گزارش

گروگان‌گیری، درآمدی برای مجرمین

امنیت شاهراه‌ها به درستی تامین نمی‌شود و مسافرانی که هیچ دخلی به مسایل نظامی و امنیتی ندارند به دست گروه‌های استفاده‌جو و هراس‌افکن اختطاف می‌شوند.

نادرشاه بحر، وکیل مردم ولایت غور در پارلمان در گفتگو با راه مدنیت در این‌باره می‌گوید: در حقیقت گروگان‌گیری‌ها تبدیل به منبع درآمد شده و کسانی که زور و سلاح داشته باشند، می‌توانند مسافران را ربوده و از بستگان‌شان پول بخواهند.

به تصریح وی چند روز پیش دو تن از باشندگان ولسوالی لعل‌وسرجنگل از مسیر شاهراهیِ بین مرکز ولایت غور و این ولسوالی ربوده شده و به جای نامعلومی منتقل شدند.

به باور این نماینده مردم، اقدام‌های حکومت محلی هیچ تاثیری نداشت و در نهایت با پرداخت هفت‌صد هزار افغانی، گروگان‌ها آزاد شدند.

آقای بحر با انتقاد از عملکرد والی و فرمانده‌ی پولیس غور گفت: به راحتی این اتفاقِ ناگوار، حل می‌شد اگر مسوولان حکومت محلی اقدام به رهاسازی این گروگان‌ها می‌کردند، ، اما در این راستا هیچ اقدامی انجام ندادند.

وی با اشاره به افزایش ناامنی‌ها در ولایت غور خاطرنشان ساخت: از چند روز به این سو در ولسوالی پسابند ولایت غور جنگ جریان داشته و این ولسوالی در محاصره قرار دارد.

آقای بحر افزود پوسته‌های امنیتی این ولایت گاهی به دست طالبان و گاهی هم به دست نیروهای امنیتی می‌افتد.

به گفته این نماینده مجلس، یک پوسته بسیار مهم به نام “جنگ‌جای” در این ولسوالی وجود تاکنون سه بار به دست طالبان افتاده و نیروهای امنیتی هر بار با دادن کشته و زخمی تلاش می‌کنند آن را پس بگیرند.

این نماینده افزود: علاوه بر ولسوالی پسابند، ولسوالی‌های دولت‌یار و لعل‌وسرجنگل ولایت غور هم فعلن با تهدیدهای مهم امنیتی روبه‌رو هستند. اکثر سربازان امنیتی این ولسوالی‌ها به صورت خدمتی در مرکز ولایت غور هستند، و این موضوع گراف تهدیدهای امنیتی را علیه این ولسوالی‌ها بیشتر می‌سازد.

به تصریح وی، تاکنون هیچ هم‌کاری در این ارتباط صورت نگرفته است. حتا به بخش امنیتی پیشنهاد داده شده تا تشکیل نیرو در ولسوالی‌هایی که مورد تهدید قرار دارند، بالا برود.

آقای بحر خاطرنشان ساخت اگر این پیشنهادها عملی شود، شاید وضع امنیتی ولایت غور رو به بهبود رود. در غیر آن وضعیت امنیتی وخیم‌تر خواهد شد.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا