خبر

گرامی‌داشت از مدال‌آوران لیسه‌های افغان‌ترک

روز پنج‌شنبه، لیسه افغان ـ ترک شاهد گرامی‌داشت از 168 مدال‌آور بین‌المللی این مکتب بود. در این محفل، وزرا، اعضای پارلمان، رسانه‌ها و خانواده‌های دانش‌آموزان افتخارآور اشتراک داشتند.
شاگردان مکاتب افغانـ ترک تا کنون با اشتراک در اولمپیادهای بین‌المللی در رشته‌های کمپیوتر ساینس، محیط زیست، ساینس، اختراعات، لسان انگلیسی، فزیک، کیمیا، بیولوژی، اجتماعیات، زبان ترکی و هنر رسامی که در کشورهای اندونیزیا، هندوستان، ایران، گرجستان، رومانیا، ترکیه، کینیا، آذربایجان، بلغاریا، قزافستان و جنوب افریقا تدویر یافته بود، مفتخر به دریافت 48 مدال طلا، 55 مدال نقره و 55 مدال برونز گردیده‎‌اند.
اسدالله حنیف؛ وزیر معارف کشور در سخنانی گفت: خدمات مکاتب افغان ـ ترک در تمام ولایات ارزشمند است و شاگردانی که مدال آورده‎‌اند باعث افتخار کشور هستند.
وی افزود: «ما ریاستی را به‌نام ریاست مکاتب غیردولتی ایجاد کرده‌ایم و امیدواریم از طریق این ریاست، تمام مکاتب غیردولتی کشور را نظارت و ارزیابی کنیم.»

نعمان اردغان، رییس عمومی مکاتب افغان- ترک در این محفل گفت: مکاتب افغانـ ترک که غیرسیاسی و غیردولتی است و در وزارت معارف افغانستان ثبت و راجستر می‌باشد و از حمایت وزارت اقتصاد افغانستان نیز برخوردار است، هدف‌اش خدمت به مردم افغانستان است. این، از تلاش شبانه‌روزی استادانی است که شاگردان افغان در سطح بین‌المللی می‌درخشند و بیرق افغانستان را به اهتزاز درآورده‌اند.
او این در دست‌آورد را در تاریخ افغانستان بی‌نظیر دانست که زمینه آن را مکاتب افغانـ ترک فراهم کرده است تا شاگردان افغان بتوانند با شاگردان امریکا، اروپا و آسیا رقابت کنند.
وی افزود: شاگردان این نهاد از سال 2003 تا 2016 در فعالیت‌های تعلیمی بین‌المللی موفق به کسب 875 مدال گردیده‌اند که از جمله 278 آن طلا، 287 نقره و 310 برونز می‌باشند.
به گفته وی، شاگردان این مکاتب، در سطح کانکور بیشتر از 95 درصد کامیاب شده‌اند و در بهترین دانشگاه‌های داخلی و خارجی راه یافته‌اند که از جمله 1063 تن در 45 کشور جهان تحصیلات عالی خود را ادامه می‌دهند.
گفتنی است که در تمام مکاتب افغان- ترک، دانش‌آموزان پسر و دختر در بخش‌های جداگانه تدریس می‌شوند. میتود درسی در این مکاتب، بر اساس سیستم وزرات معارف کشور است و به علاوه آن میتودهای دیگر با توافق وزارت معارف تدریس می‌شوند.
در مکاتب افغان- ترک، مضامین علوم دینی، اجتماعیات، دری و پشتو توسط 36 تن استاد افغان تدریس می‌گردد. جمعن در این مکاتب 715 تن استاد و پرسونل اداری و خدماتی افغان مصروف خدمت می‌باشند.
در این لیسه‌ها تعداد 152 استاد و پرسونل ترک مصروف خدمت هستند که مضامین ساینسی مثل فزیک، ریاضی، هندسه، بیولوژی و در کنار آن زبان‌های انگلیسی و ترکی را درس می‌دهند.
مکاتب افغانـ ترک، شاگردان جدید‌الشمول را بعد از سه مرحله کانکور به صنف هشتم جذب می‌کنند که بعد از تحصیل یک دوره‌ی پنج‌ساله از صنف دوازدهم فارع می‌شوند. این شاگردان، زبان‌های عربی، دری، پشتو، انگلیسی و ترکی را آموزش می‌بینند و سرتفیکت کمپیوتر زبان‌های انگلیسی و ترکی را دریافت می‌کنند.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا