خبر

تصرف معادن طلای بدخشان توسط طالبان

راه مدنیت: ساکنان ولسوالی راغستان ولایت بدخشان می‌گویند، معادن طلای بدخشان که معدنچیان قبلا از آن طلا استخراج می‌کردند، اکنون به کنترول طالبان درآمده.

عبدالرحیم فرحت، ولسوال راغستان به بی‌بی‌سی گفته: افراد زورمند و گروه طالبان با استفاده از تجهیزات پیشرفته به استخراج غیرقانونی طلا پرداخته‌ و درآمد آن را به جیب می‌زنند.

دولت افغانستان برنامه داشته که هفت سال پیش استخراج این معدن را به یک شرکت تورکی واگذار کند، اما عدم اطمینان شرکت از وضعیت امنیتی در این ولسوالی مانع این کار شد.

به گفتۀ آقای فرحت طالبان به منظور درآمد بیشتر، هزاران نفر از ساکنان محل را برای استخراج طلا تشویق کرده‌اند. او می‌گوید، طالبان با گرفتن عشر از درآمد مردم، نیازمندی‌های لوجیستیکی و مالی خود را تامین می‌کنند.

معدن طلا در بدخشان بعد از معادن لاجورد در این ولایت از بزرگ‌ترین معدن‌ها به شمار می‌رود که سالانه میلیون‌ها افغانی درآمد دارد.

معدن طلای ولسوالی راغستان در منطقۀ «ویکادور» موقعیت دارد و از معادن بزرگ طلا در بدخشان محسوب می‌شود.

آقای فرحت می‌گوید که افراد وابسته به گروه طالبان که منطقه را در کنترول دارند در ۱۸۰ محل مشغول استخراج طلای رسوبی هستند که از هر محل روزانه یک مثقال طلا به ارزش هجده هزار افغانی استخراج می‌کنند. هر دلار حدود ۷۷ افغانی ارزش دارد.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا