گزارش

کمیسیون رفاه عامه مشرانو جرگه: عرضۀ خدمات صحی خوب نیست

بر اساس یافته‌های کمیسیون رفاه عامه مشرانو جرگه، عرضۀ خدمات صحی در کشور تا هنوز در سطح بسیار پایین قرار دارد.

نثار احمد حارث، رییس کمیسیون رفاه عامه مشرانو جرگه طی کنفرانسی که به منظور عرضه خدمات صحی (چالش‌ها و راه حل‌ها) روز یکشنبه (7 سنبله) برگزار شد گفت: «کلینیک و داکتران متخصص در قریه‌های دوردست برای عرضۀ خدمات صحی به مردم به اندازۀ کافی وجود ندارد.»

آقای حارث افزود: شفاخانه‌هایی که وجود دارد هزینۀ بسیار گزاف از مردم می‌گیرند اما خدمات‌شان غیر معیاری است.

وی با اشاره به اینکه افراد غیر مسلکی در شفاخانه‌ها مصروف کار هستند یادآور شد که «در برخی دواخانه‌ها اطفال مصروف توزیع ادویه می‌باشند.»

به تصریح آقای حارث، به اساس یافته‌های این نظارت، در بعضی از لابراتوارها تشخیص غلط صورت گرفته است و حتا دواهای تاریخ گذشته نیز به مردم تزویج می‌شود.

وی همچنان اظهار داشت بعضی از دواخانه‌ها که جواز کار ندارند نیز رسمن به تداوی مریضان می‌پردازند.

احمد ضیا مسعود، نماینده ویژۀ رییس‌جمهور در اصلاحات و حکومت‌داری خوب نیز که در این کنفرانس حضور داشت صحت را یکی از مسایل اساسی در کنار تعلیم و تربیه عنوان کرد و گفت: تا زمانی که یک ملت از صحت خوب برخوردار نباشد سخت است که هرگونه ترقی و پیشرفت را سپری کند.

آقای مسعود افزود:« دسترسی به خدمات صحی حق هر شهروند است، اما در کشور ما مشکلات و چالش‌های زیادی صحت مردم را تهدید می‌کند.»

به باور وی، نبود مراکز صحی و داکتران متخصص در مناطق دوردست باعث افزایش مرگ و میر مادران و اطفال شده است.

در عین حال فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه که در همین کنفرانس حضور داشت، از بهبود عرضۀ خدمات صحی ابراز خرسندی کرده گفت:« طی 12 سال اخیر تغییرات اساسی در عرضۀ خدمات صحی در کشور رونما گردیده است.»

آقای فیروز تاکید کرد که صحت تنها به نبود مرض در وجود یک شخص گفته نمی‌شود؛ بل صحت دربرگیرندۀ تمام بخش‌ها مثل داشتن اقتصاد خوب، امنیت و سطح رفاه است.

وی بیان داشت که 60 درصد مردم به خدمات صحی دسترسی دارند و طی 6 ماه آینده 370 مرکز صحی برای دسترسی 40 درصد باقی‌مانده به خدمات صحی، ایجاد می‌گردد.

به گفتۀ وزیر صحت، از 100 درصد مصارف عرضۀ خدمات صحی 6 درصد آن را دولت، 24 درصد را دونرها و کشورهای خارجی و 70 درصد آن را افغان‌ها از جیب خود می‌پردازند، در حالی که قانون اساسی بیان داشته که عرضۀ خدمات صحی باید رایگان باشد.

وی همچنان از افتتاح اولین لابراتوار کنترول مواد غذایی و دواها یاد کرده اظهار داشت که سکتور صحت دستاوردهای قابل ملاحظه‌یی داشته است.

آقای فیروز از کارکرد داکتران قدردانی کرده خاطرنشان کرد داکتران کسانی هستند که در زمان جنگ مریضان را تداوی کردند و می‌کنند و اگر از آن‌ها انتقاد کنیم که چرا اپدیت نیستند، نامناسب است؛ زیرا آنان امکانات اپدیت شدن را در اختیار نداشته‌اند.

این اظهار نظرهای مسوولان امور، در حالی صورت می‌گیرد که همواره مردم به دلیل نبود خدمات خوب صحی در داخل کشور، برای تداوی به خارج سفر کرده و هزینه‌های هنگفتی را متقبل می‌شوند.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا