دسته‌بندی نشده

تنها در نیمه‌ی اول امسال، بیش از ۹ تُن زیره برداشته شده است
۹ جدی ۱۳۹۹
آمار ریاست احصاییه وزارت زراعت، آبیاری و مالداری نشان می‌دهد که در نیمه‌ی اول سال جاری خورشیدی، بیش از نُه متریک تُن زیره در سراسر کشور حاصل برداشته شده است.
این آمار هم‌چنین حاکیست که در مجموع سال گذشته ۱۲.۹۸۹ متریک‌ تُن زیره حاصل برداشته شده بود. بر اساس این آمار، میزان حاصلات زیره امسال در مقایسه با سال گذشته افزایش چشم‌گیری خواهد داشت.
هم‌چنین آمار ریاست احصاییه وزارت زراعت حاکیست که میزان صادرات این گیاه به بیرون از کشور نیز در شش ماه نخست امسال در مقایسه به دوره مشابه سال گذشته، افزایش داشته و ارزش این صادرات به شش میلیون و ۲۱۶هزار دالر رسیده است. ارزش صادرات زیره سال گذشته به شش‌ میلیون و ۴۳۱هزار دالر رسیده بود. با توجه به این آمارها، میزان صادرات زیره تا ختم سال جاری نیز افزایش چشم‌گیری خواهد داشت.
ولایت‌های بدخشان، جوزجان، ارزگان، دایکندی، نیمروز، زابل، هلمند، قندهار، بلخ، سمنگان، فراه، بادغیس و پکتیکا از تولیدکنندگان اصلی زیره در افغانستان هستند.
زیره گیاهی به ارتفاع ۱۵ تا ۵۰ سانتی‌متر و دارای ریشه‌‌دراز و باریک است. زیره انواع مختلف دارد که مشهورترین و پرکاربردترین آن زیره سبز، زیره سیاه و زیره سفید می‌باشند. از زیره نه تنهایی که به هدف چاشنی در پخت‌وپز استفاده می‌شود، به دلیل خواص دارویی که دارد در طبابت نیز از آن استفاده می‌شود. زیره خاصیت ضد نفخ، هضم‌کننده، ضد‌عفونی‌کننده دارد.
زیره در افغانستان به دو گونه‌ی طبیعی و وحشی تولید می‌شود و بهای آن نیز در بازار نظر به چگونه‌گی تولید و نوع زیره، فرق دارد.
زیره نظر به کیفیت آن قیمت‌های مختلفی دارد. طوری زیره‌ی کوهی بدخشان در بازار هر هفت کیلو به بهای دو هزار و ۵۰۰ و بالاتر از آن فروخته می‌شود. این در حالی است که زیره‌ی کاشته شده و تولید شده در هر سیر (هر هفت کیلو) در بدل حدود یک هزار و ۲۰۰ افغانی فروخته می‌شود.
زیره‌ی افغانستان به هندوستان، پاکستان، ترکیه و شماری از کشورهای اروپایی صادر می‌شود و درآمد قابل ملاحظه‌ای برای کشور دارد.

نوشته‌های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا