعمار انگلستان است، ولی ما آن را به عنوان یک کشور مستقل می‌شناسیم.

او علاوه کرد که خط فرضی دیورند را که انگلیسی‌ها قبل از به وجود آمدن انگلستان کشیدند را به رسمیت نمی‌شناسیم و این رسمیت نشناختن به مثابه دشمنی با پاکستان نیست.

حامد کرزی خاطرنشان کرد که استعمار انگلیسی مردم یک منطقه را از هم جدا کرده است.

این گفته‌ها در حالی ایراد می‌شود که طی یک‌ونیم دهه گذشته همواره خط دیورند -مرز افغانستان با پاکستان- مورد بحث سران کشور بوده و اظهار کرده‌اند که این خط را به رسمیت نمی‌شناسند.

برخی از کارشناسان و آگاهان سیاسی اما بر این باورند که به رسمیت نشناختن مرز یک کشور، به معنای رسمیت نشناختن یک حکومت است و این عمل باعث تنش بین دو کشور می‌شود.

اگاهان سیاسی کشور بر این باورند که پاکستانی‌ها به این دلیل در امور کشور مداخله می‌کنند که افغانستان نتواند ادعایی بر مرز دیورند داشته باشد.

هرچند برخی از سیاست‌مداران کشور که اغلب پشتون هستند این خط را به رسمیت نمی‌شناسند و آن را جدایی بین اقوام پشتون کشور می‌دانند، ولی پشتون‌های آن طرف خط دیورند در همه‌پرسی‌های دولت پاکستان گفته‌اند که خواهان این نیستند از پاکستان جدا شوند.

امروز نهادی تحت نام «افغانستان نوین» نیز مدعی شد که تمامی مرزهای کشور، توسط استعمار کشیده شده و هیچ سندی در این رابطه وجود ندارد.

این نهاد خود را تحقیقاتی معرفی کرد و گفت که در پیوند به مرز و آب‌های کشور تحقیق خواهد کرد.

خروج سالانه 58 میلیارد متر مکعب آب از کشور

مسوولان نهاد افغانستان نوین، امروز در مراسم افتتاح این نهاد گفت که بر اساس آمارها و گزارش‌های «جایکا» سالانه 58 میلیارد متر مکعب آب از کشور بدون هیچ سودی از کشور خارج می‌شود.

عبدالله هیواد، رییس این نهاد به رسانه‌ها گفت که بر اساس این گزارش‌ها، سالانه 76 میلیارد متر مکعب آب رودخانه‌یی/دریایی در کشور جاری است که تنها 30 درصد آن در کشور مصرف می‌شود.

آقای هیواد علاوه کرد که 58 میلیارد متر مکعب آن در سال از کشور خارج می‌شود که بر اساس معیارهای جهانی ارزشی بالغ بر 100 میلیارد دالر را دارد.

به گفته او، سالانه 34 میلیارد متر مکعب آب بدون هیچ امتیازی به کشور ایران سرازیر می‌شود که بر اساس توافقی که با ایران صورت گرفته 26 متر مکعب در ثانیه است.

حامد کرزی؛ رییس جمهوری پیشین کشور نیز در این نشست اظهار کرد که افغانستان می‌خواهد با کشورهای همسایۀ خود روابط حسنه‌یی داشته باشد و مانع ورود آب‌هایش به کشورهای همسایه نشود، اما به شرطی خودمان نیاز نداشته باشیم.

آقای کرزی افزود که از کشورهای همسایه نیز می‌خواهیم به حقوق انسانی ما احترام بگذارند.

لازم به ذکر است این گفته‌های آقای کرزی در حالی مطرح می‌شود که طی 13 سال حکومت وی، هیچ گونه گام عملی در راستای مهار آب‌های روان کشور انجام نشده است.

ساخت بند سلما در ولایت هرات در زمان حکومت داوود خان مطرح شد، ولی به دلیل جنگ‌های داخلی؛ روند ساخت این بند حیاتی قطع شد. با تشکیل دولت جدید و 13 سال حکومت آقای کرزی نیز در این راستا تلاش جدیی صورت نگرفت. سر انجام این بند در توسط سران حکومت وحدت ملی افتتاح شد.

حکومت وحدت ملی علاوه بر افتتاح بند سلما، قرارداد ساخت چندین سد را در ولایت‌های فراه، هلمند و چند ولایت جنوب شرقی به امضا رسانده است. این اقدام‌ها می‌تواند تاثیر فراوانی در کنترول آب‌های کشور داشته باشد.

حامد کرزی در این نشست به آب‌های زیر زمینی نیز اشاره کرد و گفت که آب‌های زیر زمینی به صورت «وحشتناک» استفاده می‌شود.

او با ذکر خاطره‌یی گفت تغییر اقلیم باعث شده است که بارش کم شود و آب‌های زیرزمینی نیز کاهش چشم‌گیری یابد.

مسوولان برگزارکننده این نشست از سران دولت خواست که مشکل آب را جدی بگیرند تا وضعیت کشور به سمت بحرانی شدن پیش نرود.

علی‌رضا احمدی/ راه مدنیت

نوشته‌های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا