خبر

یونسکو: 11 میلیون افغان بالای 15 سال بی‌سواد هستند

نهاد فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) می‌گوید که در افغانستان حدود 11 میلیون تن که بالای 15 سال سن دارند، بی‌سواد هستند.

خانم پاتریشا، نماینده یونسکو امروز در نشستی که به منظور تقدیر از پیشگامان سواد راه‌اندازی شده بود، گفت: افغانستان طی دهۀ اخیر در قسمت سواد پیشرفت‌های خوبی داشته ولی هنوز هم نیاز جدی به تلاش بیشتر دارد.

به گفته وی، حدود 11 میلیون شهروند که بالای 15 سال سن دارند قادر به نوشتن، حساب کردن و یا خواندن نیستند. او اضافه کرد که 90 درصد زنان و 63 درصد زنان قادر به خواندن و نوشتن نیستند.

خانم پاتریشا به نمایندگی از یونسکو گفت که این نهاد باز هم تلاش‌های زیادی برای بالا رفتن سطح سواد در کشور می‌کند تا که در سال‌های آینده فرد بی‌سوادی در کشور نباشد.

در همین حال اسدالله حنیف بلخی، سرپرست وزارت معارف نیز به وضعیت سواد و سوادآموزی اشاره کرد و افزود که 60 درصد جمعیت کشور بی‌سواد هستند که 80 درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

آقای بلخی از تلاش‌های وزارت معارف سخن زد و افزود که این وزارت برای پیشرفت سطح سواد 15 هزار کورس سواد آموزی را در کشور دایر کرده است که حدود 500 هزار تن مشغول آموختن هستند.

وی اما به ناامنی‌ها اشاره کرد و گفت: ناامنی در کشور باعث شده که از 500 هزار متقاضی سواد فقط 300 تا 350 هزار تن آنان می‌توانند کورس‌های آموزشی را تا آخر تعقیب کنند و بقیه درس را نیمه‌کاره رها می‌کنند.

سرپرست وزارت معارف همچنین علاوه کرد که وزارت تلاش‌های جدیی برای محو بی‌سوادی دارد و یگانه راه توانمند سازی زنان را سواد آموزی می‌داند.

سردار محمد رحیمی، معین سواد آموزی وزارت معارف نیز در این نشست گفت که افغانستان جزء سه کشور بی‌سواد جهان است و برای کشوری که دین آن تاکید فراوانی به خواندن دارد، ناپسند است.

آقای رحیمی افزود، دولت برای بالا بردن سطح سواد برنامه‌های گسترده‌یی روی دست گرفته و برنامه‌های سوادآموزی را نیز منسجم‌تر کرده است.

به گفته وی، مدیریت سواد آموزی به مردم سپرده شده تا شهروندان خود را در امر سواد آموزی سهیم بدانند.

این سخنان در محفلی ایراد شد که یونسکو جایزه‌یی را به نام “رولا غنی” تهیه کرده بود و به کسانی اهدا کرد که طی سال‌های گذشته برای رشد سواد کشور تلاش کرده بودند. جایزه امروز یونسکو را موسسه سنایی دریافت کرد.

رولا غنی، همسر رییس‌جمهوری کشور با ابراز سپاس از یونسکو به خاطر تهیه جایزه به نام او، گفت: همه اقشار جامعه –از کارگر تا راننده- نیاز به سواد دارند. خانم غنی اشاره کرد که یک کارگر با سواد در کارهایش موفق‌تر است.

گفتنی است که در برنامه امروز چند موسسه دیگر که در راستای رشد سواد تلاش کرده بودند نیز تقدیر شدند.

تقدیر به منظور ترویج سواد یک امر ستودنی است و جوانان زیادی در کشور هستند که به منظور بالا بردن سطح سواد و بدون هیچ چشم داشتی فعالیت می‌کنند.

صابر حسینی؛ جوان بامیانی کسی است که طی سال‌های گذشته کتابخانه سیاری را بر بایسکل خود ایجاد کرده و برای کودکان روستاهای اطراف که توانایی خرید کتاب را ندارند، کتاب می‌رساند.

این کار صابر حسینی با استقبال گسترده باشندگان بامیان مواجه شده است ولی او به تنهایی توانایی رساندن کتاب به همه بامیانی‌ها را ندارد.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا